PR-Klaagmuur Â- Christian Gertsen van ChristianGertsen.com

Blog
PR Klaagmuur
Marcel Withoos
25-01-2017
Woensdag staat bij Coopr ook bekend als klaagdag, want dan laten we een journalist, blogger of influencer aan het woord op de PR-Klaagmuur. Deze week deelt Christian Gertsen, van ChristianGertsen.com en zijn Instagram met meer dan 100.000 volgers, zijn ervaringen als online influencer. We hebben een paar keer met hem samengewerkt voor Warsteiner en dat is een mooie match. Christian deelt hier nu zijn visie op de hoeveelheid influencers en blogs, de waarde van PR-bureaus en adviseurs en beschrijft hoe de ideale samenwerking eruit ziet. Lees mee!

1. Er komen steeds meer blogs en online influencers bij. Wat vind je daarvan en hoe onderscheid jij je van de rest?
Ik vind het goed dat er nieuwe influencers en blogs bijkomen. Het motiveert mij om door te groeien en 'out of the box' te (blijven) denken. Als er geen concurrentie is, worden ook geen nieuwe wegen bewandeld en worden bloggers noch merken uitgedaagd om op zoek te gaan naar anders of beter.

Ik richt me, voor de street style categorie op mijn website, zelf op street style fotografie, met name tijdens de 'Fashion weeks' in verschillende landen. En er zijn nog veel meer onderwerpen zoals financiële diensten, lifestyle & carrière onderwerpen, life hacks, reizen, reviews, gadgets en nog veel meer. Dat maakt mijn blog net anders dan andere style bloggers die alleen maar een outfit of the day posten of recente aankopen publiceren. Mijn website/blog heeft een bredere point of view. Maar zolang iedereen zijn eigen unieke ik blijft, blijven ze onderscheidend van de rest.

2. Hoeveel persberichten ontvang je gemiddeld per dag en hoeveel daarvan belanden in de prullenbak omdat ze niet bij jou passen?
Ik ontvang heel veel persberichten per dag, maar exacte aantallen weet ik echt niet. Het merendeel van die berichten verwijder ik direct. Waarom? Een persbericht is onbruikbaar als ik het product of het event niet zelf kan ervaren.

3. Waar moet een persbericht of opgestuurd product aan voldoen om je enthousiast te krijgen?
Als het om persberichten gaat, moet het persoonlijk gericht zijn. Volgens mij is dat goed mogelijk door gebruik te maken van MailChimp. Een simpele "Hi Christian," als opening is al een stap in de goede richting. Maar, ik ontvang liever toch een directe email met de vraag welke informatie van welk merk en welke producten ik graag zou willen ontvangen, in plaats van een persbericht. Verder is het erg belangrijk om rekening te houden met de onderwerpen op mijn website. Ik kan weinig met een persbericht dat niet past bij mijn website: ik heb niks aan een persbericht over een nieuwe collectie BH's. Nog beter is het als in de mail wordt vermeld welke samenwerkingsmogelijkheden er zijn.

4. Wat is de meest waardeloze benadering die je recent hebt gezien / ontvangen?
"Beste Christian, graag sturen wij een paar schoenen als geschenk. In ruil daarvoor willen wij graag een blog artikel, Facebook post, drie Instagram post en, als het mogelijk is, een Twitter post. Helaas kunnen wij geen financiële vergoeding toekennen omdat wij geen budget hebben."

Het is bijna denigrerend.

5. Hoe ziet voor jou de ideale samenwerking eruit?
Long Term heeft duidelijk mijn voorkeur. Hierdoor worden wij als influencers niet alleen maar een blogger met zij samenwerken, maar echt een ambassadeur voor het merk. Ik geloof ook dat consumenten anders kijken (in negatieve zin) naar merken die eenmalig samenwerken met twintig verschillende influencers i.p.v. twintig keer met één specifieke influencer. Een belangrijk aspect is ook de financiële vergoeding. Laten wij eerlijk zijn, een Instagram post is niet alleen maar twintig spullen op de vloer smijten en dan met je telefoon schieten en posten. Het proces is ingewikkelder voor een fulltime influencer. Concept bedenken, locatie bedenken, reizen, fotograferen, foto bewerken, enz. Het is dus niet meer dan redelijk dat daar een financiële vergoeding tegenover staat.

6. Hoe staan jouw lezers tegenover native advertising of gesponsorde content?
Ik krijg nooit klachten - niet op mijn blog en ook niet via social media. Ik vermeld altijd wel duidelijk dat het om native advertising gaat door "in collaboration with" op de blog te zetten. Vaak schrijf ik ook vanuit mijn eigen ervaringen, misschien is het daardoor ook minder reclameachtig. Het kan niet altijd een persoonlijke tekst zijn, maar door dan met eigen foto's te werken, geven die publicaties toch minder het advertising gevoel.

7. Heb je wel eens spijt gehad van een samenwerking? Waarom?
Nee, ik heb nooit spijt gehad van een samenwerking. Ik was er immers zelf bij en ben zelf onderdeel van de beslissing om samen te werken. Daarbij zorg ik altijd voor duidelijke afspraken rondom deliverables, vergoedingen, publicatie deadlines, hashtags, look & feel, links, etc.

8. Bij welk internationaal medium zou jij wel willen werken en waarom?
Het lijkt me leuk om als contributor van mannen magazines zoals Fantastic Man, Vogue Homme, L'Officiel Homme, Hypebeast & Highsnobiety te werken. Mijn interesse ligt meer in street style fotografie en reizen. Ik heb bijvoorbeeld voor Details Magazine een freelance opdracht voor street style tijdens Paris Fashion Week Menswear uitgevoerd en ook content creatie voor Mode Media.

9. Ga je wel eens in op een persuitnodiging voor een event of happening?
Niet vaak. Ik ga alleen naar een persuitnodiging of event als ik een duidelijke opdracht en samenwerking heb. Voor een persdag heb ik liever een duidelijk afspraak met de vertegenwoordiger van het merk: persoonlijke gesprekken om samenwerkingen te vormen voor de nieuwe collectie. Het idee om vijftig influencers in een ruimte te krijgen voor een launch dag voor de nieuwe collectie is niet efficiënt voor mij en het resultaat is gering.

10. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?
Op dit moment ben ik erg geïnteresseerd in het opzetten van een Influencer-marketing-agency binnen een PR-bureau. Ik vind dat PR-bureau's een eigen Influencer Marketing afdeling moeten hebben. Ik denk dat dit nu een ideale carrière-stap voor mij zou zijn. Daar ben ik nu dus ook echt naar op zoek.

Ben je het eens of oneens met de volgende stellingen?

1. Free publicity is niet meer van deze tijd
Oneens. Free publicity is erg belangrijk. Helaas is het vaak geen echte free publicity meer omdat PR bureaus gifts geven met specifieke verzoeken voor eventuele publicaties.

2. Ik ga alleen betaalde samenwerkingen aan als ik het merk écht interessant vind
Oneens en eens. Ik doe betaalde samenwerkingen wanneer ik achter het onderwerp en merk sta en als ze passen bij de onderwerpen van mijn website. Mijn website is niet alleen maar een hobby, het is mijn carrière en mijn business, mijn enige bron van inkomen.

3. Er zijn te veel online influencers en blogs
Oneens. Concurrentie stimuleert juist de creativiteit en inventiviteit.

4. PR-bureaus en -adviseurs gaan niet voldoende mee met online ontwikkelingen
Eens en oneens - het verschilt sterk per adviseur en bureau.

5. Ik werk liever rechtstreeks met merken dan met PR-bureaus of -adviseurs
Oneens. Ik werk goed samen met PR-bureaus en Online Influencer agencies en heb met hen geweldige samenwerkingen gerealiseerd. Maar ik heb ook geweldige ervaringen met het direct samenwerken met merken.

Christian Gertsen heeft een duidelijke en interessante kijk op public relations en het medialandschap en deelt zijn mening graag. Free publicity niet van deze tijd? Onzin, volgens hem, maar dan moeten bureaus en merken het ook echt 'free' laten. Ook de enorme (en nog steeds toenemende) hoeveelheid bloggers en online influencers, ziet hij positief: de uitdaging is om jezelf te blijven en je daarmee te onderscheiden. Ken zijn site, benader hem persoonlijk en geef hem de vrijheid om het de samenwerking op zijn kanalen aan te sluiten. Dat is ook iets dat sommige bureaus en adviseurs nog beter onder de knie moeten krijgen: online ontwikkelingen volgen en influencer marketing experts inzetten (hij zet graag een afdeling mee op ;-)).

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief