PR. Daar zit muziek in.

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
16-10-2012


Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Maar een dag zonder muziek is minstens zo een zonde. Dat vind ik oprecht. Muziek is herinnering, ondersteunt je emotionele gestel, kan je blij maken of juist intens verdrietig. Wereldwijd wordt er om zoveel verschillende redenen naar muziek geluisterd 24 uur per dag, 7 dagen per week. Muziek en zingen brengt mensen dichterbij elkaar. Denk aan een van mijn favoriete 'flaws': Karaoke... I love it! Hele bevolkingsgroepen leven zich uit voor een scherm met een microfoon in de hand. Geen wonder dat er overal off- en online muziekspellen de kop op steken.

Ook in PR-campagnes kan muziek vol benut worden. Om spanning op te bouwen, effecten te vergroten of ervoor te zorgen dat een actie of campagne langer blijft hangen. In dit blog een paar mooie cases waar muziek in zit.

Karaoke: you just gotta love it
Vanuit mijn liefde voor karaoke werd ik getriggerd door de Karaoke Kiosk die in Vancouver, Canada, op een plein is neergezet. Samen zingen. Een briljante manier om de zeer diverse inwoners van Vancouver samen te brengen. Alles gebaseerd op de collectieve waardering voor popmuziek.

De knalrode karaokestand wordt gedurende twee weken drie keer op een andere plek in de stad opgebouwd. Een opvallende PR-verschijning met een heldere boodschap: muziek verbindt ons!Dus mocht je aankomende week toevallig naar Vancouver vliegen en moedig genoeg zijn; kies dan een liedje uit de liedjesbibliotheek en zing uit volle borst jouw nummer op de rode loper (en vergeet hier geen foto of filmpje van te maken).

High school memories
'Old school' nummers met bijzondere herinneringen. Wie heeft ze niet. Je eerste zoen, je eerste vakantieliefde, een gebroken hart, of de eerste vakantie zonder je ouders. Herinneringen gekoppeld aan een nummer. Hi speelde in op al deze memorable momenten door deze muzikale herinneringen te bundelen in de Hi's Flashback Top 100.

In anderhalve week verzamelde Hi tracks en bijbehorende herinneringen op een actiepagina. Alle nummers werden samengevoegd in een Spotify-playlist: jouw herinneringen opgenomen in een algehele lijst van bijzondere momenten.  Uiteraard konden er naderhand nog memorabele nummers toegevoegd worden en waren alle persoonlijke tracks deelbaar via Facebook.

Everybody dance
Muziek en beweging gaan samen als 'copy' en 'paste'. Coca-Cola snapt dat en zette als onderdeel van de Happiness-campagne een Ultimate Dance Battle in Korea op. Mensen een glimlach op het gezicht toveren met een creatieve PR-stunt.

In een winkelcentrum werd een Coca-Cola machine met een flink beeldscherm geplaatst. De toevallige voorbijganger die even stil bleef staan voor de machine werd letterlijk 'in' het beeldscherm geprojecteerd en uitgenodigd om samen 'een dansje' te doen. Goed gedanst? Dan is een koud flesje Cola-Cola voor jou. Yep, jouw eigen Happiness-momentje.

Play that song!
Nog zo'n muzikale hit: Songpop. Of je het nu speelt of niet, je hebt er vast en zeker van gehoord. Met de Songpop-app wordt je muziekkennis héérlijk op de proef gesteld. Waarom deze app zo succesvol is? Laagdrempelig en reteherkenbaar. Muziek luisteren we allemaal of het nu op CD, iTunes, radio, YouTube of Spotify is. Voeg aan deze ingrediënten een wedstrijdelement toe en we zijn om...

Feit: Muziek verbindt, in welke vorm dan ook. Dus even de radio hard, lekker meezingen, een dansje doen en je bent helemaal klaar voor de rest van deze dag!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief