PR-Klaagmuur: Marisca Kenter van Mamablogger.nl

Blog
PR Klaagmuur
Soraya Mooijweer
16-06-2016
Iedere week vragen we een influencer om hun mening te geven op de Coopr PR-Klaagmuur. Deze week de eer aan Marisca Kenter, oprichter van Mamablogger.nl. Naast het bloggen én moederschap, werkt Marisca ook nog als medewerker digitale communicatie bij een zorgorganisatie. Ze is daar op haar 18e begonnen en sindsdien nooit meer weg gegaan! Op haar blog schrijft ze over haar leven als moeder van haar zoon Milan, maar ook over haar leven als partner van haar man Patrick. Benieuwd wat ze schrijft over PR? Dat lees je hier!
  •    Heb je het idee dat PR-bureaus door hebben wat je precies doet?
  • Steeds meer, al zijn er nog wel heel veel bureaus die denken dat je wel gratis in te zetten bent. Toch denk ik wel dat steeds meer bureaus zien dat je kwaliteit wil bieden en daarvoor ook hard moet werken.
  •    Wat is het grootste misverstand dat leeft onder PR-bureaus over bloggers?
  • Door het groeiende aantal bloggers en het aantal mailtjes dat gestuurd wordt door (beginnende) bloggers over mogelijke samenwerkingen, kan de opvatting ontstaan dat bloggers ook "graaiers" zijn. We hebben elkaar nodig en is het geven en nemen. Ik krijg weleens de indruk dat PR-bureaus denken dat bloggers volledig afhankelijk van hen zijn.
  •    Welke persbenadering heeft indruk op je gemaakt?
  • Een tijd geleden ben ik persoonlijk benaderd door een smartphone merk. De desbetreffende persoon belde mij namelijk gewoon op om het een en ander toe te lichten. Niet weer het zoveelste mailtje, maar gewoon persoonlijk contact. Het contact was leuk, net als de samenwerking.  Een persoonlijke benadering blijft echt hangen. Ik vind bellen met PR-bureaus daarom vaak ook prettiger, omdat je dan sneller wat af kunt stemmen dan via de mail.
  •    Krijg je vaak persberichten die buiten jouw interessegebied liggen?
  • Zo nu en dan, maar het valt mee. Ik schat dat zo'n 20% van de persberichten buiten mijn interessegebied liggen. Zo krijg ik wel eens persberichten over auto's. Dat zijn de enige persberichten die ik niet lees!
  •    Wat is het meest waardeloze persbericht of de meest waardeloze benadering die je recent hebt ontvangen?
  • Als je wordt benaderd met de verkeerde naam. Of een knip en plak bericht met verschillende lettertypes, waar dan ook nog fouten in staan. Vooral de fouten kunnen echt niet. Dat wordt tenslotte ook van de bloggers verwacht. Wat soms ook een tegenvaller kan zijn, is dat je wordt benaderd voor een samenwerking, je daar positief op reageert en je hoort vervolgens niets meer. Het is niet erg dat mensen het druk hebben, maar laat het dan even weten. Wat ik ook jammer vind is dat je in de eerste mail van alles wordt beloofd en vervolgens blijkt dan dat er wat addertjes onder het gras zitten.
  •    Waarvoor mag een PR-adviseur jou wakker bellen?
  • Een gave perstrip of een exclusieve samenwerking waar niet heel veel bloggers voor worden benaderd. Zo'n one of a kind samenwerking die je altijd bij blijft. Een keer iets anders dan ze zoveelste winactie! Ik word nu steeds vaker benaderd voor een persreis en die zijn wel heel gaaf dus die zou ik wel vaker willen. Verder zou ik graag met grote kinderwagenmerken willen werken.
  •    Zijn er andere bloggers waar je naar opkijkt?
  • Nee, dat niet zozeer, maar ik volg wel veel blogs. Ik vind Styleguide en Mommyhood bijvoorbeeld leuke blogs Ik bewonder ze om hun schrijfstijl en de manier waarop ze in het leven staan, de leuke tips die zij delen en hun openheid.
  •    Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?
  • Ik werk zelf op een marketing- en communicatie afdeling en ik denk dat we gemeen hebben dat we veel contact hebben met verschillende mensen. Toch heb ik te maken met één specifieke doelgroep en in de PR heb je met veel meer doelgroepen (en dus andere aandachtspunten) te maken. Ik denk het werk daardoor ook heel afwisselend is. Daarnaast lijkt het het creatieve gedeelte en schrijven van teksten me onwijs leuk, dat doe ik zelf natuurlijk ook heel graag ;-)
  •    Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?
  • Soms wordt er gedacht dat je voor een appel en een ei (soms nog niet eens) wel berichten plaatst met meerdere linkjes. Blogs zijn geen gratis online platformen die zomaar gebruikt kunnen worden..
  • Wat is jouw gouden tip voor de PR-adviseur?
  • Persoonlijke benadering, kijk eerst met wie je te maken hebt. Als het contact vanaf het begin goed is, blijft dat vaak ook goed. Er ontstaat wederzijds respect en op die manier bouw je een relatie op die voor jullie beiden wat oplevert. Maar durf ook een keer te bellen, in plaats van alleen maar e-mail sturen.

    Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
  •    Ik leg contact met PR-adviseurs via sociale media
  • Oneens, ik doe dit eigenlijk nauwelijks. Misschien moet ik dat eens vaker doen, want wie weet wat het oplevert.
  •    Een persbericht met een zwakke kop of veel fouten gaat linea recta de prullenbak in
  • Eens, een zwakke kop is jammer, maar fouten zijn not done. Een typefoutje is menselijk, maar zodra dat meerdere keren gebeurt of er veel echte spelfouten in staan, gaan persberichten echt de prullenbak in.
  •    Persberichten bevatten vaak (veel) onzin
  • Oneens, het gaat om een bepaalde opbouw en je moet op één pagina zoveel mogelijk informatie geven. Die informatie vind ik geen onzin. Je kunt tenslotte altijd zelf nog bepalen welke delen je wel of niet gebruikt.
  •    Native advertising is de 'holy grail' voor bloggers
  • Lastig, want het is iets dat bloggers wel graag willen. Het is een leuke manier om geld te verdienen, maar dat kan ook op andere manieren. Daarnaast zet ik tegenover een sponsored blog altijd een persoonlijke blog.
  •    Bloggen doe ik voor mezelf
  • Eens, alhoewel ik moet zeggen dat ik wel wat commerciëler denk. Toch denk ik niet dat je dagelijks kunt bloggen als je dat zonder plezier doet. Ik ben begonnen voor mijzelf en dat staat nog steeds voorop. Moet ook wel, want de blogs worden er anders niet leuker op ;-)

    We krijgen vaak terug of lezen het op de PR-Klaagmuur dat niet iedereen nagebeld wil worden. Marisca kijkt daar anders tegenaan, zij vindt bellen juist veel persoonlijker dan mailen. Wakker bellen is dan weer een heel ander verhaal....Zelf merken we dat niet iedereen even spraakzaam is aan de telefoon, maar er zijn altijd media (zoals Marisca) of klanten die het erg op prijs stellen om een stem te horen. Je krijgt dan ook vaker persoonlijke verhalen te horen via de telefoon dan via de mail. En juist door die persoonlijke verhalen, leer je iemand beter kennen! Het grootste misverstand waar wij als PR-adviseurs nog wat van kunnen leren? Dat alle bloggers een gratis platform hebben waar alle persberichten klakkeloos op geplaatst kunnen worden.  

    Wil jij ook jouw ei kwijt op onze PR-Klaagmuur? Neem contact op via marcel@coopr.nl!

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief