PR kan zonder social media, social media niet zonder PR

Social media staat de laatste maanden centraal: in de media, in de branche en in gesprekken met vakgenoten. In de praktijk valt de inzet van social media-middelen niet zelden tegen. Het Hyves-, Twitter- of Facebook-account krijgt nauwelijks volgers. De blog wordt nauwelijks bezocht en de community komt maar niet tot leven. Social media-kanalen zijn geen springplank, ze hebben er een nodig om van de grond komen te komen.

Social media-kater

De inzet van social media vergt een lange adem. Tenminste, wanneer de kanalen worden ingezet als platform om een relatie aan te gaan met de doelgroep. Het bouwen van een relatie gaat niet over een nacht ijs. Het vergt continue inspanning om de specifieke doelgroep via relevante content en interactie te vinden, te boeien, te binden en voor zich te winnen. Het resultaat laat soms lang op zich wachten. Zeker wanneer er geen boost gegeven wordt aan de kanalen met social media marketingcampagnes, actieve seeding en (online) PR of tevens ingezet wordt voor social crm. Behoorlijk frustrerend voor veel ondernemers omdat ze ‘er veel meer van verwacht hadden.’ Zo kan de inzet van social media aanvoelen als een koude douche.

Inzet andere middelen onontbeerlijk

Social media-kanalen an sich zijn niets. Het wordt pas wat met de juiste content, interessante conversaties en gelijkgezinden om de interactie mee aan te gaan. De inzet van andere vormen van publiciteit en (content) marketing zijn onontbeerlijk om de groei van, en de aandacht voor, social media-kanalen te stimuleren. Daarentegen kan PR heel goed bestaan zonder social media.

Het huidige online en offline medialandschap is enorm. Voor ieder bedrijf, ieder merk en ieder product, in iedere regio en in iedere branche is er wel een dagblad, vakblad, publieksblad, televisie- of radioprogramma, blog of website te vinden. Kortom: voor iedere boodschap is er een platform. Mits natuurlijk relevant en nieuwswaardig, anders komt die publicatie er ook niet. De `drager’ voor PR is al succesvol en hoeft niet vanaf een nulpunt te worden opgebouwd. PR heeft geen social media nodig om van de grond te komen.

Los zand

Maar ook voor PR geldt dat een langdurige relatie met de doelgroep niet ontstaat door eenmalig of ad-hocmatig naar buiten treden met een boodschap. Het kan een eerste boost geven, maar deze positie behouden is niet mogelijk zonder hier opvolging aan te geven. Terwijl structurele PR wel essentieel is om lading te geven aan een merk, product of organisatie en ‘top of mind’ te zijn en te blijven bij (belangrijke) stakeholders. Een artikel in het FD, de Telegraaf of op Nu.nl heeft immers meer impact dan een stuk op de eigen website.

Zevenmijlslaarzen

Het idee van ‘quick win’ geldt niet bij social media en ook niet bij PR. Een eerste resultaat kan veel belovend zijn, maar verliest zijn waarde wanneer de long tail leeg is. Zonder fundamentele basis –een duidelijke strategie- is de inzet van beide kansloos. Wie social media en PR slim inzet, goed met elkaar weet te combineren en de aandacht vast weet te houden, heeft echter goud in handen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!