PR-Klaagmuur: Constance van Amstel van Metro

Blog
Opinie
Monique van den Berg
14-09-2016


Weer een nieuwe PR Klaagmuur op deze warme woensdag! Iedere week vragen wij een blogger, journalist of andere influencer om hun ervaringen met PR te delen. Wat is nu de ideale samenwerking met een PR bureau, welke bronnen boren zij aan voor de laatste nieuwtjes, en hebben ze nog tips en tricks voor PR adviseurs? De persoon die deze week haar mening mag spuien is de goedlachse Constance van Amstel, werkzaam voor zowel de papieren als online versie van . Wij melden ons regelmatig bij haar met ideeën en interviews voor diverse klanten, dus ze is een waardevolle relatie van ons. Maar ziet Constance ons eigenlijk ook wel zo, of wordt ze gek van onze mailtjes en telefoontjes? Je leest het hieronder!
1. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?
Ongeveer 50, waarvan er zeker 45 'in de prullenbak' belanden. Helaas ben ik niet zo'n opruimerig type, waardoor mijn mailbox regelmatig uitpuilt van de ongelezen persberichten. En dan hebben we ook nog een 'algemene bak' en daar komt nog veel meer in binnen.

2. Hoe ziet het ideale persbericht eruit?
In de onderwerpregel van de mail staat waar het over gaat. Daarna zie ik het liefst een paar regels aan mij persoonlijk gericht waarin staat wat ik met het onderwerp zou kunnen. Bellen/ergens heen, zoiets. En daaronder dan het persbericht waarin in elke geval kort en bondig staat wat het nieuws is.

3. Heb je wel eens spijt gehad van een persuitnodiging die je hebt opgepakt?
Jazeker, het overkomt me regelmatig dat iets me in eerste instantie heel leuk lijkt, maar ik er dan toch geen tijd voor blijk te hebben of dat het toch minder boeiend was dan ik dacht. Dan moet iets alsnog afzeggen en daar maak ik over het algemeen geen vrienden mee.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn mailbox, twitter en websites van internationale entertainmentmagazines.

5. Welke (internationale) tijdschriften/kranten zijn een inspiratiebron voor je?
Ik lees heel graag het Amerikaanse Entertainment Weekly. Zowel het fysieke blad als de website. En verder maak ik graag een rondje telegraaf/ad/nu.nl voor de laatste show- en entertainmentnieuwtjes.

6. Op welk door jou geschreven artikel/interview ben je trots en waarom?
Dit vind ik een moeilijke vraag, omdat ik nogal kritisch ben op mezelf. Waar ik wel trots op ben is dat we hier bij Metro met een kleine club mensen toch elke dag weer een leuke krant weten te maken waar - gezien de reacties die we krijgen - veel mensen plezier aan beleven.

7. Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gesproken?
Over het algemeen gewoon goed. We zijn blij als PR-bureaus ons voor interessante dingen weten te vinden. Soms wordt er alleen wel erg vaak achter iets aangebeld en dat vinden we dan iets minder gezellig.

8. Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus en/of adviseurs?
Als ze me bellen om te checken of een persbericht is aangekomen. Ook vind ik het vreemd als PR-mensen die ik nog nooit gezien heb, doen alsof ze me al jaren kennen. Dat gebeurt regelmatig.

9. Hoe zie jij de ontwikkeling van native advertising binnen de journalistiek?
Branded content is een essentieel onderdeel van Metro omdat het voorziet in een deel van onze inkomsten. Adverteerders kunnen hun boodschap verpakken in een omgeving die door de lezer niet meteen als storend wordt ervaren.

10. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?
Wees niet te opdringerig als een onderwerp niet direct wordt opgepakt.

 Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.
Het ligt natuurlijk aan het onderwerp, maar ik denk dat dit in de regel wel op gaat, ja.

PR-bureaus verpesten de journalistiek.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Journalistiek is niet alleen om misstanden aan te kaarten, maar ook om nieuwtjes te delen en daar kunnen PR-bureaus prima aan bijdragen.

Metronieuws.nl zorgt ervoor dat de papieren Metro gaat verdwijnen.
Oneens. Metronieuws.nl en de papieren Metro kunnen heel goed naast elkaar bestaan. Niet alle lezers van de papieren editie zullen ons ook online lezen en niet alle online lezers lezen de papieren Metro. Samen bereik je dus ontzettend veel mensen. Bovendien levert de papieren Metro nog altijd genoeg op om te blijven bestaan.

Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer
Oneens. Het is zeker wel goed voor je medium om bepaalde nieuwtjes als eerste of zelfs enige te kunnen brengen. Media die het overnemen noemen jouw medium als bron of linken door naar jou. Daarbij is de kans dat het bericht überhaupt mee wordt genomen groter als het exclusief wordt aangeboden.

PR-adviseurs / -medewerkers hoeven ons alleen te benaderen voor interview mogelijkheden, andere inhoudelijke ideeën voor artikelen verzinnen wij als redactie zelf.
Nee hoor, meedenken wordt altijd gewaardeerd.

Constance geeft toe niet de meest opgeruimde persoon te zijn als het gaat om haar inbox, maar houdt wel van netjes opgestelde persberichten, liefst persoonlijk gericht. Als je een beetje met haar meedenkt wordt ze daar nog blijer van, want onderling sparren is zeker mogelijk. Ook kan ze zich best wel eens opgeven voor een event waar ze dan door tijdgebrek (misschien dankzij het opruimen van haar inbox? ;-) ) toch niet aan toekomt, maar is daar wel eerlijk in. Tja, er zijn ook zoveel leuke borrels, events en interviews, je kunt het ook niet allemaal doen. Goed dat wij als PR adviseurs ons dat af en toe ook realiseren, journalist zijn is een druk bestaan met een hoop rennen, vliegen en dagelijkse deadlines. Als het om het (voort)bestaan van Metro gaat, is Constance pragmatisch ingesteld: branded content is gewoon nodig om de krant te blijven maken, en door de opdeling online en papier bij Metro bereik je gewoon veel verschillende mensen. Daarom ziet zij dat nog niet snel veranderen. De boodschap: lekker snel en duidelijk, niet te moeilijk doen (maar ook weer niet te amicaal na 1 keer mailcontact!) - daar houdt Constance van. Die volle inbox  en deadlines vragen namelijk al genoeg tijd!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief