schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
PR-concepten mét 'it'-factor: 7 basisingrediënten
Blog
PR
Arusha Mau-Asam
02-10-2012
Raad het geluid! Ik haat het als die tekst langskomt op de radio. Mijn handen beginnen gelijk te jeuken en willen de telefoon pakken om te bellen. Maar ik hou me in. Hoe vaak heb jij je niet zitten verkneukelen toen 'Het Geluid' weer langskwam? Je denkt het te weten, of niet...Gek kan het je maken. Mij in ieder geval wel. Ik wil het weten, ik wil het winnen. Hetzelfde geldt voor de 'Drie Dwaze Dagen' van de Bijenkorf. Vanaf donderdag staan er weer duizenden dwaze, gretige 'wespen' voor het Wespennest te dringen omdat ze getriggerd zijn. Je weet dat ze eraan komen; 'Het Geluid' en de 'Drie Dwaze Dagen' en no way dat je geen poging gaat wagen. Stel je voor dat je er niet over kunt meepraten.
Triggerpoint: vage geluiden
Als je erover nadenkt is het best bijzonder. Er is een moment dat een concept bedacht wordt, vol hoop en geloof op slagen. Maar hoe groot het succes gaat zijn, dat kan je op zo'n moment nog niet met 100% zekerheid zeggen. Neem 'Het Geluid' van Q-music. Ooit begonnen als het 'Het geluid van de zomer...' Het werkte, mensen belden en bedragen liepen op, maar niet zo gigantisch als nu. Dan kan ik mezelf gelijk de vervolgvraag stellen: 'Waarom blijft het concept werken?' Iets kan op een gegeven moment ook gewoon klaar zijn, zijn beste tijd gehad hebben, over en uit. Maar dat is bij 'Het Geluid' overduidelijk niet het geval. En dat zit 'm volgens mij in de manier waarop zij 'Het Geluid' alsmaar moeilijker en vager maken. Van een simpele 'plop' tot snel geschuif met twee voorwerpen over elkaar heen...Het kan werkelijk van alles zijn. En ook de communicatie en PR er omheen wordt groter. Want opeens zie ik Mattie en Wietse langs rijden in een auto op TV op zoek naar het geluid.
Tja, en dan wordt het geluid geraden: het inklappen van de pootjes van een bril. En sla je jezelf (weer) tegen je kop omdat jij daar niet op bent gekomen of hebt gebeld. Of je doet zoals ik... en parkeert je auto in de vangrail van schrik.
Triggerpoint: inspelen op dwaze vrouwen
Mooie spullen, mooie merken, beperkte voorraad...Prachtige basisingrediënten als het om vrouwen gaat. Dit jaar organiseert de Bijenkorf voor de 29e keer de Drie Dwaze Dagen vol met afgeprijsde artikelen die we allemaal willen hebben (zo blijkt). Maar ook bij de Bijenkorf wordt goed verder gedacht. Waar het ooit begon met de 'Drie Dolle Dwaze Dinsdagen' zijn de Drie Dwaze Dagen nationaal bekend. Hoe kunnen we de DDD nog groter maken? Onze doelgroep nog meer triggeren? Door in te spelen op hun wensen; met een cadeauregen waarin bekende schrijvers in filialen boeken komen signeren, een danswedstrijd, en een Facebook-spel 'de Dwaze Rij'. Dat doen ze goed.
Maak van je eigen PR-concept een successtory
* K.I.S.S. - Keep It Smart and Simple, niet te ingewikkeld doen.* Merk - het is belangrijk dat het concept past bij je merk. Het moet kloppen.* Doelgroep - zorg dat je je doelgroep aanspreekt en triggert.* 'IT-factor' - mensen moeten het gevoel hebben het ab-so-luut niet te willen missen. Ze willen het hebben, alles er vanaf weten, etc.* De aanhouder wint - een concept begint met verwachtingen. Hou vol en herhaal op vaste momenten, zodat het concept aan status wint.* Voorspelbaar moment - herhaal de actie op vaste momenten zodat de doelgroep het gaat verwachten/erop rekenen en niet meer zonder kan en/of wil.* Ga een stapje verder - Hou vast aan je concept maar blijf ook ontwikkelen.