PR-Klaagmuur: Johan van Boven (Sp!ts)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
12-09-2011

Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Johan van Boven, journalist bij Sp!ts.

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag?
Tussen de vijf en tien persberichten.

2. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Van geen enkele. Ik open zelden persberichten.

3. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
De opmerking '...en ik dacht dat dat wel interessant zou zijn voor jullie krant Metro'.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mensen uit mijn netwerk.

5. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Scherp. Genuanceerde berichten zijn er al te veel.

6. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Dat Johan Cruijff bondscoach van het Nederlands elftal (of Duitsland) wordt.

7. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Als ik denk dat het een bijdrage kan leveren voor een journalistieke productie of als het goed is voor mijn netwerk.

8. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Nee, omdat de journalistieke benadering altijd voorop staat.

9. Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?
Nee, maar zit er wel eens mee in de kroeg. Interessant om te horen hoe zij denken en handelen.

10. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
Free publicity scoren.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens. Kijk de kranten er maar op na.

12. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Oneens. Een keertje kan handig zijn. Maar vijf keer... (gebeurt vaak).

13. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Eens. Alleen als ik al eerder in real life contact met ze heb gehad. Zo niet, dan bel ik liever om het eerste contact te leggen.

14. Persbericht met zwakke kop haalt mn inbox niet.
Eens. Ze halen misschien mijn inbox wel, maar ik lees ze niet en gooi ze gelijk weg.

15. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Deels eens. In de voetbalwereld doen (veel) persvoorlichters er alles aan de zaken mooier voor te stellen dan ze zijn. Het beste is dan ook zo veel mogelijk buiten deze mensen om te werken. Anderen begrijpen ook de behoefte van 'de andere kant' en denken op een prettige manier mee.

Heb jij nog een brandende vraag die je Johan wil stellen? Dat kan via @johanvanboven. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief