PR-Klaagmuur: Eliane Roest van Instagrambloggers.nl

Eliane Roest is sinds 2013 als social media adviseur en Instagram expert aan het werk en is daarvoor bij diverse werkgevers actief geweest op het gebied van projectcoördinatie en social media. Zo heeft zij haar eigen Instagram boordevol staan met toffe foto’s, maar ook een blog Instagrambloggers.nl: een platform waar Instagrammers het verhaal achter de foto delen. Dagelijks adviseert zij ondernemers, webshops en bedrijven over het verbeteren van hun digitale presentatie door middel van social media en in het bijzonder Instagram. Ze linkt graag de juiste Instagrammers aan brands om op die manier het maximale uit een samenwerking te halen. Eliane kent de PR klaagmuur uit haar freelance tijd bij Typhoon waar ze hem doorstuurde ter inspiratie. Momenteel werkt ze parttime bij creatief bureau The Gardeners als social media manager. Nu is het de beurt van Eliane om de PR-Klaagmuur zelf in te vullen. Eliane deelt haar visie op PR vanuit beide kanten: enerzijds aan bureauzijde en anderzijds als de persoon die ingeschakeld wordt. Lees mee!

  1. Wanneer besluit je in te gaan op een persuitnodiging of iets te doen met een persbericht?
    Om eerlijk te zijn ontvang ik eigenlijk zelden persberichten. Het is ook wel erg lastig om op mijn platform of mijn Instagram feed iets te doen met de content uit persberichten. Het draait bij mij allemaal om Instagram en dan in het bijzonder mijn Instagram feed. Daar plaats ik zelden beeld wat niet van mij is op een enkele regram van een foto waar ik zelf op sta na. Ik probeer diezelfde regel te hanteren voor mijn blog: alles dat erop staat is met eigen beeld. In een lijstje kan ik nog wel eens iets meenemen, maar dat is dan een uitzondering op de regel.
  2. Van welke persbenadering was je echt onder de indruk?
    Stiekem vind ik iedere persbenadering een compliment op zich en kan ik intens vrolijk worden van post en uitnodigingen. Maar er springen er altijd wel een aantal uit. Afgelopen kerst kreeg ik een kerstbal gevuld met een cocktail, dat vond ik wel echt heel tof verzonnen. Doordat ik zo visueel ingesteld ben, speelt de verpakking bij mij een grote rol. Glanzende enveloppen, leuke vulling, lintjes, dat werkt erg mee in de ervaring.
  3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
    Ik ben erg fan van @noskort op Instagram. Nieuws in hapklare brokken. Voor wat betreft er gaande is in bloggersland, volg ik natuurlijk de nodige mensen online. Twitter is wat mij betreft nog steeds de belangrijkste nieuwsbron, bij Facebook overheerst de emotie.
  4. Voor welk nieuws of wat voor bericht mogen we jou wakker bellen?
    Als het leuk nieuws is, mogen jullie mij altijd wakker bellen. Idealiter bel je me dan dat je iets lekkers voor me hebt of dat ik mijn koffers moet pakken voor een leuke trip.
  5. Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs hebt ontvangen en waarom?
    Bestaan er echt waardeloze persberichten? Een persbericht is waardeloos als je hem stuurt naar iemand die er niets mee kan. Ik hoor van bevriende Instagrammers weleens dat ze samenwerken met een PR-bureau lastig vinden. Ze hebben zelf meestal geen blog, dus ze kunnen dergelijke informatie niet kwijt. Tja, dan is zo’n persbericht wel meteen waardeloos. Overigens is mijn blog (Instagrambloggers.nl) precies uit dit probleem voortgekomen. Ik wil een platform bieden voor Instagrammers die zelf geen blog hebben, maar soms wel behoefte hebben om het verhaal achter de foto te delen. Hierin is er daarom ook plaats voor gastblogs van andere Instagrammers.
  6. Heb je wel eens spijt gehad van een PR-benadering die je hebt opgepakt? Waarom?
    Nog niet nee. Maar ik zie op Instagram wel eens foto’s voorbij komen die misstaan in een feed. Op zo’n moment vraag ik me altijd af, wat de reden van de Instagrammers is geweest om hier aan mee te doen. Ik vermoed geld. Maar vooral, wat is de reden van het PR-bureau om deze persoon hiervoor te vragen. In mijn werk probeer ik dagelijks de juiste persoon aan de juiste activatie te koppelen. Anders is het wat mij betreft een waste of time en money aan beide zijdes.
  7. Wat zijn absolute afknappers in jouw contact met een PR-bureau?
    Als ze niet reageren op mijn e-mails. Ik weet dat ik niet de enige ben die wel eens een mail stuurt aan een PR-bureau. Dat betekent dat ik tijd investeer om een verhaal te delen. Dan is het minste wat ze kunnen doen even terugmailen. Als is het maar om te bedanken voor je mail. Daarnaast betrap ik er veel PR-bureaus op dat ze hun social berichten niet goed in de gaten houden. Hoe kan je samenwerken met social influencers en dan je social media niet op orde hebben? Als je je herkent hierin, give me a call 😉
  8. Wat vond jij het leukste aan jouw tijd als PR-adviseur en mis je het werk aan bureauzijde?
    Het mooie aan freelancer zijn, is dat ik aan beide kanten mee kan werken en dat ook nog steeds doe. De ervaring die ik hierin heb opgedaan, is erg handig in mijn werk. Als ik aan het werk ben voor een PR-bureau, dan weet ik hoe je het beste contact kunt zoeken met een blogger en welke blogger het beste past bij de job. Mijn netwerk is hierdoor erg groot geworden. Zo adviseer ik regelmatig Instagrammers en bloggers in hun samenwerkingen met bureaus. En aan de andere kant help ik bureaus met influencer marketing en het bedenken van een goede strategie met bijpassende content.
  9. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?
    Benader mensen persoonlijk en stuur niet dezelfde mail naar iedereen. Er zijn een aantal PR-mensen waarvan ik bij voorbaat al blij kan worden als ik mail van ze heb. Die houden ook in de gaten waar ik mee bezig ben en dat blijkt uit hun mails. De tweede tip; bekijk per merk wie er nou echt goed bij je past. Blijf niet hangen in je vaste lijstje met namen en staar je niet stuk op cijfers. Volgers kan je kopen en engagement ook. Het blijft raar om cocktails voorbij te zien komen bij fitgirls en foodbloggers die ineens happy socks in hun feed hebben (tenzij er een foodprint op staat).

    Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

     

  10. PR-bureaus hebben teveel macht
    Vind ik niet. Ik denk wel dat PR-bureaus meer open zouden moeten staan voor ideeën en input vanuit de bloggers. Dat kan mooie samenwerkingen opleveren.
  11. Een persbericht met een zwakke kop of stijl- en taalfouten gaat linea recta de prullenbak in
    Nee, ik zie het wel, maar ik ben zelf ook niet foutloos. Ik zou hier als merk zijnde echter niet blij van worden en nog eens goed nadenken over de kwaliteit van mijn PR-bureau.
  12. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer
    Tuurlijk wel. Als merk zou ik eerder een exclusieve samenwerking aan willen gaan voor langere periode in plaats van een eenmalige post bij een heleboel. Ik zag ooit een blogger tijdens een event van het ene merk iets posten over een ander merk. Dan besef je dat een bepaalde exclusiviteit toch geen kwaad kan. Of in ieder geval selectiever zijn.
  13. Er zijn te veel influencers
    Dat zeker en dat is ook niet zo gek. Er bestaat een erg rooskleurig beeld van “influencer” zijn. Ik vind deze term ook echt vreselijk. Maar de markt verandert ook weer langzaam. Ik denk dat de focus meer op micro-influencers gaat liggen. Ik moest laatst voor een merk een aantal influencers aanleveren. Tijdens mijn zoektocht zag ik het ene na het andere account wat allemaal dezelfde content maakt. Ik zoek net zolang door tot ik in een bepaalde niche 10 verschillende mensen heb gevonden. Ze posten wel over hetzelfde thema, maar hebben allemaal een totaal unieke stijl.
  14. Het nabellen van een persbericht door een PR-bureau heeft geen zin
    Wellicht niet altijd. Maar wie niet waagt… het is ook weer een mooie contactmoment.

Door haar ervaring als freelancer -ook aan bureauzijde- weet Eliane Roest heel goed hoe de PR-wereld in elkaar steekt. Dit hoor je niet vaak: maar zij vindt iedere benadering al een compliment an sich. Ze kan oprecht blij worden van bepaalde PR-adviseurs, maar ook van post en uitnodigingen. Een goede tip waar volgens mij veel bureaus nog van kunnen leren? Blijf niet hangen in vaste lijstjes met namen en bijbehorende bereikcijfers. Volgers en engagement kunnen gekocht worden, unieke content niet. Ondanks dat er steeds meer influencers komen, en de zoektocht naar niche influencers misschien moeilijk(er) wordt, is het wel van belang om open te staan voor ideeën en input vanuit bloggers. Dit kunnen mooie samenwerkingen opleveren!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!