PR & de kracht van beeld

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
15-09-2011

Eén foto zegt meer dan duizend woorden. Het kan iemand in een oogopslag een situatie laten ervaren. Een beeld kan een emotie vatten die met geen enkele pen te beschrijven is. Waar kijk je zelf het eerste naar, een foto, of de tekst eromheen? En toch wordt (goed en relevant) beeld slechts mondjesmaat gebruikt in de lobby richting media. PR-mensen zijn van de tekst: mails, persberichten, tweets, posts etc. Beeld wordt vaak over het hoofd gezien. Richting de 'print' media natuurlijk minder van belang, die hebben immers hun eigen beeldredactie, maar des te belangrijker richting online media.

Creatief met beeld

Op blogs en in online nieuwsmedia wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van beeld. Om de aandacht naar het bericht te trekken, het bericht beter neer te zetten en een verwachting te scheppen van wat de lezer kan verwachten. Anders dan de betaalde redacties, hebben blogs geen oneindige beeldbank waar uit geput kan worden. Natuurlijk is er de beeldbank die 'Google Afbeeldingen' heet en bestaan er verschillende stocksites waarmee je als blogger of online journalist een heel eind komt. Toch is het soms lastig om echt het goede beeld te vinden dat bij het stuk past. Bovendien bestaat er, zelfs in de tijd dat 'alles van iedereen is' altijd het risco ineens een bombrief te krijgen waarin gesommeerd wordt bedrag X te betalen en het beeld van de site te verwijderen. Hier kunnen PR-professionals op inspelen. Niet alleen door fotomateriaal aan te leveren, ook door te komen met ander creatief beeldmateriaal als animaties of video. Zo zijn infographics tegenwoordig zelfs de basis voor stukken.

Garanties

Net als bij het lobbyen van een persbericht, heb je niet de garantie dat het beeld geplaatst wordt. Schrijvers van een bericht willen hier ook een eigen draai aan geven. Niet alleen in tekst, ook in beeld. Vraag is dan natuurlijk; "Waarom zou je extra investeren in het aanleveren van geschikt beeldmateriaal?" Omdat je de online media hiermee faciliteert, het stuk hiermee sterker naar voren komt en je laat zien dat je verder denkt en vooral meedenkt. Dit laatste levert misschien niet direct een plaatsing op, maar is wel waardevol voor het het contact met de journalist of de blogger. Bovendien is goed beeld altijd waardevol om te hebben als organisatie.

Tips

Het ene beeld is het andere natuurlijk niet. Ook bij het aanbieden van beeldmateriaal staat relevantie op de eerste plaats. Een aantal tips om goed en bruikbaar beeldmateriaal mee te nemen in de lobby:

  • Maak materiaal dat echt bij het bericht past: sprekend, interessant, kwalitatief.
  • Zorg dat er voldoende keus is.
  • Print vraag om hoge resolutie (min 300 DPI), online volstaat een minder hoge resolutie (72 DPI).
  • Denk niet vanuit jezelf (logo's en overmatige branding), maar wat interessant is voor de journalist.
  • Maak een infographic wanneer het relevant is (overkill maakt het middel kapot).
  • Zorg dat het beeld toegankelijk is zodat de schrijver het kan gebruiken wanneer hij of zij het stuk schrijft.
  • Investeer in een fotograaf.

Zelf tips voor of ervaring met het faciliteren van beeldmateriaal? Laat het weten!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief