PR-Klaagmuur: Gandor Bronkhorst van Esquire

Woensdag klaagdag! Deze week laat Gandor Bronkhorst, hoofdredacteur van Esquire.nl, horen welke noten hij op zijn klaagzang heeft en vult hij onze PR-Klaagmuur. Met zijn jarenlange ervaring voor het print magazine en de online tak, deelt hij zijn mening over de digitalisering van het medialandschap, Esquire zelf en de massale opkomst van bloggers. Ook over het samenwerken met PR-bureaus en het werk dat zij leveren, heeft hij het een en ander te zeggen. Benieuwd wat hij allemaal te zeggen heeft? Lees mee.

 

1. Je werkte eerst voor Esquire magazine en daarna als hoofdredacteur van de online tak. Hoe is Esquire meegegaan in de digitale ontwikkeling?

Na 8 jaar print was de overstap naar online veel groter dan verwacht. Ik heb Esquire volledig opnieuw uit moeten vinden om de filosofie en de missie van de titel op digitale media voort te zetten. Online is Esquire een heel andere titel geworden, maar uiteraard gebaseerd op dezelfde filosofie.

2. Zijn bloggers een verrijking of verarming van het medialandschap?

Zoals altijd zijn er goede en slechte voorbeelden.  Bijvoorbeeld: in de horlogemediabranche – die altijd werd gedomineerd door zeer commerciële titels – zijn er echt goede blogs bijgekomen die de horlogerie verrijkt hebben. Maar door de laagdrempeligheid komen er natuurlijk ook veel opportunisten bij die denken dat ze verstand hebben van ‘lifestyle’, terwijl ze eigenlijk vooral bezig zijn met zelfpromotie en hun talent niet verder rijkt dan het tikken van halfbakken stukjes tekst met slecht onderbouwde meningen.

3. Wat is de invloed van deze bloggers op het vakgebied?

Er is een aantal bloggers dat niet geremd door enige kennis elk mogelijk marketingverhaaltje probleemloos herkauwt op de eigen site. Dat is zonde voor het vakgebied omdat journalisten die wél kritisch zijn – en louter hun werk doen – worden gezien als moeilijk en vervelend.

4. Vind je dat PR-adviseurs en –bureaus voldoende meegaan met de digitalisering en het veranderende medialandschap? Leg uit.

Ik heb wel eens het gevoel dat PR-mensen meer hun tijd vooruit zijn dan de merken voor wie ze werken. Over het algemeen hebben de meeste PR-bureaus een redelijk up-to-date kijk op het medialandschap.

5. Hoe ziet de ideale samenwerking tussen Esquire en een merk eruit?

In principe moeten er altijd een of meer kernwaarden zijn die overeenkomen. Voor ons is het heel handig wanneer een klant kan vertellen wat hij precies wil bereiken en wat hij precies wil promoten. Als dat helder is (en er dus sprake is van gemeenschappelijke kernwaardes) valt er altijd een goede samenwerking van te maken.

6. Wat is jouw grootste irritatie bij of kritiek op PR-bureaus en/of adviseurs?

‘Ik belde even om te vragen of je het persbericht goed hebt ontvangen.’

7. Hoeveel persberichten krijg je gemiddeld op een dag en hoeveel daarvan belanden in de prullenbak? Waarom?

Dagelijks komen er een paar honderd mailtjes binnen, waarvan iets meer dan de helft persberichten zijn. Heel veel daarvan belanden in de prullenbak omdat het niet urgent genoeg is of omdat het naar onze inschatting niet genoeg traffic zal opleveren om er een artikel van te maken.

8. Van welke persbenadering was je echt onder de indruk?

In z’n algemeenheid is het goed om een persoonlijke vertrouwensband te hebben die niet teveel verstoord wordt door onnodige verkooppraat.

9. Op welk door jou geschreven artikel/interview ben je trots en waarom?

Ik ben trots op het feit dat we afgelopen half jaar een groei-index hadden van 191 ten opzichte van het half jaar daarvoor. Ik ben elke keer trots wanneer ik van iemand hoor dat hij een leuk artikel op Esquire.nl heeft gelezen of dat een bepaald artikel hem inspireerde om iets te doen. Ik ben trots op elke keer dat een jongeman besluit een artikel te delen met zijn vrienden omdat hij hen wil wijzen op iets wat wij hebben gemaakt. Ik ben er trots op dat we met een heel klein team en met heel veel wilskracht ervoor gezorgd hebben dat Esquire.nl een mooi, levendig, goed gelezen en hard groeiend medium is.

Ooit wilde ik dolgraag voor Esquire werken, nu mag ik het merk helpen om het klaar te stomen voor een compleet nieuw mediatijdperk. Daar ben ik trots op.

10. Welke (internationale) tijdschriften/kranten zijn een inspiratiebron voor je?

De enige krant die ik echt lees is de International New York Times.

 

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer

Oneens.

12. De traditionele journalistiek gaat verdwijnen en alleen online media blijven bestaan

Oneens.

13. Wij hebben een zwarte lijst met PR-adviseurs / -bureaus

Oneens

14. Er zijn te veel blogs en bloggers in Nederland

Klaplopers horen er ook bij in dit vakgebied maar ik zou ze inderdaad liever minder vaak tegenkomen.

15. PR-bureaus hebben te veel macht

Oneens

 

De grote trots van Gandor is niet één artikel of interview, maar de gehele digitale tak van Esquire. Kwaliteit staat voor hem en het hele team centraal en dat zie je ook terug in samenwerkingen die ze aangaan met merken. Geen gedeelde kernwaarden? Geen samenwerking! Zo simpel kan het zijn. Wel mogen merken iets meer meegaan met de digitalisering, zeker in vergelijking tot PR-bureaus… En hoewel hij het woord verrijking of verarming niet gebruikt in relatie tot bloggers, is het wel duidelijk dat er twee soorten bloggers zijn volgens Gandor. De ene helft is een welkome kwalitatieve toevoeging aan het medialandschap, terwijl hij de bloggers die het puur voor het geld of ter zelfpromotie doen het liefst zo snel mogelijk ziet vertrekken.

Wil jij flink klagen en zeiken over alles dat met PR te maken heeft en de mensen die in het vakgebied werken? Neem dan contact met ons op!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!