PR-Klaagmuur: Marjolijn Kamphuis van Vance, Numrush en DutchCowgirls

Blog
Opinie
Soraya Mooijweer
28-09-2016
Marjolijn is creative director bij OK GO en co-founder / uitgever van Vance, Numrush en DutchCowgirls. Op Numrush schrijft ze met name over de toekomst van media, entertainment & audio, journalistiek, sport en zelfs over Formule 1. Bij Vance schrijft ze over tech, gadgets, games, culture...noem het maar op! Een allround writer dus ;-)Iedere week vragen wij een blogger, journalist of andere influencer om hun ervaringen met PR te delen. Over het aantal benaderingen per dag, de ideale samenwerking met een PR-bureau,  de belangrijkste nieuwsbronnen, maar ook tips en tricks voor PR-mensen. Benieuwd wat Marjolijn te zeggen heeft? Dat lees je hier!

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?Ik denk dat al onze redacties samen - Numrush, Vance, DutchCowgirls - ongeveer tussen de 10 en 20 persberichten per dag ontvangen, maar het verschilt heel erg per week. Tijdens een event zoals electronicabeurs IFA zijn het er misschien wel 200 in 1 week. Onze eindredacteur filtert elke dag of er iets goeds tussen zit, maar veel belandt uiteindelijk toch in de prullenbak omdat het voor onze sites niet relevant is.

2. Waar moet een persbericht aan voldoen om jou enthousiast te maken?Het moet relevant zijn voor onze lezers. Zo simpel is het. De vorm van het persbericht maakt me niet zoveel uit, onze redactie schrijft toch zelf een tekst en maakt er zelf afbeeldingen bij. Maar er moet wel een goed verhaal in zitten. Eentje die aansluit op onze redactionele formule. Sommige content is bijvoorbeeld heel clichématig, achterhaald of rolbevestigend en dat past totaal niet bij onze titels.

3. Heb je wel eens spijt gehad van een onderwerp wat je op hebt gepakt?Spijt niet echt, maar als tech journalist realiseer je je na 10 jaar wel dat je soms bent mee gewaaid in hypes die het uiteindelijk toch niet helemaal geworden zijn. Dus daar ben ik wel een stuk kritischer in geworden. Sommige gadgets of websites zijn gewoon echt je reinste onzin, dus daar schrijven we dan ook niet over. Of wel, maar dan alleen met de connotatie dat dit waarschijnlijk niet echt iets toevoegt of dat het nog om een prototype gaat.

4. Wie of wat zijn jouw belangrijkste nieuwsbronnen?Via Twitter en Flipboard volg ik vooral Amerikaanse media: The Verge, Fast Company, Mic, WIRED, The Atlantic. Nederlands nieuws volg ik bij voorkeur via NRC en daarnaast luister ik de laatste tijd ook steeds vaker naar podcasts. Eigenlijk is het verhaal achter het nieuws vaak veel interessanter.

5. Hoe zie jij de ontwikkeling van native advertising binnen de journalistiek?Als hét verdienmodel van de toekomst. Al zal het voor veel traditionele media wel even zoeken zijn naar een manier om de 'onafhankelijke content' te onderscheiden van wat commercieel is. Maar dat dat goed mogelijk is laat The New York Times op dit moment wel zien. Met hulp van een adverteerder of sponsor zijn wij als mediabedrijf in staat om veel mooiere en betere journalistieke producties te maken. Kijk maar naar onze longread The Thrill of Sound in samenwerking met Philips, of een magazine over de toekomst van sport tracking met T-Mobile. Daarmee maken we onze lezer, onze adverteerders en uiteindelijk ook onszelf blij. Win-win dus. Al moet je als uitgever natuurlijk wel eindregie over de inhoud houden.

6. Op welk door jou geregeld interview ben je trots en waarom?Vorig jaar sprak ik tijdens een persreis naar Helsinki met Pavel Durov, de CEO van messenger app Telegram en daarvoor VKontakte, het Facebook van Rusland. Die jongen is een soort kruising van Mark Zuckerberg en Edward Snowden. Een voorvechter van privacy en Rusland ontvlucht omdat hij daar gezocht wordt door de KGB. Echt een fascinerende verschijning, uitermate intelligent en vriendelijk. Uit zo'n gesprek kun je eigenlijk wel 10 artikelen halen.

7. Hoe ziet de ideale samenwerking tussen Vance / Numrush en een PR-bureau eruit?Het liefst vertellen wij de mooie verhalen van een merk die niemand kent. Dus een PR bureau dat mee denkt in waar het echte, authentieke verhaal van een merk zit, is voor ons enorm waardevol.

8. Lijkt het je leuk bij een PR bureau te werken en waarom?Absoluut. Omdat ik denk dat de rol van een PR bureau de komende jaren steeds meer gaat verschuiven naar die van contentmakers. Dat betekent dat er nog meer focus komt te liggen op het organiseren van toffe events, mooie interviews of zelfs het bedenken van artikelseries, mini-documentaires, films, reportages, fotoshoots, etc. En daarnaast denk ik dat er nog heel veel ruimte ligt voor ècht vernieuwende dingen waarmee je de (media)aandacht trekt. Dat pionieren in dit vak lijkt me wel leuk, al is dat is in wezen wat ik nu ook al doe.

9. Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus en/of adviseurs?Echt grote irritaties niet echt, al vind ik het soms wel jammer als PR adviseurs niet verder denken dan een persbericht terwijl we zoveel meer samen kunnen doen om een merk in de spotlight te zetten. Wij hebben ook veel meer aan een langlopende samenwerking met een merk, of de mogelijkheid ergens een videoshoot, interview of fotorapportage te komen maken. Dus bel gewoon eens voor een kop koffie om je lange termijn visie te bespreken, in plaats van over een persbericht.

10. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?Verplaats je af en toe eens in de rol van een journalist. Na de eerste scoop gaat een journalist altijd op zoek naar een follow-up story, en nog één, en nog één. Waardevolle content staat nooit op zichzelf, maar is altijd een verhaallijn. Ik hoorde de CEO van Buzzfeed ooit zeggen dat die site in totaal ruim 40 artikelen over "The Dress" in 1 week schreef. Nou, als dat al mogelijk is. Als je echt impact wil hebben, denk je niet in 'one-offs', maar in series. Vraag je eens af: Kan ik voor dit merk een aantal weken op rij relevante content maken in samenwerking met een aantal geselecteerde bloggers of journalisten?

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
1. Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.Met veel PR mensen heb ik inmiddels een hele goede band opgebouwd, dus die bellen of mailen me persoonlijk en daarop reageer ik dan ook altijd. Maar ik ben niet zo iemand die een persbericht meteen in de prullenbak gooit als mijn naam er niet in staat. Als het voor ons relevant nieuws is dan maakt de vorm me echt niets uit. Nieuws is nieuws.

2. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.Oh absoluut wel. Een algemeen persbericht naar je hele persbestand is leuk, maar voor ons wordt het pas echt relevant als je ook een follow-up kunt bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een productreview of een interview. En dan geldt: Hoe exclusiever hoe beter. Als alle media in 1 week hetzelfde product of nieuwtje hebben, zullen wij toch eerder geneigd zijn het even te laten liggen. Vergeet niet dat het menselijk is om je bijzonder te voelen.

3. We hebben een zwarte lijst met PR-adviseurs en -bureausNee hoor. We vinden alles leuk, maar helaas is lang niet alles relevant. We hebben denk ik wel het tegenovergestelde: Van sommige PR adviseurs of bureaus open ik de mail juist altijd omdat ik ze inmiddels goed ken en weet dat ze me alleen benaderen met iets belangrijks.

4. De traditionele journalistiek gaat verdwijnen en alleen online media blijven bestaanLaten we hopen van niet, dat zou echt uitermate zorgwekkend zijn. Wat mij betreft blijft goede journalistiek bestaan in gedrukte èn online vorm. De krant lezen op zaterdagochtend noemen we over 10 jaar alleen een 'luxe experience' omdat het steeds kostbaarder wordt.

5. PR-bureaus verpesten de journalistiek.Nee hoor. Journalisten laten zich sowieso niks wijs maken door PR bureaus, en als uitgever van een aantal grote online mediatitels acht ik ze zelfs redelijk onmisbaar in de hele mediamix. Het is volgens mij een misvatting dat PR bureaus alleen maar persberichten versturen of aan de telefoon hangen om die persberichten na te bellen. In ons geval schakelen wij vooral met PR adviseurs als het gaat om bijvoorbeeld een exclusief interview, persevent of een content samenwerking met een bepaald merk. Dat voegt dus wel degelijk iets toe aan onze business.

Wat vindt Marjolijn van samenwerken met PR-bureaus? Is er bijvoorbeeld een zwarte lijst met PR-bureaus- en adviseurs? Dat zeker niet. Er zijn zelfs PR-adviseurs waar ze alles van opent. Die weten namelijk hoe en waarmee ze haar moeten benaderen! Net als de journalistiek is ook de kritische blik van Marjolijn door de jaren heen veranderd. Zo probeert ze irrelevante content, clichés of rages echt links te laten liggen. Haar belangrijkste punt? Dat PR-bureaus zich moeten inleven in journalisten, verhaallijnen doen het namelijk beter dan eenmalige content!

Heb jij ook zin om jouw mening te delen op de Coopr Klaagmuur en even flink te spuien over ons PR-adviseurs? Stuur dan een mailtje naar soraya@coopr.nl!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief