PR-Klaagmuur: Klaas Boomsma (Metro)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
26-09-2011


Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Klaas Boomsma, journalist bij dagblad Metro.

1. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wat voor werk jij doet?
Niet altijd. Als het land op zijn kop staat en een PR-bureau komt aanzetten met een onderzoek onder 200 personen over online dating, heb ik niet het idee dat ze doorhebben waar ik mij mee bezig houd.

2. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?
Delete.

3. Wat vind je van onderzoekjes in opdracht van een bedrijf?
Over het algemeen zijn die onderzoeken niet representatief en lenen ze zich niet voor een nieuwsbericht.

4. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Zelf word ik meestal benaderd via mail en telefoon, dus ik heb het idee van niet.

5. Wanneer maken pr-adviseurs het jou onmogelijk om je werk te doen?
Onmogelijk maken is wat sterk uitgedrukt, maar aan het eind van de middag bellen over een flutonderwerp -als de eerste deadlines staan- is wel hinderlijk.

6. Is de traditionele journalistiek nog houdbaar in de toekomst?
Aan nieuws zal altijd behoefte blijven bestaan en iemand moet het schrijven, onderzoek doen, vragen stellen en duiden. Papier zal op den duur verdwijnen, maar journalistiek niet.

7. Ontvang je liever een persbericht of vooraf een haakje naar een onderwerp?
Een haakje is wat effectiever.

8. Wat is je grootste irritatie over pr-bureaus?
Als wij als redactie worden benaderd met 'Geachte redactie van Spits'.

9. Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?
Ik heb wel eens ter kennismaking een kop koffie gedronken met een pr-persoon.

10. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
Eigenlijk niets, het iis niet mijn kop thee.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. De pr-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Eens.

12. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens.

13. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Oneens.

14. Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Eens.

15. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Oneens.

Heb je nog een brandende vraag aan Klaas? Je kunt deze stellen via @klaasboomsma. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief