PR-Klaagmuur: John Volkers (de Volkskrant)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
07-11-2011
Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan John Volkers, journalist bij de Volkskrant.1. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als het op mijn sportjournalistieke terrein komt en de aanhef belangwekkend lijkt, dan kom ik in actie. Ook als de schrijver van het bericht goed bekend staat en de bond of club die het bericht betreft veel in het nieuws zijn, dan wordt het bericht aangeklikt.2. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
De kwaliteit van persberichten wordt steeds beter, bonden hebben PR-mensen in dienst, amateurclubs kijken het vak scherp af. Velen leveren de belangrijke telefoonnummers mee. Die gaan dankbaar in de eigen databank of telefoon. Ik bezit duizenden telefoonnummers van mensen in vele sporten die je buiten die voorlichter om voortaan kunt bereiken.

3. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Ga altijd uit van de goede bedoelingen van de leverancier. Maar iets te veel de eigen firmanaam in een bericht werkt veelal averechts.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn belangrijkste nieuwsbron is mijn eigen netwerk. Ik probeer de agenda te ontlopen. Bel vaak op goed geluk. Volg veel op Twitter. Heb tipgevers die weten wat ik interessant vind en dat een plekje in de Volkskrant voor hun organisatie of hun sport van belang kan zijn. En dan liefst geen persbericht. Dat gooit het eigen plan der nieuwsgaring in duigen.

5. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Ik prefereer een genuanceerd bericht, maar het hoeft niet te uitvoerig te zijn. Dan valt er weinig meer te vissen naar de verdieping van het nieuws.

6. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
'Feyenoord wil Ronaldo'. Feyenoord zal dat nooit communiceren. Wat ik bedoel is dat het woord 'wil' blootgeeft dat er niet meer dan een intentie bestaat om iets te halen, te vinden, te regelen. Ik lees heel vaak dat woord en het zijn goede bedoelingen die tot niets leiden.

7. Begrijpen PR-mensen waar jij over schrijft?
De PR-mensen zijn vaak ontzettend goed thuis in hun sport, zo hoort het ook. Als ze me niet te veel in de weg zitten, voor mij de goede mensen naar de persgesprekken halen en zich ten uiterste inspannen voor het verbeteren van de werkomstandigheden in stadions, dan hebben we een geslaagd 'huwelijk'. Zij begrijpen dat medewerking aan het werk van de journalist diens artikel verbetert.

8. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Vrijwel nooit laat ik me ergens heen lokken voor niets. Ik sta positief in het leven. Ook als een persconferentie weinig nieuws oplevert, is er toch altijd wel een side-story die aardig is om te brengen en er zijn mensen aanwezig die in een later stadium op een ander moment zeer bruikbaar kunnen zijn. Ik schrijf graag hun nummers en adressen op.

9. Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?
Zelden. Ik laat me lastig inpakken. Ik kan mijn eigen broodjes kopen. Copieuze maaltijden worden zelden geboden in de wereld van de sport. Mooiste diner uit mijn herinnering was een maaltijd aangeboden door AS Monaco, voor de Europese bekerwedstrijd tegen Feyenoord in 1996. Zelfs de menukaart was in Monegaskische kleuren opgemaakt. Prins Rainier was nog de voorzitter. Maar dat is een anekdote. Het is verre van gebruikelijk, zeker niet in economisch striktere tijden. Alleen in de motorsport waar ik een enkele keer verkeer is het bonton om flink aan de Italiaanse dis te gaan.

10. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
De dag dat Nederland de Olympische Spelen van 2028 krijgt toegewezen. Ik acht dat zo'n onhaalbaar doel, dat het mogelijke nieuws me van verbazing uit mijn bed zal doen rollen, als het wel zo ver komt bij de verkiezing in 2021. Het is ook het jaar dat ik denk mijn loopbaan af te sluiten. Als Amsterdam of Rotterdam zo ver komt, met zijn kandidatuur, dan zal ik er denkelijk bij zijn als de IOC-leden zich hierover buigen.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Eens

12. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Eens

13. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Oneens

14. Persbericht met zwakke kop haalt mn inbox niet.
Oneens

15. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Oneens

Heb je nog een brandende vraag aan John? Je kunt deze stellen via @johnvolkers. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief