PR-Klaagmuur: Johan Voets van OKGO media (Numrush, Vance)

Happy Wednesday allemaal! Iedere week vragen wij een journalist, blogger of influencer om hun ervaringen met PR te delen. Deze keer gedachtenspinsels van de goedlachse Johan Voets, co-founder en blogger voor het digital media productiehuis OKGO, met populaire consumer tech en lifestyle titels Numrush, Vance en DutchCowgirls. Benieuwd welke gedachten door Johans hoofd spoken over PR, de grote hoeveelheid persberichten die hij en zijn team ontvangen en tijdens welk interview hij een beetje ging haspelen? Just keep reading…

Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?
Pfoei, ik denk dat we op de gedeelde redactie (naast Numrush en Vance geven we ook DutchCowgirls uit) intussen wel z’n 30-50 persberichten per dag ontvangen. We filteren dan met de redactie welke berichten ook daadwerkelijk relevant zijn en helaas ligt dat percentage nog altijd aan de lage kant.

Overigens is het tijdens events zoals MWC, IFA of CES echt aanpoten, afgelopen januari stond de teller tijdens de CES op bijna 80 persberichten per dag. Dat zijn tropenweken voor de filters.

Waar moet een persbericht aan voldoen om jou enthousiast te maken?
Het begint bij een goeie kop, waardoor ik direct getriggerd moet zijn. Ik lees een persbericht alsof ik een van onze lezers ben, maar met een iets andere bril: de vorm maakt me niet zoveel uit, het verhaal dat overgebracht moet worden, moet relevant zijn voor onze publicaties. Onze redacteuren schrijven er toch een eigen stuk omheen en kiezen vaak ook voor de afbeeldingen. “Klein nieuws”, achterhaalde feiten of rolbevestigende content past bijvoorbeeld niet bij onze titels.

Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Via Flipboard krijg ik mijn dagelijkse portie nieuws van met name Amerikaanse media: Verge, Fast Co, WIRED, Mic, Quartz. Ook de links die veel gedeeld worden via Twitter laat ik daar op binnenkomen om nog enigszins een filter te hebben. Nederlands nieuws krijg ik binnen via mijn dagelijkse NRC en Blendle.

Daarnaast luister ik ook veel podcasts, met name om wat meer de breedte (of juist de diepte) in te kunnen rond een bepaalde actualiteit. Podcasts als The Daily, Reply All en Recode Media zijn wel favoriet, naast de podcasts die we met Numrush en Vance maken: Rush Talk, gadgetpodcast V2 (met Michiel Veenstra) en Marjolijn’s ‘Spoiler Alert’ over de Formule 1.

Welke (internationale) websites/magazines zijn een inspiratiebron voor je?
Teveel om op te noemen, er zitten zoveel verborgen juweeltjes in design, UX en content verstopt over het hele internet. Maar inhoudelijk noem ik er al een paar bij mijn nieuwsbronnen!

Op welk door jou geschreven artikel/interview ben je trots en waarom? (graag linkje toevoegen, indien beschikbaar)
Pfoei, dat is even graven.. Mag het ook niet-geschreven zijn? In 2012 en 2013 had ik het geluk om twee hele belangrijke namen uit de tech-industrie te mogen interviewen: Phil Libin (toenmalig CEO van Evernote) en David Karp (de oprichter van Tumblr). Vooral dat laatste interview kan ik me nog herinneren, omdat het eigenlijk een duo-interview zou zijn met Erwin Blom, maar die moest op het laatste moment verstek laten gaan. Ik weet nog dat ik keurig al mijn vragen had voorbereid, maar alsnog behoorlijk nerveus was (ik bedoel: Tumblr was echt een ding en zo), maar Karp was zo ver-schrik-kelijk relaxt. Ik ben nog steeds blij dat ik dat interview mocht doen, maar mijn tenen gaan toch een tikkeltje krom als ik mezelf zie haspelen in het begin.. 😉

Voor het interview met Phil Libin, dat voor een vol café met Evernote-adepten zou plaatsvinden, was ik gek genoeg een stuk minder nerveus. Komt ook omdat ik zijn product fanatiek gebruik en dus snel een klik had in de 5 minuten voorbespreking die we hadden. Uiteindelijk hebben we daarna nog een paar keer contact gehad en mocht ik later dat jaar langs bij het team van Evernote in San Francisco voor een uniek inkijkje..

Hoe balanceer je de verdeling op de websites tussen sponsored en redactionele artikelen? Welke keuzes maak je hierin?
Daarmee ga je er vanuit dat sponsored content niet redactioneel is en dat is ons geval nooit het geval. Dat is een kwestie van semantiek: content waar onze redactie geen rol in speelt of waarin onze redactie opereert op een briefing van een klant is bij ons een ‘advertorial’. Da’s geen nieuwerwetse gekkigheid, die zie je in kranten en magazines ook genoeg voorbij komen.  Content waarbij we redactioneel vrij zijn maar de productie mede mogelijk wordt gemaakt door een partner, is bij ons ‘sponsored content’. Een goed voorbeeld hiervan zijn de RUSH Magazines die we met Numrush uitgeven.

De basis is echter onze redactionele content, dat is onze creatieve ruggengraat.

Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gedacht?
Haha, grappig, ik moet er echt even hard over nadenken, maar het is eigenlijk geen onderwerp van veel discussie op de redactie. Part of the daily bizz!

Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus en/of adviseurs?
Het is geen irritatie bij PR-bureau’s an sich, maar een tip in het algemeen: laat je niet beperken door de originele briefing. Het is altijd jammer om te merken dat adviseurs niet verder denken dan een persbericht of de uitnodiging voor een event, terwijl we vaak zoveel meer zouden kunnen doen om het merk samen in de spotlight te zetten. Voor ons is het veel waardevoller om een langelopende samenwerking aan te gaan met merk of een uniek interview of videootje te maken.

Het is ook een beetje de standaardprocedure als we een briefing ontvangen van onze klanten: “Ja, dit kunnen we zeker doen, maar weet je wat ook gaaf zou zijn…?

Hoe houden jullie de websites vernieuwend en top of mind bij de lezers, en hoe kunnen wij als PR bureau daarin meehelpen?
Volgens mij kan menig Coopr-collega intussen wel inschatten hoe laat het is zodra ik in de mail hang, maar vooruit! 😉

Met Numrush en Vance vertellen we het liefst de mooiste verhalen die elk merk waarborgt en die (te) weinig mensen nog kennen. Het PR-bureau dat met ons meedenkt in waar dat echte, originele verhaal van een merk zit, is voor ons natuurlijk enorm waardevol!

Soms ontsteekt een simpel persbericht al een kettingreactie bij onze creatieven en komen we uiteindelijk met een ander concept om het PR-plan mee te ondersteunen. Dan is het ook prettig om te kunnen sparren met elkaar en te kijken op welke manier we samen de klant van het PR-bureau verder kunnen helpen.

Zo zijn we ooit van een vooraankondiging van een nieuwe smartwatch naar een complete challenge gekomen voor studenten, met 3 gastcolleges op grote universiteiten, een contentserie op Numrush én een groot finale-event met andere vakmedia en namen uit de branche om de brug te slaan tussen werkgever en toekomstig werknemer!

Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?
Het is een open deur, maar blijf je verplaatsen in de persoon die je benadert met je werk. Waardevolle content is eigenlijk altijd een verhaallijn en zodra je bij de journalist die je benadert het juiste verhaallijntje te pakken hebt, ontstaan er gouden dingen aan beide kanten van de monitor!

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.
Zeker, maar dat heeft ook te maken met de band die we in de loop der jaren hebben opgebouwd. Dus adviseurs die persoonlijk bellen of mailen krijgen eigenlijk altijd reactie. Ok ok, misschien niet zo snel als jullie zelf zouden willen, maar je zou mijn mailbox eens moeten zien: It’s a jungle out there, people!

Daarnaast komen de algemene berichten bij ons standaard in de redactie-boxen en die controleer ik persoonlijk niet dagelijks, maar met het team.

PR-bureau’s verpesten de journalistiek.
Welnee, PR-bureaus zijn onmisbaar in het hele ecosysteem. Als elke online titel zelf achter de broek van merken aan moest gaan, zou het hele landschap er heel anders uitzien.  

Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Natuurlijk wel! Embargo’s en exclusieve interviews maken het verschil tussen massacontent (en de neiging om het niet met grootste prio op te pakken) en die gouden dingen waar ik het net over had.  

Gezien de kortere aandachtsspanne is het voor ons moeilijk om artikelen te plaatsen die meer diepgang bieden.
De statistieken van onze sites geven een ander signaal. Onze langere stukken worden over het algemeen beter gelezen en actiever gedeeld.

Inhoud is belangrijk dan vorm.
Pfoei, altijd goed om daar mee af te sluiten, haha. Het feit is dat beide niet zonder elkaar kunnen. Een Ferrari is een schitterende auto, maar zonder motorblok heb je er weinig aan. Vice versa, het motorblok van een Ferrari is een kunstwerk voor een klein publiek, maar komt toch het best tot zijn recht in die rode carrosserie.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!