PR-Klaagmuur: Daphne Koenders (Freelance journalist)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
31-10-2011


Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Daphne Koenders, freelance journalist voor o.a. NRC Next, NL10De Havenloods.

1. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Laatst ben ik voor het eerst op persreis geweest. Na een uitgebreid viergangen diner kwam ik terecht in een luxe suite, inclusief fles wijn, koekjes, fruit, groot bad en zachte badjas. Toen dacht ik wel even: 'zo, ze vinden dat artikel echt heel belangrijk'. Toch probeer ik me niet door dat soort uitdragerijen te laten beïnvloeden. Dan maak je jezelf tot een marionet van de marketing.

2. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Het mij heel moeilijk maken om aan beeldmateriaal te komen, omdat ik eerder iets negatiefs had geschreven. Ik wist natuurlijk allang dat het ook in het belang van de PR-afdeling was om mij beeldmateriaal te leveren, dus vond het een kinderachtige manier van werken.

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn lezers en mensen uit mijn omgeving. Ook houd ik mijn oren en ogen altijd goed open als ik op straat loop.

4. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Liever een genuanceerd bericht, dan kan ik beter beoordelen of er misschien een verhaal in zit.

5. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Onderzoeksresultaten over probleemwijken in mijn stad, Rotterdam. En mooie, menselijke verhalen.

6. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Ja, vooral als het gaat om een bijeenkomst die heel veel tijd kost en je uiteindelijk thuiskomt met niet veel meer dan de informatie uit het persbericht.

7. Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?
Vaak wordt het voorgesteld, zeg ik ja en dan komt het er nooit van.

8. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
Dat er budget is om creatieve ideeën uit te voeren. En dat er nu veel gepionierd wordt op het gebied van nieuwe media. Dat lijkt me interessant om van dichtbij mee te maken.

9. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
To the point, met alle benodigde informatie en een uitnodiging om mensen te interviewen. Daarin het liefst verschillende keuzes, zodat ik het verhaal kan toespitsen op de doelgroep van het medium waar ik het artikel voor schrijf.

10. Hoe gewillig is een PR-afdeling in het beantwoorden van jouw vragen?
Ik erger me er behoorlijk aan dat de mensen die ik nodig heb ontzettend vaak aan het vergaderen zijn, waardoor ze niet telefonisch bereikbaar zijn. Vaak word ik op het laatste moment voor de deadline teruggebeld en willen ze alsnog het artikel voor publicatie inzien.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens. Als je creatief bent en goede contacten hebt vallen er nog wel primeurtjes binnen te halen. Dat zie ik vaak genoeg om mij heen.

12. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Zeker niet. Soms ontvang ik zoveel persberichten dat ik niet voor allemaal evenveel aandacht heb. Het is wel irritant als mensen op deadlinedagen bellen en zich niet af laten schepen met een 'ik zal eens kijken'. Het attenderen is genoeg.

13. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Oneens. Mensen die telefonisch niet bereikbaar zijn omdat ze in een bespreking zitten, zijn vaak wel via Twitter te benaderen voor een afspraak.

14. Persbericht met zwakke kop lees ik niet.
Oneens. Ik scan alle persberichten van kop tot ongeveer de tweede of derde alinea.

15. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Oneens. Al lijkt dat wel eens zo. Maar regelmatig ben ik ook via PR-personen op interessante artikelen gestuit.

Heb je nog een brandende vraag aan Daphne? Je kunt deze stellen via @daphnekoenders. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief