PR heeft een PR-probleem

Blog
Opinie
Jos Govaart
17-05-2011


Ik heb me de afgelopen weken veel geërgerd.  Allereerst aan zwartmaakpraktijken van een internationaal PR-bureau aan het adres van Google. Met Facebook als opdrachtgever. Negatieve spin. Ik vind dat slecht voor ons vak. Daarnaast wordt elke verkeerde scheet van een bedrijf gelijk een PR-probleem genoemd. Neem daar ook Facebook en Google weer. De twee giganten hebben daar de minste last van. Ik moet ook nog afwachten of het bureau Burson Marsteller er in de VS last van heeft. Ik kan me echter niet voorstellen dat men op lokale afdelingen van BM erg blij is met deze actie. Kortom: Als er één branche een PR-probleem heeft, dan is het de PR-branche wel.

Gevaarlijk spel
Eerder schreef ik al over het initiatief Gevaarlijk Spel. Een onderzoek waarbij journalisten gewaarschuwd worden voor het kwaad dat PR heet. Journalisten moeten een stuk kritischer worden ten aanzien van alle content die ze voorgeschoteld krijgen van het PR-gepeupel. Want PR is vaak veel strategischer dan dat journalistiek vaak is. Dat is denk ik ook zo. Zo'n opmerking impliceert tegelijkertijd ook dat PR wederom gelijk staat aan spin. Aan oneerlijke praktijken. U als PR-professional weet wel beter. Er is een hele wereld waarover niet gesproken wordt die tussen de verdraaiende en leugenachtige spindocters zitten enerzijds, en de nabellende persberichtenmeisjes anderzijds. Gisteren sprak ik met een van de initiatiefnemers van Gevaarlijk Spel. Waarbij ik vooral aangaf dat hij PR niet zo als de vijand moest zien. Maar dat goede PR een waardevolle bron kan zijn van informatie en creativiteit. En dat niemand journalisten zal weerhouden om gewoon hun werk journalistiek te laten zijn.

Gevaarlijke bescheidenheid
De Pr-branche heeft nu het momentum om op te staan. Na de crisis wordt de behoefte aan earned (en owned) media steeds groter. Een domein waarin PR van oudsher sterk is. Maar we houden ons mond. Daar waar reclamebureaus soms met totaal lege en zinloze campagnes een spread kopen in de adformatie om hun cases te etaleren, daar blijven PR-mensen  veilig achter hun bureau zitten of achter hun klanten staan. Want, zo vinden we in PR, PR-mensen horen op de achtergrond. Ten aanzien van klantenwerk is dat zo, maar om de branche te verdedigen zie ik dat toch anders. Vooral de babyboomers onder de PR-professionals laten het lelijk liggen.  Terwijl juist daar veel kennis, goed werk en ervaring zit. De argumenten die ik vaak op bijeenkomsten hoor: ,,Ja ik heb het te druk met klanten, dus ik heb allemaal geen tijd om te bloggen of om de guru uit te hangen. " of: ,,Ik heb het al druk genoeg met het runnen van een bureau". Of:,,Dit hebben we de afgelopen 30 jaar wel vaker meegemaakt,ook dit waait wel weer over". Ik begrijp het allemaal wel, maar het imago van ons vak zou niet bepaald moeten worden door de belmeisjes en de leugenaars.

Update
Binnenkort zijn er een aantal vakidioten die de achterkamertjes verlaten. Nu nog onder de werktitel: Er is meer tussen boeven en belmeisjes.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief