PR is zo langzamerhand één grote one-nightstand

Blog
Opinie
Thea van Unen
04-07-2016
Relaties zijn leuk, relaties zijn spannend, uitdagend en ons hele leven bestaat zo'n beetje uit het vinden én behouden van de beste relatie. Een relatie is een verband tussen personen, concepten, verschijnselen of dingen. De omschrijving trok mijn aandacht, want bij relaties denk ik toch vooral aan personen. Echt contact met mensen, of dat nu familie, vrienden, media of klanten zijn.

Het Nivea-huwelijk
Communicatie had al jong mijn interesse en ik weet nog goed dat ik als koter op vakantie in Duitsland hoogst verbaasd was dat ze daar ook Nivea verkochten. De eerste interesse voor branding, marketing en internationalisering was gelegd en bleef zich ontwikkelen. Toch koos ik uit de hele communicatiemix heel bewust voor PR, juist omdát dit een relatie met zich mee brengt. Het opbouwen van iets dat verder gaat dan het moment. Iets waar je op terug kunt vallen en wat wel tegen een stootje kan. Merkrelaties en werkrelaties.

Break-up P en R?
De laatste tijd bekruipt me steeds vaker het gevoel dat de 'R' van relatie in PR, niet meer zo meetelt. Door social media, smart phones en allerlei handige technieken is de kans op een seconde zichtbaarheid enorm toegenomen.  En daarmee is ook de snelheid veranderd. 15 minutes of fame is geworden tot 15 seconds of fame. We doen er alles aan om even gezien te worden door een groter publiek dan de eigen vriendenkring.

De kans op publiciteit is feitelijk gezien vergroot. Over inhoud en kwaliteit hebben we het dan niet, maar de mogelijkheden zijn toegenomen. En daar zit 'm natuurlijk ook de moeilijkheid, want je moet steeds gekker doen om op te vallen. Afgelopen weekend scande ik wat campagnes en sprak met vakgenoten over het PR-vak. Wat mij opvalt is de vluchtigheid van de meeste campagnes. Vinden we werkelijk ons doel gehaald wanneer een een foto gedeeld wordt door een blogger die de bewuste foto 15 seconden zichtbaarheid geeft? In het beste geval haal je een leuk aantal likes, en dan? Het is publiciteit, maar is dat een relatie? Is PR verschoven naar alleen de P van publiciteit? Even aandacht en dat is het wel. Het voelt een beetje als een one-night stand onder de 'relaties'. Met zo'n katerig gevoel tot gevolg.

Snap-PR
Het gebruik van SnapChat neemt enorm toe en bedrijven maken hier ook steeds meer gebruik van. Contentcreatie wordt hiermee nog een stuk uitdagender, nog sneller en gekker. Een kort moment van aandacht, van publiciteit. Zeker, we zetten als PR-adviseur dit medium in. We halen we soms wel en soms niet een piek van aandacht. Maar de relatie? Hoe bouwen we een relatie met ons publiek op wanneer de media steeds vluchtiger en eenzijdiger werken? Ik hou van media-ontwikkelingen en zie graag iets nieuws. Maar dan wel met het doel om een relatie aan te gaan. Het katerige after-partygevoel mag van mij wel achterwege blijven.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief