PR-Klaagmuur 2.0 - Coopr aan de beurt!

Blog
PR Klaagmuur
Shelly Delwel
25-11-2015
Normaal gesproken wordt onze PR-Klaagmuur gevuld door journalisten, bloggers of andere influentials die hun mening geven over PR. Een mooi moment voor hen om hun hart te kunnen luchten over alle frustraties waar zij in hun relatie met PR-bureaus en merken tegenaan lopen. Maar deze week geven wij een andere twist aan de PR-Klaagmuur en richten wij ons voor een keer op onze frustraties over sommige relaties met journalisten/bloggers en influencers.

En begrijp ons niet verkeerd, want over het algemeen zijn de samenwerkingen heel fijn en vol wederzijdse goede bedoelingen. Met de meeste journalisten kun je goede afspraken maken die ook worden nagekomen, maar helaas zijn er ook af en toe uitzonderingen op de regel. Om een inzicht te geven in de grootste irritaties vanuit Coopr hebben wij een top 10 in kaart gebracht. So, eat your heart out!
  • "Toezegging niet waarmaken".Het is wel eens voorgekomen dat wij iets exclusief aan een titel hadden aangeboden, die ons had toegezegd dit te publiceren en dit ook zwart op wit had bevestigd. Echter was dit intern bij de redactie niet afgestemd en kon deze toezegging niet waar worden gemaakt. Dit kwam pas op de dag van de lancering naar voren, omdat er niet gepubliceerd werd. Hierdoor was er geen mogelijkheid meer om het nieuws aan een andere titel exclusief aan te bieden.
  • "Geen (tijdige) reactie krijgen op een exclusief verhaal."Natuurlijk begrijpen wij dat media het super druk hebben, maar een reactie op onze mailtjes helpt ons én jullie echt. Wij maken verhalen vaak geheel op maat voor specifieke media. Hier gaat veel tijd in zitten en wij bieden dit vaak exclusief aan, daarom is het voor ons belangrijk om te weten of media er iets mee kunnen of niet. Op basis daarvan kunnen wij bepalen of wij het verder kunnen uitzetten bij andere media of niet. Wij willen de exclusiviteit natuurlijk wel waar kunnen maken, maar bij geen reactie maak je het ons wel lastig...
  • "Artikelen niet op feitelijke onjuistheden laten checken en vervolgens wel feitelijke onjuistheden publiceren."Indien je een interview opgezet hebt, is het gebruikelijk om de tekst nog even op feitelijke onjuistheden te laten checken. Als de journalist dit niet wil en vervolgens feitelijke onjuistheden publiceert, levert dat bij zowel merk als PR-bureau de nodige irritatie op.
  • "Niet toegankelijk zijn voor PR-mensen."Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar ja er zijn nog steeds journalisten/bloggers die ons maar een pain in the ass vinden en op voorhand al geen zin hebben om ons te spreken. Geloof mij, wij willen ook echt samen tot een goed resultaat komen en nee is ook een antwoord, maar om op voorhand nou al te bepalen dat het niet interessant is wat wij aanbieden is best demotiverend.
  • "Snelheid gaat voor kwaliteit"Het niet checken van feiten en bronnen door de journalist/blogger, waardoor het verhaal niet klopt. Of het overnemen van onjuiste feiten. Onlangs maakte Lange Frans hier nog een grootissue van, aangezien het AD een artikel had overgenomen van een andere krant.
  • "Geen bronvermelding, maar wel het idee gebruiken"Het komt regelmatig voor dat wij een verhaal gepitcht hebben wat letterlijk wordt uitgevoerd door de media, echter zonder vermelding het merk waaraan het onderzoek of het verhaal is gekoppeld. Zie ook de blog "Onderzoekscijfers, van wie zijn ze eigenlijk?" van mijn collega hierover.
  • "Aanmelden voor een evenement en niet afzeggen als je er toch niet bij kunt zijn."Een merk stopt vaak veel tijd en geld in de organisatie van een persevent. Het kannatuurlijk gebeuren dat je er last minute niet bij kan zijn, maar meld je dan wel even af. Het is voor ons fijn om te weten of je nog komt, want dan kunnen wij daar ook rekening mee houden.
  • "Ondankbaarheid"Journalisten en bloggers krijgen natuurlijk heel veel mooie reisjes en cadeaus aangeboden en wij begrijpen ook dat het voor hen gewoon werk is, maar wij vinden het wel fijn als het gewaardeerd wordt wat er geregeld is. Een geheel verzorgde persreis naar een festival aanbieden inclusief zakgeld, waarbij alleen de laatste dag betaald moet worden voor de hapjes en drankjes en deze kosten vervolgens toch declareren is volgens ons niet echt dankbaar.
  • "Alleen op commerciële basis willen samenwerken."In de post "Grijpgrage bloggercultuur van Nederland" van mijn collega Talitha werd hier uitgebreid op ingezoomd. Voor ons gaan geven en nemen hand in hand, en alleen commerciële samenwerkingen schiet dus uiteindelijk niemand wat mee op.
  • "Uitleggen hoe wij ons werk moeten doen"Wij staan altijd open voor tips, maar sommige journalisten kunnen op een belerende toon vertellen hoe wij het beter moeten en dan gaan onze haren wel een beetje overeind staan.
  • Heb jij nog aanvullingen of ervaringen die je graag wilt delen, laat het weten in de comments!

    Volgende week zijn wij er weer met een nieuwe PR-Klaagmuur, dan weer vanuit de journalist/blogger!

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief