PR-Klaagmuur: Evelien Vehof (freelance journalist & televisiemaker)

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
21-05-2012


"Als er ook een woordvoerder is ben je veel te veel tijd kwijt aan een PR-miep!" Zo, die kan ik in m'n zak steken. Deze week is Evelien Vehof aan de beurt om te klagen op deze PR-muur. Zij is freelance journalist en televisiemaker. Je kunt haar wakker maken voor nieuws over staatloosheid en juist via social media legt zij contacten met PR-adviseurs.  Haar gouden tip voor PR-bureaus? "Weet wie je benadert. Als je een serieus journalistiek medium benadert weet dat die niet klakkeloos reclame gaan maken."

1. Hoe belangrijk zijn PR-mensen voor jouw werk?
Belangrijk. Zonder PR weet ik natuurlijk heel vaak van het bestaan van een nieuw beleid, campagne, of winkel niet af. Met name de online PR-mensen, die organisaties via Facebook en Twitter vertegenwoordigen, zijn belangrijk voor mij.

2. Snappen PR-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Nee, niet altijd. Omdat ik freelancer ben heb ik mijzelf aangemeld om persberichten te ontvangen. Die wil ik ook ontvangen. Als ik op een redactie werk en ik lees de persberichten die in de algemene mailbox binnenkomen zie je vaak dat je daar helemaal niets mee kan. Bij het AT5 Nieuws wil je bijvoorbeeld wel een item maken over de 10.000ste bezoeker van het EYE Filminstituut, maar bij Altijd Wat (programma NCRV) doe je niets met die informatie.

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Kranten, NGO's, onderzoekers.

4. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Helaas heb ik nog nooit een aanbieding gehad voor een persreisje naar Costa Rica of zoiets. Ik kan wel een negatieve indruk delen: Een PR-bureau benaderde me om een Nederlandse zanger te interviewen, naar aanleiding van een nieuwe CD die uitkwam. Alles was in kannen en kruiken, de research gedaan en de cameraploeg geboekt, toen bleek de zanger in kwestie helemaal geen zin te hebben in 'nog' een interview en dat betekende dat het niet doorging. Ik ben heel boos geworden op de PR-medewerker die zich er met een slap excuus uit probeerde te lullen.

5. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Voor nieuws over staatloosheid.6. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Sommigen wel en dan is het ook erg effectief. Ik kan dan makkelijker zelf kiezen of ik diegene volg of niet.

7. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Ik ontvang liever een genuanceerd bericht, ik maak het zelf wel scherp. Al is het wel lekker als de titel scherp is, het moet wel kloppen. Als iets te scherp is gekopt terwijl de inhoud veel genuanceerder ligt haak ik direct af.

8. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
Uniek. Schrijnend. Fantastisch.

9. Heb je achteraf wel eens spijt als je een PR-benadering hebt opgepakt?
Ja! Soms kom je niet van een PR-medewerker af en soms neemt een PR-medewerker zijn/haar werk te serieus en wil hij zijn bedrijf heel uitgebreid in het item naar voren brengen terwijl ik als journalist geen reclame maak.

10. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Weet wie je benadert. Als je een serieus journalistiek medium benadert weet dat die niet klakkeloos reclame gaan maken.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. De PR-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Eens. Als er ook een woordvoerder is ben je veel te veel tijd kwijt aan een PR-miep!

12. Ik leg geen contact met PR-adviseurs via social media.
Oneens. Juist via social media.

13. PR-bureaus verpesten de journalistiek.
Oneens. Ze kunnen heel handig zijn om informatie via de juiste weg bij mij te krijgen.

14. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Oneens, want ze melden ook heel wat meer. Maar als ze vervelende zaken gaan verdoezelen worden de PR-mensen erg vervelend en ruik je als journalist onraad.

15. Nabellen door een PR-bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Oneens. Je leest immers de persberichten niet altijd. Ik heb best wel eens goede tips gehad via een telefoontje.

Wil je meer weten over en van Evelien? Stel je vragen via @vehofev. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief