PR-Klaagmuur: Geert Oosterwijk (Nieuwe Revu)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
11-07-2011

Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Geert Oosterwijk, journalist bij Nieuwe Revu.

1. Hoeveel berichten belanden ongelezen in de prullenbak?
'Meer dan de helft. Maar dat is geen probleem. Liever te veel persberichten, dan dat ik ze helemaal niet krijg. Vaak haal je er toch leuke ideeën uit voor verhalen.'

2. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
'Liever een scherp bericht. Nuance is allemaal leuk en aardig, maar ook heel saai. Het moet alleen wel binnen de perken blijven. Als ik weer eens iets langs zie komen over 'supergeweldige exclusieve feesten' en 'baanbrekende technologische ontwikkelingen', ga ik al meteen kijken wat er niet klopt. Overenthousiaste PR-medewerkers wekken bij mij alleen maar argwaan.'

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
'Kranten, nieuwssites als nu.nl en Twitter. Al is Twitter meer gericht op snelheid en moet ik nieuws eerst van een gerespecteerd medium horen, om het daadwerkelijk te geloven.'

4. Wat is je grootste irritatie over PR-bureaus?
'Het geven van informatie waar ik helemaal niet om gevraagd heb. Als ik vraag wanneer een film in première gaat, hoef ik niet te weten dat de hoofdrolspeler heel bekend is in zijn geboorteland Burkina Faso. Als ik dat echt interessant vind, zoek ik het zelf wel op.'

5. Heeft exclusiviteit nog bestaansrecht?
'Als een PR-bureau echt exclusief iets aan mij wil geven, vind ik het best. Alleen liever niet met embargo's. Dat is vaak zo'n onzin. Laatst werd de hele entertainmentmedia gebombardeerd met het nieuws dat vergane glorie meisjesgroep Close II You weer bij elkaar kwam. Dat mocht echter niet uitlekken tot de week daarop maandag. Het grappige was dat die maandag alle media vergaten het nieuws te melden. Niemand interesseerde het wat.'

6. Met welke onderwerpen moeten ze jou absoluut niet benaderen?
'Kinderseries of -films. Ik ben geestelijk misschien nog wel een kind, maar toch hoef ik niet te weten welke nieuwe serie er nu weer start op Nickelodeon.'

7. Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
'Heel belangrijk. Een persbericht dient als informatie voor de journalist. Alle noodzakelijke informatie moet er dus instaan. Dat moet leuk verpakt zijn, maar het moet vooral duidelijk zijn. Een spetterend persbericht waar ik niets van snap, daar heeft niemand wat aan.'

8. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
'Soms. Ik moet voor Nieuwe Revu iedere week naar een societyfeestje. Vaak doen PR-mensen het dan voor alsof het een geweldig feest is met een sloot aan leuke bekende Nederlanders. Regelmatig blijkt dit tegen te vallen. Vandaar dat ik vaak vraag om een gastenlijst. Als er staat dat een gast misschien komt, weet ik al dat dit niet het geval is. Maar nog steeds kom je soms voor minder leuke verrassingen te staan.'

9. Waar ligt de grens in je relatie met een pr-adviseur?
'Nergens. Als ik iemand aardig vind, heb ik er geen enkel probleem mee om met die persoon vriendschappelijk om te gaan. Als ze maar niet denken dat ik ze een voorkeursbehandeling ga geven als het gaat om werkgerelateerde zaken.'

10. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een PR adviseur?
'Twitter en LinkedIn. Al maak ik van dat laatste netwerk totaal geen gebruik. Ik heb het wel, maar wat je er precies mee kunt: geen idee.'

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
'Eens. Hoe minder lijntjes, hoe beter. Het is dodelijk vermoeiend om een organisatie te bellen en vervolgens vijf keer te moeten worden doorverbonden.'

12. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
'Nieuws is nog steeds nieuws, alleen hebben internetsites de nieuwsfunctie van kranten overgenomen. Kranten moeten zich meer richten op achtergronden. Daarom vind ik NRC Next ook zo'n fijne krant.'

13.PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven te verdoezelen.
'Niet alleen, maar dat is wel een belangrijke reden van het bestaan van PR.'

14. Nabellen over een persbericht is altijd overbodig
'Natuurlijk niet. Als iets niet duidelijk is, moet je altijd bellen. Dat raakt de kern van journalistiek: onduidelijke zaken helder maken.'

15. PR bureaus verpesten de journalistiek.
'Verpesten is een groot woord. Ze zijn een noodzakelijk kwaad. Overigens is het allemaal niet zo moeilijk. Organisaties moeten correct handelen, dan kunnen ze ook niet iets te verbergen hebben. Heb je al die irritante PR-bureaus ook niet nodig, haha.'

Heb jij nog een brandende vraag die je Geert wilt stellen? Dat kan via @geertoosterwijk. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief