PR-Klaagmuur: Hans de Jongh (Redacteur FD)

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
17-09-2012


Deze week doet Hans de Jongh, redacteur MKB van Het Financieele Dagblad, zijn beklag op de pr-klaagmuur. Een persbericht met heldere zinnen en geen jargon is volgens hem het ideale persbericht: "Schrijf zoals je met je moeder praat - open en zo eerlijk mogelijk." Verder vindt Hans het prima als je een onderwerp aan hem voorlegt om te kijken of het bij hem past: "Alles kan en mag, maar iemand moet wel van te voren een beetje een idee hebben waarover ik schrijf. Wie de krant leest, weet dat. Wie het FD niet goed kent, verdoet mijn tijd." En beware, want Hans kan echt boos worden op pr-mensen!

1. Kan een slechte benadering door een  pr-bureau het nieuws verpesten?
Jazeker, slechte benadering staat vaak gelijk met beroerde voorbereiding. Ik word wel eens gebeld door mensen die er blijk van geven het Financieele Dagblad niet of nauwelijks te lezen. Ze komen met 'nieuwtjes' waarvan ze van te voren hadden kunnen weten dat die niet bij mij en/of de krant passen.

2. Begrijpen PR-mensen waar jij over schrijft?
Meestal wel.

3. Met welke onderwerpen moeten ze jou absoluut niet benaderen?
Onderwerpen die aangeprezen worden met weinig meer dan holle en sleetse frases als 'nieuw concept', 'innovatieve marktbenadering' en 'grensverleggend' of simpelweg 'erg interessant '.

4. Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Prima, alles kan en mag, maar iemand moet wel van te voren een beetje een idee hebben waarover ik schrijf. Wie de krant leest, weet dat. Wie het FD niet goed kent, verdoet mijn tijd.

5. Hoe ziet volgens jou het ideale persbericht eruit?
Heldere zinnen en geen jargon. Schrijf zoals je met je moeder praat - open en zo eerlijk mogelijk. Wie onzin uitkraamt en slecht nieuws probeert te verstoppen, loopt een risico: de journalist voelt zich bij voorbaat bedonderd. Dat kan alleen maar leiden tot een artikel waar niemand blij van wordt.6. Heb je een effectieve manier om telefoontjes van een pr-bureau af te kappen?
Nee

7. Kun je boos worden op pr-mensen?
Ja

8. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Erg belangrijk: ze kunnen een artikel maken of breken.

9. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Geen idee.

10. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Elke (echte) primeur is welkom.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Eens

12. Persbericht met zwakke kop haalt mijn inbox niet.
Eens

13. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Snap de vraag niet. Nieuws in onze krant is en blijft in ieder geval echt nieuws.

14. PR-bureaus hebben meer macht dan goed is.
Dit ligt genuanceerder dan 'eens' of 'oneens'.

15. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens

Wil je meer weten over en van Hans? Stel je vragen via zijn LinkedIn. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief