PR-Klaagmuur: Janneke Willemse (Belegger.nl)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
05-12-2011

Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Janneke Willemse, hoofdredacteur van belegger.nl en beursduivel.be.


1. Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Prima, graag zelfs, soms zitten er hele interessante verhalen tussen die ik niet direct zou opmerken als er alleen een persbericht verstuurd werd. Maar ik heb er wel een hekel aan als er wordt 'nagebeld' terwijl er niet veel meer informatie wordt gegeven dan er al in het persbericht of de uitnodiging stond.

2. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
De kop moet goed zijn en erop wijzen dat er nieuws in staat, het moet gaan over een opmerkelijke visie op de markt of over een beursgenoteerd bedrijf.

3. Heeft exclusiviteit nog bestaansrecht?
Natuurlijk. Het nieuws zal zich altijd wel verspreiden naar andere media, maar er was er één het eerste en het meest diepgaand. Dat noem ik exclusief en daar zul je altijd lezers/kijkers mee blijven trekken.

4. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Het einde van de eurozone. Het uitbreken van oorlog in Europa. Een omkoopschandaal of plotseling faillissement van een beursgenoteerd bedrijf.

5. Met welke onderwerpen moeten ze jou absoluut niet benaderen?
Onderwerpen zonder relevantie voor onze lezers. Dat blijkt soms lastig in te schatten te zijn voor pr-bureaus. Maar de lancering van een cosmeticalijn of een nieuw reclamebureau sla ik graag over en ik ben ook niet geïnteresseerd in de laatste update van McAfee.

6. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Andere media (Reuters, Bloomberg, Dow Jones, ANP), Twitter en mijn netwerk, inclusief een aantal pr-mensen. Ik zou ze geen van alleen kunnen of willen missen.

7. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Door pr-mensen heb ik gesproken met Grote Namen uit de beleggingswereld: Jim O'Neill, Jim Rogers, Marc Faber en anderen. Zonder pr-mensen zou me dat niet zo gemakkelijk gelukt zijn.

8. Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
Heel belangrijk. Ik moet namelijk kunnen inschatten of het ergens over gaat.

9. Waar ligt de grens in je relatie met een pr-adviseur?
Ik moet kunnen vragen wat ik wil en kunnen schrijven wat ik wil.

10. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een pr-adviseur?
O bedoel je het zo? Ik twitter en ik facebook met een paar mensen van The Dark Side. En we borrelen ook.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. De pr-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Eens

12. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Oneens

13.PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven te verdoezelen.
Oneens. Al doen ze dat óók, ja.

14. Bij stijl- en taalfouten lees ik het bericht niet.
Oneens. Maar ik raak wel heel geïrriteerd, neem de afzender totaal niet meer serieus en maak het bericht belachelijk bij mijn collega's en op twitter.

15. PR bureaus verpesten de journalistiek.
Oneens.

Heb je nog een brandende vraag aan Janneke? Je kunt deze stellen via @jannekewillemse. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief