PR-Klaagmuur: Bas Paternotte (HP/De Tijd & Geenstijl)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
12-12-2011


Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Bas Paternotte, politiek journalist voor onder meer HP/De Tijd en columnist bij Geenstijl.

1. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Alles en iedereen in Den Haag; Kamerleden, voorlichters en lobbyisten.

2. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Ik heb weinig van doen met pr-bureau's, meer met fractievoorlichters. Wel herinner ik mij dat in 2006 een kandidaat-Kamerlid van het CDA een PR-bureau in de arm had genomen. Dat bureau stelde toen voor bereid zijn te betalen wanneer een tijdschrift een interview met deze meneer zou plaatsen. Dat interview kwam er niet, wel schreef ik een bericht dat de politicus in kwestie bereid was te betalen. Het PR-bureau in kwestie gaf de schuld uiteindelijk aan een stagiaire. Dat vond ik een redelijk onverkwikkelijke kwestie.

3.Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Heb ik helemaal niets op tegen. Ik roep alle PR-bureau's op om hun onderwerpen in de week te leggen bij mij. Maar als ik het niets vind bel of mail ik je niet terug. Ga vooral niet nabellen.

4. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Scherp, hoe scherper hoe beter.

5. Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
Die zijn essentieel lijkt mij. Anders snap ik het niet.

6. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Nog nooit. Het is een vorm van samenwerking, we hebben er beiden baat bij. Als het niets is zie ik dat van te voren wel.

7. Ga je wel eens lunchen met een PR-adviseur?
Jazeker. Ook wel eens dineren. Je moet toch eten.

8. Op welk sociaal netwerk zou je geen contact leggen met een PR adviseur?
Ik geloof heilig in sociale media. Twitter, Facebook, ik ben er hartstikke druk mee. Kom maar door en benader mij. Heb ik geen enkele moeite mee. Het werkt ook heel snel. Als ik een specifieke vraag heb gooi ik die op Twitter. Negen van de tien keer heb ik direct antwoord. Twitter is nog makkelijker dan email door die 140-tekens. Op een bepaalde manier nodigt dat uit tot sneller antwoorden. Een ideale tool wat mij betreft.

9. Wat is jouw grootste irritatie in de samenwerking met een PR-bureau?
Nabellen. Bel mij niet, ik bel jou. Of niet.

10. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
Het woord uniek dient verboden te worden. Zeg gewoon wat je te zeggen hebt met een leuke eerlijke kop er boven.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Nabellen door PR-adviseurs over hun persbericht is overbodig.
Eens!

12. De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Oneens en wel hierom. Ik neem je even mee naar de Tweede Kamer. Je kan heel veel Kamerleden direct bellen maar die hebben het soms heel erg druk en dan nemen ze niet op. Dan ben je aangewezen op de fractievoorlichters. Daar zitten types tussen die dan zeggen; dat weet ik niet, ik bel je terug. Maar daar zitten ook voorlichters tussen die het heel erg goed begrijpen. Dat ze in de materie zitten en hun benen uit hun lijf rennen om je te helpen met het juiste antwoord. Als grapje reik ik jaarlijks op Twitter de 'Best Practice Award voor Fractievoorlichters uit'. Afgelopen twee jaar won GroenLinks die, dit jaar gaat die naar de fractievoorlichters van de SP en met name Peter Kwint. Voorlichting/PR en journalistiek kunnen heel goed samen gaan als je maar respect voor elkaar hebt. Bij de SP begrijpen ze dat heel erg goed. Waarvoor hulde. Het bedrijfsleven kan daar een voorbeeld aan nemen.

13. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Oneens.

14. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven te verdoezelen.
Volledig mee oneens.

15. PR bureaus verpesten de journalistiek.
Onzin.

Heb je nog een brandende vraag aan Bas? Je kunt deze stellen via @baspaternotte. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief