PR-Klaagmuur: Joost Schellevis (Tweakers.net)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
17-10-2011
Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Joost Schellevis, journalist bij Tweakers.net.

1. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als ik denk dat er iets in staat waar ik wat mee kan, natuurlijk.

2. Wat vind je van de kwaliteit van persberichten die je ontvangt?
Veel Nederlandstalige persberichten die ik krijg, zijn vertalingen van Engelstalige, en dat zie je. Stuur dan gewoon het Engelstalige persbericht maar. Ook over het algemeen zijn persberichten vaak niet om over naar huis te schrijven. Ik schrijf voor een site die veel aandacht besteed aan technische details en die missen vaak bij persberichten, dus er mag van mij best wat vaker een factsheet bij. En tsja, dan zijn er nog de onnodige superlatieven.

3. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Een voorstel (een interview, bijvoorbeeld) beter voordoen dan het uiteindelijk blijkt te zijn.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Een aantal favoriete sites, collega's, Google Reader en Twitter (in willekeurige volgorde).

5. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Ik ontvang het liefst een zo feitelijk mogelijk bericht.

6. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?
Ik erger me enorm aan het woord 'cloud', maar ook de achtervoegsels '-gebaseerde' en '-oplossingen' (duidelijk vertaald uit het Engels) vind ik vervelend. (Het woord 'cloudoplossing' is dus al helemaal erg.)

7. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Wees eerlijk.

8. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Soms denk ik inderdaad dat ik mijn tijd nuttiger had kunnen gebruiken.

9. Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?
Toevallig vandaag nog een lunchafspraak gemaakt, maar ik doe het niet zo heel vaak. Lunches slaan direct zo'n gat in je dag. Dan ga ik liever aan het eind van de middag wat drinken.

10. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
Dingen weten die nog niet bekend zijn. (Al is dat ook direct het meest frustrerende, denk ik.)

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens.

12. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Bij persberichten vaak wel, maar bij concrete voorstellen is het soms fijn dat iemand nabelt. Ik krijg inmiddels redelijk wat mail en ik vergeet regelmatig een bepaald bericht te lezen. Inmiddels hebben sommige pr-bureaus dat door, en bellen ze na een paar uur even na. Dat kan geen kwaad.

13. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Het maakt me niet zoveel uit hoe ik iemand bereik, ligt er aan wat de snelste manier is.

14. Persbericht met zwakke kop haalt mn inbox niet.
A ik het heb ontvangen, staat het natuurlijk al in mijn inbox? Maar ik zal een mailtje met enkel de titel 'Persbericht' inderdaad niet snel aanklikken.

15. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Ik denk dat dat een belangrijk deel van hun werk is.

Heb je nog een brandende vraag aan Joost? Je kunt deze stellen via @Schellevis. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief