PR-Klaagmuur: Debbie Zwiers (Beautyscene.nl)

Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Debbie Zwiers, hoofdredactrice van Beautyscene.nl.

1. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Er is een groot concern dat zo op het eerste oog behoorlijk conservatief oogt, je zou denken dat het voor een online journalist lastig is om hier goed mee samen te werken, maar het tegendeel is waar. Er is geen ander concern dat zo zorgvuldig, snel en efficiënt werkt, daar kunnen heel veel merken en bedrijven een voorbeeld aan nemen.

2. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Wanneer er echt iets nieuws wordt gemeld, een geheel nieuw product en dan nog het liefst met een interessante introductie bijvoorbeeld in persoon van een expert. Ik graaf ook altijd even in mij geheugen om te zien hoe andere persevenementen zijn verlopen in het verleden, als die minder interessant waren, ben ik sneller geneigd de uitnodiging af te slaan.

3. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Ik ontvang graag een compleet, to-the-point persbericht, liefst met weinig lovende tekst maar wel vol informatie zoals producten, informatie over de ingrediënten, prijzen, verkoopinformatie, afbeeldingen en on counter data. Persberichten die zonder producten worden gestuurd belanden vrijwel altijd direct op de oud-papierhoop of in de digitale prullenmand. Hoe zouden we over producten kunnen schrijven als we het product niet kunnen uitproberen op de redactie?

4. Hoe belangrijk zijn PR-mensen voor jouw werk?
Erg belangrijk, het meeste nieuws uit de cosmeticabranche komt naar buiten via de PR afdelingen. De PR-mensen zijn dus de eerste schakel bij het vergaren van informatie.

5. Wat zijn jouw drie verboden woorden in een persbericht?
Lastig, ik lees gewoon over onbelangrijke woorden heen, maar ik ben geen fan van het woord embargo.

6. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Dat is een combinatie van PR-mensen, mijn eigen (social media) netwerk, het internet en dan specifiek buitenlandse websites over cosmetica en beauty. Maar natuurlijk ook mijn lezers, die zorgen ook regelmatig voor nieuws.

7. Met welke onderwerpen moeten ze jou absoluut niet benaderen?
Onderwerpen die obviously niet passen binnen het concept van Beautyscene.nl, dat is een website over beauty, make-up, huidverzorging, parfums etc. Ik heb dus geen interesse persberichten over theatervoorstellingen, nieuwe laptops, kaassoorten etc.

8. Hoe ga jij om met een persbericht onder embargo?
Dat hangt ervan af, de embargo datum moet wel realistisch zijn, een nieuwsbericht plaats ik normaal gesproken altijd voor de producten in de winkels liggen (wel altijd met de juiste on-counter datum vermeldt) als de embargo datum later ligt, bijvoorbeeld als de producten al in de winkel liggen hou ik mij er zeker niet aan.
Maar ik zal hierover altijd wel even stoeien met de PR-mensen, ik verbreek dat embargo dus niet zomaar. Trouwens, een nationaal embargo op informatie terwijl alle informatie al te vinden is op het internet is natuurlijk onhoudbaar.

9. Waar ligt de grens in je relatie met een PR-adviseur?
Dat ligt eraan, met sommige PR-mensen heb ik een meer persoonlijke relatie dan met anderen, gewoon omdat het beter klikt. Met sommigen ga ik dus ook met plezier een koffie drinken, met anderen is dat dan puur werk. Maar ik hou wel een zakelijke afstand, met vrijwel iedereen, vind ik toch net even professioneler.

10. Op welk sociaal netwerk zou je geen contact leggen met een PR-adviseur?
Dat hangt erg van het onderwerp af, sommige dingen bespreek je niet in het openbaar (denk aan Twitter) maar gezellige, korte en sociale berichtjes plaats ik gerust via Facebook of Twitter. De echte zaken doe ik alleen via de mail, telefoon of persoonlijk.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Eens, wat mij betreft niet nodig, ik spot interessante nieuwtjes direct en weet ook goed wat ik wel en niet wil plaatsen. Aan de andere kant, er gaat ook weleens iets mis met post en/of mail, dan is het toch wel weer handig, lastig dus!

12. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Nieuws in Nederland is vaak geen nieuws meer op cosmeticagebied omdat de informatie in het buitenland vaak allang bekend is. Dan is het niet meer zo heel spannend, inderdaad!

13. Persbericht met zwakke kop haalt mn inbox niet.
Als het onderwerp interessant is, dan kan ik een product/merk toch wel gebruiken, ik mik het persbericht dan wel weg en ga zelf op onderzoek uit.

14. PR bureaus verpesten de journalistiek.
Dat ligt eraan, in mijn branche niet echt, tenminste niet als ze hun werk goed doen en mij als journalist scherp houden met leuke en interessante nieuwtjes. Goede pr bureau’s zijn trouwens op 1 hand te tellen wat mij betreft, er gaat nogal wat mis zo hier en daar! Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een pr-afdelingen binnen een bedrijf, deze mensen zijn over het algemeen beter geïnformeerd en enthousiaster.

15. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Soms wel en het kan ook best leuk zijn, maar exclusiviteit is Nederland is lastig in de cosmeticabranche, alle informatie is vrijwel altijd al te vinden op het internet, dus moeten ze wel met iets heel bijzonders komen om exclusief te zijn!

Heb jij nog een brandende vraag die je Debbie wil stellen? Dat kan via @LushiousBabe. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!