PR-Klaagmuur: De 7 PR-Afknappers

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
12-11-2012


De pr-klaagmuur is niet alleen bedoeld om journalisten lekker te laten spuien. Wij als pr-bureau leren er ook echt van. De klaagmuur geeft antwoorden op vragen als: Wat moet je nooit doen als pr-bureau t.o.v. journalisten? En wat is de gouden tip voor pr-bureaus? Alle antwoorden zijn natuurlijk goed om te weten en vooral belangrijk om te onthouden. De vraag die deze week wordt uitgelicht is: Wat is de absolute afknapper in het contact met pr-bureaus? Hieronder een top 7.

De top 7 absolute afknappers in het contact met pr-bureaus:
  • Flip Schultz: "PR-bureau dat dacht met de concurrent te spreken, na eerst een heel verhaal te hebben verteld."
  • Renate Zoutberg: "Wat elk mens lastig vindt die achter z'n broek wordt aangezeten om een item aandacht te geven: drammerigheid. Ik vind het gewoon niet leuk om meer dan drie keer 'nee' te moeten zeggen."
  • Joost Schellevis: "Een voorstel (een interview, bijvoorbeeld) beter voordoen dan het uiteindelijk blijkt te zijn."
  • Charlotte Olthoff: "Ongevraagd bestanden van 10 MB over de mail sturen. Heel mijn mailbox in de war. En mijn humeur ook... Stuur grote bestanden altijd via WeTransfer. En onzinschrijverij. Neem een persbericht over een parfum dat wordt omschreven als 'een weelderige windvlaag, over een zoute vlakte, brengt je in zoetsappige verleiding, bla bla bla.' Dat je denkt: wat? Is de schrijver in kwestie een carrière als moeilijkewoordenromanschrijver misgelopen? Vaak zijn het vertalingen vanuit het Frans die in het Nederlands kant nog wal raken."
  • Emile Bode: "Slecht geschreven persberichten, te lang en niet to the point."
  • Johan van Boven (van Sp!ts): "De opmerking '...en ik dacht dat dat wel interessant zou zijn voor jullie krant Metro'."
  • Aliëtte Jonkers: "Ik heb meestal te maken met PR-afdelingen in plaats van PR-bureaus. Het altijd maar willen accorderen van teksten, soms zelfs van citaten in teksten, is een van de meest tenenkrommende gewoontes van PR-meneren en -mevrouwen. In Nederland heeft deze 'ik-wil-het-artikel-eerst-lezen'-mentaliteit werkelijk belachelijke vormen aangenomen. In andere landen is dat heel anders, maar in Nederland is het heel erg. Journalisten voelen dat als een motie van wantrouwen. Wij gaan toch ook niet bij de bakker in de oven kijken, al mompelend 'eeeeeventjes kijken of dat volkoren broodje wel een beetje naar m'n zin is?' Ik pleit dus echt voor een tegenbeweging: laat ons journalisten ons werk doen!"
  • Goede voorbereiding
    Wat opvalt is dat pr-bureaus zich niet altijd goed voorbereiden en zelfs informatie los laten terwijl ze met een concurrerende mediatitel in gesprek zijn. Nog opvallender is het feit dat sommige pr-professionals niet eens weten dat ze met een heel andere krant praten. Het klinkt heel cliche, maar een goede voorbereiding is echt het halve werk. Voordat je gaat bellen check dan nog snel wie je benadert, waarom je hem/haar benadert en waar hij/zij vaker over heeft geschreven.

    Een andere afknapper is het doordrammen om een bericht gepubliceerd te krijgen. Daarnaast knappen journalisten ook af op het feit dat pr-bureaus/professionals zich teveel bemoeien met hun werk. Oeps! Qua persberichten schrijven kunnen we misschien nog het meeste leren. Menig journalist klaagt over te lange persberichten of zelfs 'onzinschrijverij'!

    Met de pr-klaagmuur leren we dus iedere dag wat bij. Mocht je dus een journalist zijn en nog niet geklaagd hebben op de pr-klaagmuur? Meld je dan snel aan via marygrace@coopr.nl

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief