PR-Klaagmuur: Igrien Yin Liu van The Avantguardian

Iedere week bieden we met de PR-Klaagmuur een platform aan bloggers, influencers en journalisten om de wereld van PR op kritische wijze onder de loep te nemen. Deze week schrijft Igrien Yin Liu, oprichter en eigenaar van The Avantguardian, over haar ervaringen als blogger en fotograaf in Nederland en Engeland. Ze zegt niet waar het leven als influencer op het gebied van luxury lifestyle, food en travel beter is, maar geeft wel aan dat Engeland verder is met de digitalisering en de snelheid van PR-bureaus dan Nederland. Ook vind ze dat bloggers dezelfde erkenning verdienen als traditionele journalisten. Bovendien zijn PR-bureaus niet altijd meer nodig, omdat het steeds vaker voorkomt dat merken rechtstreeks met bloggers in contact staan. Benieuwd naar haar verdere kijk op all things PR? Lees verder!

1. Je werkt vanuit Londen en Amsterdam en werkt met Engelse en Nederlandse PR-bureaus. Merk je verschil tussen de twee?

Het grootste verschil is wellicht dat alles in Londen zo veel sneller gaat. Als ik maandag bijvoorbeeld een mailtje stuur voor een samenwerking, dan kan dat op vrijdag al helemaal rond zijn. In Nederland gaat er meer tijd overheen en zijn de lijntjes vaak langer. Er moet meer gecheckt worden met de klant of het internationale hoofdkantoor of budgetten zijn te klein. Dat is jammer, want juist in een tijd waarin social media enorm groeit, is het belangrijk om snel mee te gaan met de tijd. In Engeland pakt men bijvoorbeeld ook sneller de telefoon na een mail en wordt je meteen uitgenodigd voor een kennismaking. Dat is heel fijn!

2. Hoe ziet voor jou de ideale samenwerking eruit?

Bij de ideale samenwerking krijg ik creatieve vrijheid om te doen wat ik wil en is er begrip tussen alle partijen: PR-bureau, klant en ik. Tien jaar geleden was bloggen nog heel amateuristisch. Foto’s werden gemaakt met point-and-shoot camera’s en tenzij je kennis had van html, was er weinig ruimte voor het maken van mooie blogs. Zo’n vijf jaar geleden begonnen blogs echt business en steeds professioneler te worden. Het ziet er nu net zo gelikt uit als het traditionele magazine – tekstueel en visueel. Blogs zijn een persoonlijk magazine en dat is de toekomst. Bij de ideale samenwerking staat iedereen hier hetzelfde in. Bloggen verdient dezelfde erkenning als traditionele pers en dat gebeurt wel steeds meer – maar wat mij betreft nog te langzaam en niet overal.

3. Wanneer besluit je in te gaan op een persuitnodiging of iets te doen met een persbericht?

Op mijn blog is beeld heel belangrijk. Als ik uit een persuitnodiging kan opmaken dat een product visueel niet aantrekkelijk is voor mijn lezers, dan is de kans klein dat ik er wat mee zal doen. Verder moet het ook passen bij mijn blog. Ik schrijf voor een iets oudere doelgroep en richt mij op ‘luxury lifestyle’. Ik zal daardoor niet snel iets doen met budgetmerken.

4. Ontvang je liever genuanceerde of scherpe persberichten?

Geen voorkeur. Ik moet zeggen dat ik persberichten altijd alleen globaal doorneem. Voor een blogger is het juist interessant om een eigen draai te geven aan het product of verhaal – zonder beïnvloed te worden door een persbericht.

5. Wat is de meest waardeloze persbenadering die je recent hebt gezien?

Een bericht over een product dat zich richt op de Aziatische markt en of ik daar gezien mijn achtergrond iets mee wilde doen. Zulke berichten verdwijnen meteen in de prullenbak…

6. Hoeveel persberichten krijg je per dag en hoeveel daarvan verdwijnen in de prullenbak?

De hoeveelheid verschilt sterk per dag, maar van 75% weet ik van tevoren dat ik er waarschijnlijk niks mee kan. Ik schrijf voor een specifieke doelgroep en daar passen niet alle merken bij.

7. Heb je het idee dat PR-bureaus en –adviseurs doorhebben wat je precies doet?

Ik heb met enkele PR-bureaus vrij regelmatig contact en bij deze bureaus kennen ze mij: waar ik voor sta en wat ik doe. Dat zijn ook de bureaus waarmee is het vaakst samen werk. Bij andere PR-bureaus heb ik soms het idee dat er niet eens op mijn blog is gekeken. Dat is jammer.

8. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?

Het creëren van concepten en de uitdaging om ieder product of merk in jouw portfolio te verkopen aan de markt. Dat lijkt me nog knap lastig. Ik kan nog een keuze maken in de merken waar ik mee werk, maar bij een PR-bureau is dat volgens mij anders.

9. Wat is jouw gouden tip voor de PR-adviseur?

Lees een blog eerst voordat je een blogger benadert. Het kost je echt maar één klik!

10. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?

Ik houd me niet bezig met ‘nieuws’, maar ik laat me graag inspireren door Vanity Fair, The New Yorker en films.

 

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. PR-bureaus hebben nauwelijks toegevoegde waarde meer

Ja en nee. Ik onderschat het werk van een PR-bureau niet – er komt volgens mij veel kijken bij het werk van een PR-adviseur. Je moet kunnen schrijven, oog hebben voor detail, kennis hebben van de markt en houden van de PR-wereld. Voor bloggers is contact met PR-bureaus echter niet altijd (meer) nodig omdat rechtstreeks contact met merken ook vaak voorkomt.

12. Bij stijl- en taalfouten lees ik een (pers)bericht niet verder

Dat zou ik niet zeggen, maar het komt wel vrij onprofessioneel over.

13. Bloggen doe ik voor mezelf.

Ja, anders zou ik het niet doen. Ik heb mijn baan opgezegd voor mijn passie en dat doe ik voor mezelf en niemand anders.

14. Er zijn te veel blogs

Ja en nee. Wel in hoeveelheid, maar slechts een handjevol blogs voegen echt iets toe aan de online wereld. Ze zeggen dat als je nu begint met bloggen dat het eigenlijk te laat is. Maar daar ben ik het niet mee eens. Als je een niche kunt aanspreken met jouw blog en je iets doet wat anderen nog niet doen, dan heb je al een piece of the pie te pakken.

15. Native advertising is de holy grail voor bloggers

Er zijn natuurlijk genoeg bloggers die verdienen met display advertising, maar ik denk dat de trend meer native advertising is geworden. Dat is ook waarom blogs veel worden gelezen. Het hoeft niet allemaal meer in your face en mag subtieler en op persoonlijke wijze worden geadverteerd.

 

Een sterke mening: daar ontbreekt het Igrien zeker niet aan. Waar het haar wel aan ontbreekt? Nederlandse PR-bureaus die net zo snel werken als Engelse PR-bureaus en af en toe dezelfde erkenning als voor journalisten. Daarnaast zouden er meer goede luxury persberichten binnen mogen komen, soms meer budget beschikbaar moeten zijn voor influencer-samenwerkingen en moeten PR-adviseurs zich altijd verdiepen in haar blog voordat ze haar benaderen. Anders wordt die ideale samenwerking toch wel lastig…

Ook wat te klagen over public relations of het medialandschap? Stuur een mail naar marcel@coopr.nl.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!