PR-Klaagmuur: Marco Démoet van MixedGrill.nl

Woensdag is klaagdag op de Coopr blog, en deze week vult Marco Démoet van MixedGrill.nl onze PR-Klaagmuur. We werken veel met hem samen voor Warsteiner en hebben recent op persreis naar Warstein ontdekt dat hij niet alleen verstand van zaken, maar ook van een feestje heeft. Met zijn ervaring als muziekjournalist, zijn huidige baan als social media redacteur bij de gemeente en zijn eigen lifestyle blog, draait Marco al jaren mee in de wereld van PR. Wat hij over PR-adviseurs, -bureaus en het wereld te zeggen heeft? Dat lees je hier!

1. Je hebt lange tijd gewerkt als muziekjournalist en hebt ook jouw eigen blog. Merk je verschil tussen het werken met PR-bureaus als blogger en als journalist?

Als muziekjournalist had ik niet zozeer met PR-bureaus te maken, maar met platenmaatschappijen. Eigenlijk zit daar niet zo veel verschil tussen.

2. Hoeveel persberichten krijg je gemiddeld per dag en hoeveel daarvan belanden er in de prullenbak?

Ik ontvang zo’n 100 mailtjes per dag. Ik lees ze allemaal, maar kan niet met alles wat doen. Vaak omdat het niet relevant of interessant is, maar helaas soms ook omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb.

3. Waar moet een persbericht aan voldoen om jou enthousiast te maken?

De inhoud is voor mij belangrijker dan de vorm, dat staat voorop. Als het onderwerp aansluit bij mijn interesses, dan heb je sowieso mijn aandacht.

4. Wat is de slechtste persbenadering die je recent hebt ontvangen? Waarom?

Ik krijg regelmatig persberichten van bedrijven die aankondigen dat ze een nieuwe directeur sales hebben of iets soortgelijks saais. Ik vraag me dan echt af waarom ze mij dit sturen…

5. Bij welk (internationaal) tijdschrift, krant of medium zou jij wel willen werken? Waarom?

Ik ben fan van de Amerikaanse website Pitchfork, daar zou ik wel op de redactie willen zitten. Al ben ik bang dat het alleen maar over muziek schrijven op den duur gaat vervelen.

6. Ben je sneller geneigd met een bekende PR-adviseur / -bureau in zee te gaan?

Ja, als je iemand kent, dan gun je diegene ook meer. Met sommige adviseurs heb ik in de loop der jaren een goede band opgebouwd, maar ik blijf wel altijd kritisch. Als iets echt niet past bij mijn site, dan komt het er ook echt niet op.

7. Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus / adviseurs?

Ik heb vaak het gevoel dat bepaalde PR-bureaus of -adviseurs met bepaalde merken in hun account zich niet verdiepen in wie er nu over hun merken schrijven of wie de doelgroep voor dat merk bereikt.

8. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?

Heel cliché: resultaat van mijn werk zien.

9. Hoe staan je lezers tegenover native advertising?

Zolang het in balans is met de rest van de content is er niets aan de hand.

10. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?

Het meeste is onbetaald, ik schrijf dan omdat ik het een mooi product vind. Je ziet het zo als er bij een blog te veel betaalde klussen op staan. De geloofwaardigheid is dan compleet weg.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Ik geef eerder gehoor aan persoonlijke berichten of mails dan aan algemene persbenaderingen

Oneens, voor mij is het onderwerp altijd het belangrijkst.

12. Ik werk liever met PR-bureaus dan rechtstreeks met merken

Dat maakt me niets uit.

13. Een persbericht met een zwakke kop gaat linea recta de prullenbak in

Oneens, ik lees altijd verder, maar een slechte tekst kan de boodschap wel verpesten.

14. Nabellen heeft nooit nut

Ik heb een baan naast de website dus doe liever niets per telefoon om zo beide banen gescheiden te houden. PR-bureaus die mijn nummer willen, leg ik altijd deze situatie uit. Helaas zijn er toch mensen die doorsnee berichten nabellen. Vaak doe ik er dan niets mee.
Voor een mooie betaalde klus, een leuke persreis of iets echt heel bijzonders mogen mensen mij natuurlijk altijd bellen.

15. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer

Vaak niet. Ik heb wel eens iets exclusiefs onder embargo gekregen wat dan vervolgens al een dag eerder op een internationale site te zien was. Dat werkt niet.

 

Ook Marco herhaalt wat we hier op de PR-Klaagmuur vaak horen van journalisten, bloggers en influencers: PR-adviseurs, verdiept u in uw media en doelgroep! Content en onderwerpen die niet aansluiten bij MixedGrill, zullen ook nooit overgenomen worden – hoe goed de persoonlijke relatie ook is. Want hoewel Marco zijn warme contacten misschien meer gunt dan PR-adviseurs en –bureaus die hij niet, blijven zijn doelgroep en eigen interessegebieden leidend als het aankomt op content voor zijn blog. Taalfouten en zwakke koppen heeft Marco niet zoveel moeite mee, zolang het de boodschap maar niet compleet verpest. En nabellen is gewoon not done. Behalve als het om iets echt bijzonders, zoals een leuke persreis, of een mooie betaalde klus gaat…

Wil jij ook jouw mening over PR met ons delen? Stuur me een mailtje op marcel@coopr.nl

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!