PR-Klaagmuur: Brenda Stoter Boscolo (Freelancer AD Rotterdams Dagblad)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
15-08-2011


Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Brenda Stoter Boscolo, freelancer voor het AD Rotterdams Dagblad.

1. Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Dan denk ik vaak: Wat voor promotiepraatje gaat ze houden of wat wil ze nu weer van me? Soms kan ik er wat mee, hangt af van de situatie.

2. Heeft exclusiviteit nog bestaansrecht?
Misschien, als je goede contacten met een pr-adviseur onderhoudt.

3. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Ligt aan het onderwerp. Als ik een kort bericht schrijf heb ik het ook liever kort en bondig. Er is niet zo één twee drie antwoord op te geven. Een journalist heeft verschillende taken, die uiteen kunnen lopen. Soms schrijf je een kort bericht, soms een uitgebreid verhaal of reportage.

4. Kan een slechte benadering door een  PR bureau het nieuws verpesten?
Ja, maar ook dat ligt weer aan de situatie. Als iemand onaardig doet, ben je minder snel geneigd iets voor diegene te doen, maar dat lijkt me logisch.

5. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Hard nieuws, een overval of een moord of iets in die categorie. De rest kan wachten, tenzij het binnen mijn specialisaties valt.

6. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn eigen netwerk. Ik ben gespecialiseerd in jeugd, cultuur en diversiteit. Ik ontdek veel op facebook en twitter.

7. Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
Superbelangrijk, moet er altijd instaan.

8. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Soms, wanneer ik me teveel laat leiden door het promotiepraatje in plaats van kritische vragen te stellen.

9. Ga je wel eens lunchten met een pr-adviseur?
Ja, maar dat zijn dan meestal vrienden van me. Ik sta er wel altijd voor open.

10. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een PR adviseur?
Maakt mij niet uit. Facebook en Twitter zijn oké, maar e-mail vind ik handiger.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Neutraal, soms kan het niet anders.

12. Nabellen over een persbericht is altijd overbodig.
Oneens.

13. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Oneens.

14. Persbericht met zwakke kop haalt mn inbox niet.
Oneens.

15. PR bureaus verpesten de journalistiek.
Oneens, het ligt aan de kritische vragen die je stelt. Die maken, samen met de achtergrond, het nieuws.

Heb jij nog een brandende vraag die je Asha wil stellen? Dat kan via haar website brendastoter.nl. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief