PR-Klaagmuur: Joyce Norder-Kaldijk van Joyfromjoyce en Kitchenmom

Blog
PR Klaagmuur
Soraya Mooijweer
25-08-2016
Meer dan vijf jaar geleden is Joyce Norder-Kaldijk gestart met haar blog Joyfromjoyce.nl, omdat ze naar iets zocht waar zij haar verhaal als jonge moeder kwijt kon. De verhalen die ze vond maakten haar alleen maar verdrietig. Zelf was ze 18 jaar toen haar zoontje Aron werd geboren en ze kreeg meteen de stempel 'Tienermoeder'. Daarom besloot ze op positieve manier te gaan bloggen over haar leven, hoe het is om jong moeder te zijn en hoe zij als gezin met bepaalde situaties omgaan. You go girl! Inmiddels heeft ze haar gezinnetje uitgebreid met een dochter: Emma Sofie. Ze blogt veel over het moederschap en is ook druk bezig met een gezonde levensstijl. Daarvoor heeft ze de foodblog Kitchenmom.nl opgezet, waar ze tips deelt voor makkelijke, goedkope gerechten. Deze week deelt Joyce heel andere tips, namelijk voor ons PR-adviseurs. Benieuwd wat Joyce te zeggen heeft over PR? Dat lees je hier!
  • Waar haal jij jouw informatie en inspiratie vandaan?  
    De meeste inspiratie haal ik uit het dagelijkse leven van mijn gezin, want als moeder beleef ik genoeg waar ik over kan schrijven op mijn blog. Daarnaast haal ik veel inspiratie uit mijn omgeving, bijvoorbeeld uit de manier waarop vriendinnen omgaan met verschillende situaties met hun kinderen. Als ik een keer een writer's block heb, dan is Pinterest ook altijd een goede bron van inspiratie.
  • Waar moet een persuitnodiging aan voldoen om jou enthousiast te maken?
    Voor mij is het van groot belang dat het event het waard is om ver voor te reizen. Ik woon in het noord-oosten van Groningen en de meeste events kosten minimaal 3 uur reistijd heen en vervolgens weer terug. Ik ben daardoor erg selectief. Een event moet goed bij mijn blog aansluiten, iets actiefs aanbieden of iets waar ik mijn kids heel blij mee kan maken, zoals afgelopen weekend het Beat Bugs event van Netflix. Ik vind het onwijs leuk om samen met mijn kids een event te bezoeken en vaak gaan dat soort events ook voor events waar mijn kinderen niks te doen hebben of niet mee naar toe kunnen.
  • Hoe gewillig zijn PR-bureaus met het delen van informatie?
    De meeste PR-bureaus delen vaak informatie als ik daar om vraag en soms is het ook heel fijn wanneer een PR-bureau aanvullende informatie heeft. Helaas zijn er ook PR-bureaus die helemaal niet reageren...
  • Wat is de absolute afknapper in je contact met een PR-bureau?
    Wanneer je een samenwerking aangaat met een PR-bureau, je alles al hebt voorbereid en ze op het laatste moment afhaken. Ik kan mij heel erg verheugen op samenwerkingen, dus als ik dan opeens niks meer hoor of het wordt afgezegd, dan is dat heel teleurstellend. 
  • Heb je een zwarte lijst met PR-adviseurs/bureaus? Zo ja, hoe beland je op die lijst, en kom je er ooit vanaf?
    Ik heb niet echt een zwarte lijst, maar er zijn wel bedrijven waar ik niet zo snel meer een samenwerking mee aan zal gaan. Dit komt doordat ze afspraken niet na zijn nagekomen of ik maanden op mijn geld heb moeten wachten. Een samenwerking moet van beide kanten goed zijn en dat is helaas niet altijd het geval. Met PR-bureaus heb ik hier gelukkig weinig last van. Dit gebeurt vaker bij marketingafdelingen.
  • Wat is het grootste misverstand dat leeft onder PR-bureaus over bloggers?
    Dat bloggers hebberig zijn! Er zitten natuurlijk bloggers tussen die zijn begonnen met bloggen om spullen te krijgen, maar dit geldt gelukkig niet voor alle bloggers. Het is leuk als je met merken een samenwerking aan kunt gaan en hen extra promotie kunt geven. Maar als ik naar aanleiding van een persbericht een product wil uitproberen, loop ik net zo lief even naar de winkel waar het te koop is. Ook dan ben ik in staat om er een blog over te schrijven! 
  • Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?Ik probeer tegenover elke betaalde blog een onbetaalde blog te plaatsen. Voor de balans heb ik liever meer onbetaalde blogs, maar soms loopt dit even anders. Bijvoorbeeld wanneer ik een win-week organiseer, op dat soort momenten heb ik meer betaalde samenwerkingen op mijn blog.
  • Het aantal blogs stijgt explosief, vind je dit een goede ontwikkeling?Ja en nee. Het afgelopen jaar zijn er onwijs veel leuke blogs bijgekomen, maar er zijn ook veel blogs bijgekomen die zijn begonnen omdat andere bloggers zoveel 'gratis' krijgen. Onwijs zonde! Toen ik begon met bloggen 5,5 jaar jaar geleden wist ik nog niet eens dat je geld kon krijgen voor het schrijven van een blog of dat er producten opgestuurd zouden worden. Als ik mensen tegenwoordig vertel dat ik blog, krijg ik vaak de reactie: Ooh, leuk dan krijg je vast veel gratis spullen! 
  • Zijn er andere bloggers of journalisten waar je naar opkijkt?Ja absoluut! Ik kijk heel erg op tegen Shifra van Acupoflife en Dagmar van Bydagmarvalerie. Waarom? Shifra en Dagmar zijn allebei erg positief ingesteld en dat is iets dat ik zelf ook probeer terug te brengen in mijn blogs. Daarnaast is Shifra ook nog eens een ster in het maken van prachtig beeldmateriaal voor haar blog!
  • Voor welk soort nieuws mogen we jou 's nachts wakker maken?Ik raad je aan om mij 's nachts niet wakker te maken haha. Maar als je mij echt graag wakker wilt maken dan het liefst voor een event zoals het AH Kerstfestival. Ik ben echt dol op de Kerst en heb genoten van het festival. Eten, Kerst en een prachtige locatie: de perfecte combinatie voor mij!


  • Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
  • Ik leg contact met PR-adviseurs via sociale media 
    Eigenlijk niet. Ik heb wel een aantal PR-adviseurs binnen mijn social netwerk, maar als ik reageer dan is het vanwege een foto-update. Bijna nooit werkgerelateerd.
  • Bloggen doe ik voor mezelf
    Ja en nee. Ik ben begonnen met bloggen omdat ik een verhaal wilde vertellen en andere tienermoeders wilde inspireren. In dat opzicht schrijf ik niet alleen voor mezelf, maar vooral om anderen te inspireren. Buiten dat om schrijf ik voor mezelf: het is de beste vorm van therapie.
  • Bij stijl- en taalfouten lees ik het bericht niet verder 
    Ik ben zelf geen ster in Nederlands, dit is iets waar ik altijd mee bezig ben. In een persbericht of op iemand anders zijn/haar blog kan ik hier dus goed overheen lezen. Hopelijk verandert dit straks wanneer ik mijn cursus Nederland volbracht heb.
  • Het nabellen van een persbericht door een PR-bureau heeft geen zin In sommige gevallen kan dit zeker zin hebben, als er bijvoorbeeld een leuk idee achter een persbericht zit. Helaas is het voor mij lastig om telefonisch te reageren en gaat mijn voorkeur uit naar een toelichting via de mail. 
  • Nieuws is eigenlijk nooit echt 'nieuw' meerPersberichten bevatten vaak ook andere weetjes, zoals onderzoeksresultaten die ik nog niet eerder voorbij heb zien komen. Dat is voor bloggers soms juist interessant om daar op aan te haken. Nieuwe collecties, persberichten en nieuwtjes van bedrijven zorgen ervoor dat ik op de hoogte ben. Soms niet altijd de nieuwste nieuwtjes, maar ik kan altijd zelf bepalen of ik er iets mee doe of niet. Ik deel ook niet alles direct op mijn blog, omdat andere bloggers mij dan voor zijn. En ik wil natuurlijk niet de zoveelste in het rijtje zijn die over hetzelfde publiceert.
  • Ondanks dat Joyce in het hoge noorden woont, probeert ze vaak moeite te doen om toch bij events aanwezig te zijn! Iets wat wij als PR-bureau erg kunnen waarderen. Zo gaat ze liever naar events waar ze met kids heen kan, want uiteindelijk blogt ze vanuit haar ervaringen als (jonge) moeder. Ze geeft graag een eigen twist aan haar verhalen, omdat ze anderen wil inspireren maar ook om even van zichzelf af te schrijven. Bloggen doet ze dus echt niet voor de gratis producten, maar voor zichzelf en haar lezers! Is ze benieuwd naar een product? Dan loopt Joyce gerust even naar de winkel... en dat zouden meer bloggers moeten doen, vind ze!

    Wil jij ook jouw mening over public relations met ons delen op de PR-Klaagmuur? Neem dan contact op via marcel@coopr.nl

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief