PR-Klaagmuur: Dudes & Dont’s – Rick en Sander

Slechts 2 jaar geleden zijn Rick en Sander begonnen met hun blog Dudes & Dont’s. Het idee was om de ‘blogwereld’ op zijn kop te zetten en dat is aardig gelukt! Mannenblogs waren een beetje als vrouwenvoetbal. Leuk dat het er is, maar serieus nemen deed niemand het. Dus lieten de dudes zien dat bloggen wel degelijk iets voor mannen is! Rick en Sander houden van films, feestjes, heerlijke gerechten (de lucky bastards krijgen dan ook regelmatig lekkere hapjes voorgeschoteld), gadgets en tripjes naar het buitenland. Op Dudes & Dont’s lees je van filmrecensies tot gruwelijk lekkere recepten en over de vetste festivals tot de hotste trends. Dudes & Dont’s is onderdeel van ons Warsteiner Bierteam. Dat houdt in dat we naast een toffe samenwerking ook graag biertjes met ze drinken en dan gaat het ook wel eens over kritische noten over PR. Benieuwd wat Rick en Sander te vertellen hebben over PR? Dat lees je hier!

  1.  Wie of wat is jullie belangrijkste nieuwsbron?
    Het klinkt vreselijk, maar toch wel ons eigen leven. We schrijven voornamelijk over wat wij meemaken, dus dat kan niemand anders beter dan wij zelf natuurlijk. Daarnaast is social media altijd erg handig om bijvoorbeeld ideeën op te doen voor recepten of om de laatste trends te ontdekken. 
  2. Krijgen jullie vaak persberichten die buiten jullie interessegebied liggen?
    Ja, minimaal 75% is vrij onbruikbaar. Dat komt omdat we over erg veel onderwerpen schrijven en dus op veel perslijsten staan. Alles kan in principe bruikbaar zijn, maar daardoor ook een heel groot deel weer niet. Met een persoonlijke blog gebeurt dat vermoedelijk nogal veel. 
  3. Wanneer gaan jullie in op een persuitnodiging?
    Als het ons aanspreekt, qua werk uitkomt en de moeite waard is. Vaak zijn events overdag en dat is lastig. Dudes & Dont’s is namelijk onderdeel van ons marketingbureau Code Blauw. Voor twee uur picknicken op woensdagmiddag kunnen wij gewoon niet naar Amsterdam toe komen. Maar een diner in de avond of event in het weekend behoort vaak wel tot de opties. En soms plannen we een dag vol met persevents en meetings bij PR-bureau’s. Je werkt toch regelmatig samen en dan is het wel zo fijn om elkaar af en toe face-to-face te meeten. 
  4. Van welke persbenadering waren jullie echt onder de indruk?
    Toen wij net een maandje aan het bloggen waren, werd er een blok ijs met een fles vodka erin bezorgd. Het kostte ons 1.5 uur en pijnlijke armen om de fles heelhuids eruit te hakken, maar het was wel supertof! Inmiddels is dat ruim 2 jaar geleden, maar is het nog steeds de meest originele benadering / uitnodiging. 

    Het is jammer dat er in 99% van de gevallen wordt gekozen voor een e-mail. Het is juist zo belangrijk om op te vallen tussen al die honderden persberichten. Neem bijvoorbeeld drinks (altijd goed). Wekelijks krijgen we soms wel 10 berichten over een nieuw drankje binnen. Daar doe je niets mee, want je kunt het niet proeven en je rent ook niet elke keer naar de AH om het zelf te kopen. Maar het gebeurt ook soms dat er een fles wordt bezorgd. Briefje erbij met: ‘’Cheers mannen, op een goed weekend!’’ Helemaal niet moeilijk, maar duizend keer effectiever. Gegarandeerd dat er minimaal een post op Instagram voorbij komt. En vermoedelijk meer. Kost relatief weinig, maar vergroot de kans op publicatie met vele malen. En dat is uiteindelijk toch het doel van PR.

  1. Hoe gewillig zijn PR-bureaus met het delen van informatie?
    Op het gebied van persberichten erg gewillig. Gelukkig gaat alles tegenwoordig digitaal, anders hadden we een eigen papierverwerkingsfabriek kunnen beginnen. 

    Wat ons wel stoort, is het feit dat bureaus vaak kansen laten liggen wanneer je hen mailt. Zo waren we vorige week bezig met een reisartikel en hadden daarvoor extra input nodig. Dus wij mailen met de vraag of een bureau nog wat interessants had wat aansloot bij de lezers van D&D. Vervolgens krijgen we een mail terug dat alle nieuwtjes op de website staan. Zo dom! Het is niet alleen vervelend, maar verkleint ook meteen weer de gunfactor. Als jij ons laatst niet wilde helpen, waarom zouden wij dan jouw content delen?

  1. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op Dudes & Dont’s?
    We proberen de verhouding altijd minimaal 1 op 5 te houden. Het is helemaal niet erg om geld te verdienen met je blog, zolang het duidelijk aangegeven staat en het realistisch is. Je ziet weleens blogs waarop de helft betaald is. Dat merken de lezers echt wel. 

    Het is ook nooit ons doel geweest te cashen met onze blog, daar hebben we ons andere bedrijf voor. Vaak vinden we het daarom leuker om winacties te organiseren of op een andere manier een samenwerking aan te gaan. We gaan bijvoorbeeld graag naar festivals en feestjes. Met een bureau hebben we de deal dat wij eens in de zoveel tijd wat plaatsen en in ruil daarvoor regelmatig tickets krijgen. Niet alles hoeft geld op te leveren en zo hebben beide partijen er wat aan.

  1. Welke blogs zijn een inspiratiebron voor jullie?
    Lastig. Er zijn namelijk niet veel mannelijke blogs die doen wat wij doen. Het zijn voornamelijk magazines die (onder de noemer blog) publiceren over vrouwen en auto’s. Of fashionbloggers. Van ons twee is Rick het meeste bezig om andere blogs ‘in de gaten’ te houden en kijken wat er speelt. En Sander bezoekt bijvoorbeeld graag de foodblog van Renée Kemps vanwege de prachtige foto’s. En OhMyFoodness, omdat Sabine kookt wat ze lekker vindt en niet moeilijk doet over calorieën en vegan-gedoe. 
  2. Wat is jullie grootste irritatie bij PR-bureaus en/of –adviseurs?
    Op Dudes & Dont’s bloggen wij met zijn tweeën. Dat staat over de hele website en als je ook maar 5 seconden leest, is het meer dan duidelijk. Toch gebeurt het dagelijks dat slechts één van ons wordt aangesproken in mails. Dan sta je al met 0-2 achter. Ook vervelend is het wanneer er contact met ons wordt opgenomen voor een samenwerking en er dan slechts één exemplaar beschikbaar wordt gesteld. Begrijpelijk bij een Bose-speaker, maar ga niet moeilijk doen over een paar sokken. Zoals gezegd vragen we echt niet overal geld voor, maar het moet wel schappelijk zijn.Een andere irritatie: niet nagaan om wat voor soort blog het gaat. Prima dat je een persbericht hebt verstuurd over babyvoeding, maar ga ons dan niet een week later benaderen met de vraag of we er al iets over hebben gepubliceerd.
  1. Wat is jullie gouden tip voor de PR-adviseur?
    Investeer in persoonlijk contact. Bel bijvoorbeeld op wanneer je een leuke uitnodiging of nieuwtje hebt. Helemaal niet moeilijk, maar het vergroot wel het positieve gevoel en gunfactor van een bureau. 
  2. Wat lijkt jullie leuk aan het werken bij een PR-bureau?
    Het organiseren van events. Misschien een klein deel van de werkelijke werkzaamheden, maar wel erg leuk. Tof om te zien hoe alles waar je in de weken daarvoor hebt gewerkt, samenkomt op een door jou georganiseerd event.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

  1. Het nabellen van een persbericht door een PR-bureau heeft geen zin.
    Eens. Persberichten nabellen is vrij vervelend. Zeker omdat er in 95% van de gevallen expres niets met de informatie is gedaan. 
  2.  Wij zijn sneller geneigd om met een bekende PR-adviseur of -bureau in zee te gaan.
    Oneens. Liever een klein bureau waar je een goed gevoel bij hebt, dan een groot bureau puur om de naam. Grote bureau’s hebben natuurlijk wel meer mogelijkheden, maar we bekijken het per geval. Een bekende naam staat niet garant voor een tof event of ludieke actie. Kleine bureau’s scoren op dat gebied zelfs vaak beter. 
  3. PR-bureaus verpesten de journalistiek.
    Oneens. Blogs en journalistiek kunnen perfect naast elkaar bewegen. Het zijn twee andere soorten media die qua basis (deels) overeen komen, maar daar houdt het mee op. Voor journalisten is het vermoedelijk juist fijn dat er PR-bureaus bestaan. Scheelt weer tijd! 
  4. Wij vinden het vervelend dat PR-bureaus onderscheid maken tussen bloggers en journalisten.
    Oneens, het zijn twee verschillende takken van sport. 
  5. Bloggen doen we voor onszelf.
    Oneens. Een blog is er juist om jouw ervaringen te delen met anderen. Anders kan je beter met een dagboek beginnen. Je staat niet voor niets groot met je hoofd op het internet en schrijft op persoonlijke titel.

Rick en Sander schrijven vanuit hun kritische maar wel rechtvaardige oogpunt. Zo zijn ze ook over de PR-wereld. En eerlijk is eerlijk, slechts één persoon aanspreken terwijl ze samen D&D runnen is natuurlijk not done! Ook blijkt dat het wel eens voorkomt dat er maar één product wordt opgestuurd. Begrijpelijk bij dure producten, maar een tweede paar sokken kan iedereen wel missen toch?! Dudes & Dont’s is opgericht om hun ervaringen te delen: ondanks het een mannenblog is, heb je ook als vrouw zijnde heerlijk leesvoer. Natuurlijk vind je niks over make-up, lingerie of andere girly things. Ze bloggen dan ook niet voor zichzelf, maar juist om hun ervaringen met mannen én vrouwen te delen!

Gouden tip: investeer als PR-bureau in (media)relaties. Zo laten bureaus vaak kansen liggen door niet (volledig) te reageren op mailtjes, standaard e-mails te sturen als uitnodiging of zelfs soms niet eens goed hun blog te lezen. Bij D&D kun je al opvallen door hen op een unieke en persoonlijke manier te benaderen. Klein maar fijn maakt al een groot verschil!

Wil jij ook jouw ei kwijt op onze PR-Klaagmuur? Neem contact op via marcel@coopr.nl!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!