PR in het kerstgeweld

Sinterklaas heeft zijn hielen nog maar amper gericht en kerst komt alweer volop om de hoek kijken. Net als Valentijn, Moeders- en Vadersdag, het EK en nog vele andere dagen geliefd inhaak moment voor menig campagne. In advertising heel makkelijk want je koopt gewoon ruimte in. In PR werkt dat toch iets anders. Opvallen in de volle mailbox van de journalist. Dat moet je.

Timing

Kerst wordt altijd gezien als “vast moment in het jaar om ‘iets’ me te doen.” Daarmee is het ook een van de lastigste momenten om een onderwerp onder de aandacht van de journalist te brengen want ie-de-reen heeft hetzelfde idee. Dan moet je ook nog met iets origineels komen dat niet al honderd-en-een-keer gebracht is.

Naast relevante inhoud is timing natuurlijk key. Niet als spuit 11 met een onderwerp om de hoek komen dat al lang en breed is uitgemolken in de media. Niet twee dagen voor kerst nog met een leuk ‘kerstonderwerpje’ aan komen zetten want dan heeft iedereen al meer dan genoeg te horen en te zien gehad. Niet ieder jaar met hetzelfde thema op de proppen komen zonder iets nieuws te melden te hebben. Maar met iets origineels en actueels komen, te weten wat er op dit moment speelt, wat er al over kerst is geschreven en ook te weten wat er vorig jaar over het specifieke onderwerp in de krant heeft gestaan.

Inhaken op de inhaker

Kan jouw bericht of onderzoek dan direct de prullenbak in wanneer er al iets over hetzelfde thema geschreven is? Niet per se. Een journalist gaat natuurlijk niet twee keer achter elkaar over hetzelfde onderwerp schrijven, mits je iets in handen hebt dat echt iets toevoegt. Weten welke journalist je moet hebben om je onderwerp aan te pitchen en vooral ook welk medium.

Engagement

Public relations gaat natuurlijk veel verder dan de ‘good old’ traditionele media. Vergeet de online media en relevante blogs niet, maar ook en vooral de ‘owned’ en ‘earned’ media niet. Eigen social mediakanalen, kanalen van anderen, maar ook offline attenties om de doelgroep te bereiken. Misschien nog wel lastiger communiceren voor sommigen omdat er geen ‘filter’ tussen zit die de irrelevantie van de relevantie schrijdt.

Grote vraag is? Wat ga je doen om op te vallen tussen het geweld dat kerst heet? Wordt het iets ludieks, grappigs of verrassends of vooral informerend en interessant? Of wordt toch weer de traditionele kerstgroet uit de kast getrokken? Waar zal de journalist en waar zal jouw doelgroep op zitten te wachten?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!