PR-Klaagmuur: Annelies Verhelst van Anneliesje.nl en Intogadgets.nl

Het is weer tijd voor een nieuwe PR-Klaagmuur blog! Deze week vragen wij Annelies Verhelst, oprichtster van haar persoonlijke blog Anneliesje.nl en intogadgets.nl, haar ongezouten mening over de PR-wereld. En die heeft zij zeker! Naast blogger heeft zij een fulltime baan als SEO consultant. In 2005 is zij begonnen met haar eigen blog vanuit haar passie om verhalen over haarzelf en haar interesses te delen met de wereld. Zij vindt dat PR-bureaus zeker kunnen bijdragen aan haar blog, maar ze moeten hun content en samenwerkingen met merken niet aan haar verkopen alsof zij anders iets mist, want voordat zij geld verdiende aan bloggen liep haar blog volgens haar ook uitstekend. Haar boodschap richting PR-bureaus: Authenticiteit is niet te koop! Nieuwsgierig geworden? Lees mee!

1. Hoe kijk jij tegen PR-bureaus aan?

PR-bureaus zijn prima en zeker nodig! En met een aantal heb ik echt heel leuk contact, niet het hele jaar door en niet vaak, maar sommige bureaus kunnen echt veel potjes breken bij me. Die doen dan echt hun best, geven mij het gevoel dat ze me kennen en rekening met me houden, geven me het gevoel dat ze me iets gunnen of dat ze iets voor me regelen en dat is fijn. Geven ook echt het idee dat hun klanten heel blij zijn met me en ook het gevoel dat die klant openstaat voor suggesties van mijn kant. Neemt niet weg dat sommige PR-bureaus er echt een bende van maken en niks kunnen sjeffen zeg maar. Maar goed, daar doe ik dan ook niks meer mee, zelfs niet als ze er geld voor bieden of de wereld beloven.

2. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?

Merken en webshops die ik leuk vind volg ik op Instagram en Facebook voor leuke nieuwe dingen, anders dan dat zijn persberichten toch wel een nieuwsbron, ook al scan ik meestal alleen koppen. Qua nieuws-nieuws (laten we zeggen alles wat je écht moet weten over de wereld) volg ik het NRC, daar heb ik een abonnement op en RTL Nieuws via Facebook.

3. Welke (internationale) websites/magazines zijn een inspiratiebron voor je?

Dat wisselt nogal eens. Ik ben de ene week met mijn interieur bezig en dan is alles wat over wonen gaat al snel tof, de andere week ben ik even met koffie bezig en daar heb ik nog niet echt goede magazines over gevonden. In het algemeen volg ik weinig magazines of websites, dat kost namelijk teveel tijd. Maar ik volg in Nederland graag Bedrock (voorheen Mindshakes) en NSMBL, beide omdat ze de content lekker leesbaar aanbieden en ook redelijk to the point zijn altijd.

4.  Wat is een absolute afknapper in jouw contact met een pr-bureau?

Wat iedereen een afknapper vind: vergeten mailmerge tags, of “beste blogger” en dan met name ook: “we hebben je site bekeken en de content is echt geweldig” en dan geen voorbeelden noemen. Of een voorbeeld van een ander blog noemen, true story. Wat ook regelmatig gebeurt is een andere naam noemen in de aanhef. Oh en slijmen werkt niet. Kom gewoon snel tot je punt, kan ik verder met mijn leven, al die blabla om mij te paaien, weet je hoeveel mails ik per week krijg met een vraag om samen te werken? Je gaat me niet overtuigen met geslijm als ik gewoon niks met je product kan en jij mij geen ideeën geeft over wat ik er mee zou kunnen. Ik ga dat alleen voor je verzinnen als ik er iets voor krijg hoor. Ik heb geen tekort aan bloginspiratie, alleen tekort aan tijd en jij slokt die tijd op met deze mails.

5.   Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?

Gemiddeld denk ik zo’n 10 per dag. Zeker 9 verdwijnen in de prullenbak, die ene die overblijft markeer ik vaak even voor later. Later komt vaak nooit…

6.  Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?

Als het ‘s avonds of in een weekend is, of op een makkelijke kantoordag, zoals woensdag of vrijdag. Ik werk gewoon 40 uur. Dat vergeten ze nog wel eens, zelfs als ze zich richten op bloggers (die het meestal naast hun baan doen) en ik moet vrij nemen als er doordeweeks overdag iets wordt georganiseerd. Dat kan bijna nooit op maandag, dinsdag of donderdag, want dat zijn op kantoor drukke dagen. Oh en dan moet de uitnodiging natuurlijk wel een beetje zinvol zijn, als in: relatief in de buurt, het moet iets nieuws laten zien, het moet passen bij mij als persoon of de content op mijn blog en het moet wel een beetje exclusief zijn. Oeh, meteen nog een irritatie: als je 1x niet komt, nooit meer uitgenodigd worden. What is up with that? Wie is hier nou de snackbar?

7. Wat is jouw grootste irritatie bij pr-bureaus en/of adviseurs?

Veel van bovengenoemde zaken leveren al irritaties op uiteraard, maar in het algemeen gewoon dit: dat ze niet kijken naar jouw blog, jou als persoon en je uitdagingen met je blog. Gewoon lekker belangrijke events op dinsdag plannen, samen met mainstream (gaat gelukkig vanzelf dood) media die wel gewoon voor werk met reiskostenvergoeding overal heen kunnen. Oeh, en nog een grote irritatie: het structureel onderschatten van hobbybloggers. Bereik blijft bij veel bureaus een KPI en die kleine maar heel fijne blogs hebben uiteraard geen groot bereik. Maar het bereik dat ze hebben is wel ontzettend trouw en loyaal. En ook heel specifiek, daarom moeten bloggers erg letten op waar ze over schrijven en hoe. Vandaar die irritatie over mijn uitdagingen als blogger. Ze snappen dat echt niet.

8.  Zou het jou leuk lijken om bij een PR-bureau te werken?

Heb ik zelfs meerdere keren overwogen en heb ook wel een paar bureaus waar ik bijzonder welkom zou zijn als ik zou besluiten de PR in te willen. Het lijkt me best leuk om merken te vertellen hoe de wereld aan de “andere kant” werkt en om te verzinnen welke KPI’s je vast kunt hangen aan bepaalde acties, zeker als het over content gaat.

9.  Wat vind jij van het aanscherpen van sluikreclame door influencers?

Ik vind het nu wel redelijk doorslaan eerlijk gezegd. Op vlogs vind ik het nog wel logisch, daar is het zo makkelijk om er even sluikreclame in te fietsen en het is in verhouding tot blogs ook nog vrij nieuw. Maar op blogs slaat het door. Wij worden al jaren bang gemaakt met represailles van de RCC en anders wel met penalty’s door Google, en bureaus pushen je allemaal om een dofollow link te plaatsen terwijl dat eigenlijk niet mag als je ervoor betaald krijgt of spullen krijgt. En dat vind ik echt heel dom, want hoe je het ook wendt of keert, een blogger, zeker de bloggers die hun naam eraan hebben hangen zoals ik, plaatst alleen iets als ie erachter staat, als aanbeveling, als gunning naar het merk en dat is de ene keer gratis en uit enthousiasme en de andere keer omdat er om gevraagd werd en voor betaald wordt. Who cares zolang het oprecht en leuk verwerkt wordt in een artikel? Mijn lezers geven geen fuck, meestal geven alleen andere bloggers die zich wél aan de regels proberen te houden een fuck. Ikzelf hou het in het midden. Ik probeer netjes te zijn, maar volg ook mijn eigen gevoel voor logica erin.

10.  Wat is jouw gouden tip voor de pr-adviseur?

Verdiep je in hemelsnaam in je contacten. Hou rekening met bloggers, ook als ze klein qua bereik zijn. Behandel ze niet alsof ze er niet toe doen. Make it personal! Oh, en doe ook eens iets liefs voor ze. Niet alle bloggers zijn greedy bastards die je alleen moet benaderen als het echt moet van je opdrachtgever…

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

Onbetaalde samenwerkingen tussen bloggers en merken / PR-bureaus zijn niet meer van deze tijd
Niet eens. Alleen bedenk wel: bloggers zitten niet verlegen om content, dus maak het leuk en interessant dan, laat ze zien wat zij eraan hebben.

Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer
Rare stelling. Er is altijd nieuws, misschien niet voor iedereen, maar duh. Nieuw is in the eye of the beholder zeg maar.

PR-bureaus verpesten de journalistiek
Nee, de journalistiek verpest de journalistiek. Van dichtbij meegemaakt. Hebben bureaus echt weinig mee te maken. Die maken er alleen handig gebruik van.

Bij stijl- en taalfouten lees ik het bericht niet verder
Moet je inderdaad wel een heel interessant bericht hebben, wil ik wel verder lezen.

PR-bureaus hebben meer macht dan goed is
Zou leuk zijn, maar dat geloven sommige bureaus vooral zelf graag denk ik.

Bedankt voor je bijdrage Annellies! Zelf ook wat te klagen? Stuur een mailtje naar shelly@coopr.nl.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!