PR-Klaagmuur: Mark Robinson van De wereld draait door

Blog
Opinie
Monique van den Berg
05-10-2016


De wereld...uhm woensdag draait doooooor met een nieuwe PR Klaagmuur! Iedere week vragen wij een blogger, journalist of andere influencer om hun ervaringen met PR te delen. Deze keer van de altijd vrolijke Mark Robinson, die in de DWDD redactie verantwoordelijk is voor alle media gerelateerde onderwerpen. Hij is dus voor mij en de rest van onze Netflix en MTV teams een belangrijk contactpersoon om te sparren over interessante haakjes voor een tafelgesprek bij Matthijs. Nieuwsgierig wat Mark allemaal te vertellen heeft over zijn werk, PR meisjes en kattenfilmpjes? Doooooorlezen dan maar.
1. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?
Ik schat een stuk of 40, waarvan er op een goede dag 1 of 2 op dat moment bruikbaar zijn. Ik gooi nooit persberichten weg want bij ons weet je nooit wanneer iets plotseling toch relevant kan worden. En dan baal je toch als je niet meer de exacte details paraat hebt van de 50e viering van het NK zaklopen!

2. Waar moet een persbericht aan voldoen om jou enthousiast te maken?
Kort. Met belangrijke details in een mooi overzichtelijk puntenlijstje. Eentje waar een gestresste neuroot rustig van zou worden. (En misschien een grappig kattenfilmpje erbij want dat vindt iedereen leuk.)

3. Heb je wel eens spijt gehad van een onderwerp wat je op hebt gepakt?
Iedere journalist of redacteur die zegt een 100% tevredenheidsscore te hebben, liegt.

4. Op welk door jou geregeld tafelgesprek ben je trots en waarom? 
Ik had vorig jaar eindelijk Bert & Ernie aan tafel waarmee een lang gekoesterde droom in vervulling ging. Bekijk het item hier

5. Wie of wat zijn jouw belangrijkste nieuwsbronnen / social media?
M'n Facebookpagina is inmiddels in een soort telex veranderd met zoveel mogelijk internationale mediabronnen. Voor internationaal film& tv-nieuws bezoek ik al sinds m'n tienerjaren bijna ieder uur Aintitcool en Dark Horizons. Qua bladen lees ik het liefste Vanity Fair. Maar het cliché is bij ons echt waar: de beste onderwerpen haal je meestal uit plekken waar je dat van te voren niet van had verwacht.

6. Bij welk (internationaal) TV programma zou jij wel willen werken en waarom?
RuPaul's Drag Race. Er is momenteel geen programma waar ik vrolijker van word dan dat terwijl daar toch de meest heftige persoonlijke verhalen de revue passeren. Maar daar wordt met heel veel respect en harde humor mee omgegaan. Echt prachtig gemaakt. En ik geloof dat het gevoel dat een programma uitstraalt altijd tot op zekere hoogte de sfeer op een redactie reflecteert dus het zou mij fantastisch lijken om daar eens een tijdje mee te lopen.

7. Is er door de komst van internet, apps, bloggers en social media iets duidelijk veranderd in jouw werk de afgelopen jaren?
De laatste tijd zie ik een ontwikkeling die mij zorgen baart: het wordt steeds moeilijker om echt nieuws van clickbait te onderscheiden. Steeds meer sites en blogs recyclen bijvoorbeeld oud nieuws dat eerder al voor veel traffic zorgde. En sommige blogs dateren tegenwoordig hun posts niet eens meer. Je moet als redacteur dus echt oppassen dat je niet op zo'n landmijn trapt. En dan is er daarnaast nog al die onzin clickbait die vooral je tijd verdoet door in de link iets te beloven dat het artikel niet waarmaakt. Ik denk dat clickbait ongeveer mijn irritatie nummer 1 is op dit moment.

8. Lijkt het je leuk bij een PR bureau te werken en waarom?
Met een leuk team is al het werk leuk! Maar ik denk toch dat ik uiteindelijk liever aan mijn kant van de telefoon zit.

9. Wat is jouw grootste irritatie bij PR bureaus en/of adviseurs?
Meisjes (sorry het zijn meestal meisjes) die geen seconde hebben nagedacht over wat voor een programma wij zijn, die duidelijk van hun baas de opdracht hebben gekregen met ons te bellen, daar een hele week mee hebben gewacht, dan om vrijdagmiddag 17:00 hun moed bijeen rapen en mijn mobiele nummer bellen (hoeft niet want ik ben echt ontzettend vriendelijk!), dan zeggen dat ze m'n nummer hebben van iemand wiens naam ik nog nooit heb gehoord, vervolgens mijn reactie negeren dat ik op het punt sta onze repetitie in te lopen, dan zelf een heel uitgebreid verhaal af te steken over een absoluut fantastisch product, waarbij ik de eerste zin interrumpeer met: wij zijn de publieke omroep, wij mogen geen reclame maken. Echt zonde van de tijd. Ik vind het echt vreselijk om iemand z'n kostbare tijd en energie zo te zien verkwisten.

10. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?
Neem 5 minuten de moeite om te bedenken in welke vorm je je potentiële onderwerp in ons programma zou zien. Bedenk welke onderdelen ons programma allemaal heeft en voor welk onderdeel jouw idee zich het best zou lenen en wie er dan te  gast zou zijn. Je maakt echt meer indruk als je me het gevoel geeft dat je weet waar je het over hebt. En als je ook alvast meedenkt met welk beeld we het onderwerp kunnen  verrijken dan krijg je bonuspunten. We maken immers TV, geen radio.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.EENS: Een persoonlijke mail valt natuurlijk altijd meer op en geeft mij het gevoel dat je als PR-bureau hebt bedacht dat je specifiek met mij in zee wilt. Dus dan mag ik aannemen dat je ook hebt nagedacht dat in ieder geval een basis is om vanuit te werken en dat het voor mij zin heeft om er researchtijd in te steken.

Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.ONEENS: deze stelling klopt natuurlijk als je belang is om zoveel mogelijk exposure te krijgen voor iets. Maar als ik gewoon als kijker spreek vind ik een onderwerp snel goedkoop en oud voelen als ik het op veel plekken heb gezien. Dus tenzij een onderwerp zo groot is dat iedereen het erover moet hebben zou ik zeggen dat exclusiviteit het onderwerp ook alleen maar ten goede komt en dat je beter 1 steengoed tv-onderwerp kunt hebben dan 5 halfzachte.

Nieuws is eigenlijk nooit echt 'nieuw' meerONEENS: nieuws wordt natuurlijk eindeloos herkauwt maar het start ergens op een bepaald moment. En op dat moment is het nieuws ook gewoon nieuw.

Inhoud is voor een interview aan tafel belangrijker dan vorm.EENS NOCH ONEENS. Het is allebei belangrijk omdat het elkaar kan versterken.

PR-bureaus verpesten de journalistiek.ONEENS: slechte journalisten, programma's en weblogs verpesten de journalistiek. Het is je taak om je niet voor een karretje te laten spannen en je altijd bewust te zijn welke belangen degene heeft die een onderwerp aandraagt. Vooral al die beauty en lifestyleblogs zijn vaak niet meer dan persoonlijk geschreven reclameberichten. Nou kun je dat ook eigenlijk geen journalistiek noemen maar als je kijkt hoeveel commerciële hashtags onder die ogenschijnlijk neutrale foto's staan schrik je je  dood. "Hoi ik ga nu rijden naar de Fashion Week in Parijs in mijn SPLINTERNIEUWE AUTO! Superchill! #automerk #fantastisch". Echt afschuwelijk en voor jongeren denk ik best wel risicovol, maar dat kan je de PR-bureaus niet kwalijk nemen, dat moet je zo'n weblog kwalijk nemen. Die bepalen wat ze publiceren.

Lekker recht door zee, met een duidelijk boodschap, scherpe kennis van zaken en een vleugje humor: Mark heeft zijn klaagmuur met veel levendigheid ingevuld. Leuk om een kijkje te krijgen in zijn manier van werken en zijn gedachtegang over de media en PR. Rode draad: hij wilt niet afgeleid worden van belangrijke zaken met onnodige of oneerlijke info, zowel in de communicatie tijdens zijn werk als persoonlijk in zijn Facebook timeline. Ook zijn eerlijke repliek over een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor zowel PR medewerker als journalist om een artikel of item goed af te leveren waardeer ik zeer. Daarop inhakend geeft hij advies wat ik in vrijwel elke klaagmuur zie terugkomen: PR adviseurs, bedenk voor het telefoontje na over WAAROM je een journalist benaderd! Schiet niet met losse flodders, maar laat zien dat ook jij je huiswerk hebt gedaan door proactief na te denken hoe jouw klant interessant kan zijn voor DWDD of elk ander online, print of RTV medium. Anders ben je elkaars kostbare tijd inderdaad simpelweg aan het verdoen. Die tijd spenderen Mark (en ik!) namelijk liever aan het kijken van kattenfilmpjes! 'Reken maar van jazz!' ;-)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief