PR-Klaagmuur: Ellen Schipper (Redacteur Hoorn Deze Week)

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
15-10-2012


Als een van de weinige hier op de PR-Klaagmuur, vindt Ellen Schipper het niet vervelend als een pr-bureau nabelt na het versturen van een persbericht. "Per e-mail persberichten sturen en vervolgens nabellen is voor mij geen probleem. Soms kan een persbericht erdoor heen glippen omdat het niet direct lijkt alsof het regionale berichtgeving is (omdat het van een pr-bureau komt), daarom is nabellen vanuit jullie kant wel altijd verstandig." Ellen Schipper is redacteur bij weekkrant Hoorn Deze Week en vindt het niet nodig om uit bed gebeld te worden! Lees hieronder haar hele PR-Klaagmuur.

1. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Afhankelijk van het onderwerp en soort artikel. Voor een weekkrant is het soms wel moeilijk om scherpe berichtgeving te plaatsen, wij zijn er namelijk om de lezers te informeren. Scherpe berichtgeving moet wel van diverse kanten belicht worden; hoor en wederhoor, we zijn namelijk een neutrale krant.

2. Is de traditionele journalistiek nog houdbaar in de toekomst?
Gezien de bezuinigingen binnen bedrijven en ook in de mediabranche wordt het steeds moeilijker om bovenop het nieuws te zitten. De beschikbare tijd wordt beperkter waardoor meer telefonisch wordt geregeld.

3. Zijn PR bureaus de journalistiek aan het verpesten? En welke rol hebben journalisten daar zelf in?
Ik heb zelf zeker geen last van PR bureaus en heb ook niet veel contact met hen.

4. Wat is je grootste irritatie over PR-bureaus?
Geen

5. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Nee, ik maak zelf altijd nog de keuze of ik iets plaats of niet, dan is er dus niks om spijt van te hebben.

6. Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Is voor mij niet nodig, dan kan het opdringerig worden en gaat het tegenstaan. Per e-mail persberichten sturen en vervolgens nabellen is voor mij geen probleem. Soms kan een persbericht erdoor heen glippen omdat het niet direct lijkt alsof het regionale berichtgeving is (omdat het van een pr bureau komt), daarom is nabellen vanuit jullie kant wel altijd verstandig.

7. Vind je het onethisch (voor de journalistiek) om een goede relatie te hebben met een PR-bureau?
Als redacteur van een weekkrant wil ik mijn lezers graag leuke en informatieve berichten laten lezen. Ik vind het zeker geen probleem om een goede relatie te hebben met een pr bureau. Als hier leuke items of nieuwtjes uit voort komen is dat zeker welkom.

8. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Ik werk voor een weekkrant, dus daarin speelt nieuwswaarde een kleinere rol dan bij een dagblad. Dus ergens voor uit bed gebeld worden is waarschijnlijk niet nodig. Mailen kan altijd, ook 's avonds en in het weekend wordt regelmatig gewerkt. Alle nieuwsberichten worden zoveel mogelijk online gezet, dus actualiteit is noodzakelijk.

9. Heb je als journalist voldoende geschut om een PR adviseur te weren?
Ja, geen ruimte of interesse is prima over te brengen.

10. Na welk tijdstip wil jij niet meer benaderd worden?
Zie antwoord bij vraag 8.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Oneens

12. De 5 W's en H's zijn onmisbaar in een persbericht.
Eens.

13. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Eens

14. Bij stijl- en taalfouten lees ik het bericht niet.
Oneens

15. PR-mensen zijn er enkel om vervelende zaken rondom bedrijven te verdoezelen.
Oneens

Wil je meer weten over en van Ellen? Stel je vragen via zijn LinkedIn. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief