PR-Klaagmuur: Melissa Peltenburg van Allinmam.com

Blog
PR Klaagmuur
Soraya Mooijweer
18-05-2016
Melissa Peltenburg is moeder van een zoon en dochter en werkt als fotograaf, Weight Watchers coach én blogger. Daarnaast heeft ze natuurlijk ook nog een huishouden te runnen... Een échte all-in-mam dus! Op AllinMam.com schrijft Melissa dan ook over alles dat met het moederschap te maken heeft, maar deelt zij ook lekkere recepten, spannende travel-verslagen en tips over kindermode en speelgoed. Deze week vroegen we geen mommy- tips, maar tips voor ons PR-adviseurs. Benieuwd wat wij binnen de PR nog kunnen leren of wat wij beter onder de knie moeten krijgen? Dat lees je hier!
  • Waar haal jij jouw informatie en inspiratie vandaan?  
    Wat er om me heen gebeurt, wat ons bezig houdt en wat we doen; zowel alleen als samen met de kids. En natuurlijk dingen en producten waarover ik lees. 
  • Waar moet een persuitnodiging aan voldoen om jou enthousiast te maken?Als het persoonlijk aan mij gericht is, heeft dat altijd een streepje voor! Soms komt er wel eens een uitnodiging héél kort van tevoren, dan kun je wel eens het idee hebben dat ze nog wat vulling missen en dat je daarom wordt uitgenodigd...
  • Hoe gewillig zijn PR-bureaus met het delen van informatie?
    Naar mijn idee gaat dat prima. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee!
  • Wat is de absolute afknapper in je contact met een PR-bureau?
    Daar kan ik wel een aantal voorbeelden van verzinnen... Gemaild of gebeld worden voor een opdracht, daar veel informatie voor doorgeven om door te werken, daar houd je dan dus tijd voor vrij en vervolgens hoor je niets meer. Hoeveel tijd kost het om even te laten weten dat het niet doorgaat? 

    Of als je na twee dagen niet gereageerd hebt op een mail, mij weer mailen dat ik nog niet heb gereageerd. Vervolgens reageer ik meteen en moet ik een week wachten op reactie. PR-bureaus die het gek vinden wanneer je een vergoeding vraagt voor het schrijven over een relatief eenvoudig product. Het lijkt soms of ze geen idee hebben hoeveel tijd daar in gaat zitten; half uurtje fotograferen, wat correctiewerk op de computer, informatie inwinnen, uurtje schrijven...Ik ken niemand die voor 10 euro per uur zijn bed uitkomt!Maar de grootste afknapper is toch wel een mail ontvangen die begint met "beste " en dan de naam van een andere blogger. Of "We volgen je al een tijdje en vinden jouw website te gek!", terwijl het bureau je twee dagen geleden is gaan volgen op social media...
  • Heb je een zwarte lijst met PR-adviseurs/bureaus? Zo ja, hoe beland je op die lijst, en kom je er ooit vanaf?Nee, een zwarte lijst heb ik (nog) niet maar er komen wel eens PR-bureaus langs die, als ik hem zou hebben, daar wel op zouden staan. Ik bedoel, wanneer er een enthousiaste aanvraag binnenkomt (je kent het wel: "we volgen je al een tijdje...") waarin gevraagd wordt of je een review wilt schrijven over een product en vervolgens, wanneer het al onderweg is, er een mailtje achteraan ontvangt dat het product wel na een maand geretourneerd moet worden dan ben ik toch wel meteen klaar.Wat zit er dan voor ons bloggers in?En daarnaast, hoe verkoop ik dat aan mijn kinderen, dat ze een maand helemaal enthousiast mogen spelen met iets wat vervolgens teruggestuurd moet worden?
  • Vind jij het vervelend om als blogger aangeduid te worden en niet als journalist?Nee hoor, alhoewel ik mijn website meer en meer ga zien als online magazine dan als blog. Maar daardoor voel ik me ook niet ineens een journalist,dus blogger is nog steeds prima. Journalist klinkt wel meteen heel anders, grappig, terwijl het bijna op hetzelfde neer komt!
  • Heb je wel eens een naar gevoel overgehouden aan het  benaderd worden door een PR-bureau?Spijt niet, maar het kan wel eens frustrerend zijn. Bijvoorbeeld wanneer er meteen naar je bereik wordt gevraagd en dat er pas naar je website zelf wordt gekeken wanneer je aan de cijfers voldoet. Ik denk namelijk dat veel bloggers zich van anderen onderscheiden door bijvoorbeeld het maken van mooi beeldmateriaal, of heel trouwe bezoekers hebben waardoor de kans veel groter is dat een bepaald artikel goed gelezen wordt. Dit misschien in tegenstelling tot een blog waarbij veel bezoekers via Google binnenkomen waarbij deze bezoekers misschien alleen het artikel bekijken waarop ze zijn binnengekomen en weer vertrekken.
  • Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?Goed volgens mij! Betaalde opdrachten zijn welkom, zo lang het passend is plaats ik ze graag.De schoorsteen moet hier ook roken :-).
  • Het aantal blogs stijgt explosief, vind je dit een goede ontwikkeling?Ja, want het filtert zichzelf. Er zijn ook eendagsvliegen, mensen die het interessant vinden dat je veel "gratis" producten kunt ontvangen door er eenvoudigweg iets over te schrijven. Velen hiervan haken af wanneer ze gaandeweg merken dat er veel meer voor nodig is dan alleen een "stukje schrijven". De echt serieuze bloggers hebben doorzettingsvermogen en kom je telkens weer tegen. Dat zijn de blijvertjes!
  • Voor welk soort nieuws mogen we jou 's nachts wakker maken?
    Wakker maken?! Ik slaap al niet heel goed dus ik heb liever dat jullie me sowieso laten liggen... Nee hoor grapje! Voor het Netflix Stream Team zou ik echt wel wakker gemaakt willen worden voor een cool tripje naar een groot Netflix event, een première of een set visit :-).


  • Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
  • Ik leg contact met PR-adviseurs via sociale media
    Oneens, ik vind dat toch een beetje onpersoonlijk. Ik stuur liever een mail of pak de telefoon.Alhoewel je bij het laatste ook niet altijd meteen de juiste persoon te pakken hebt.
  • PR-bureaus hebben teveel macht
    Eens. Het is fijn om op een gegeven moment goede contacten te hebben bij een bureau, je weet dan wat je aan elkaar hebt. Heeft een bureau al een behoorlijk bestand met bloggers dan is het best lastig om er tussen te komen omdat ze niet echt open staan voor "nieuw bloed".
  • Bij stijl- en taalfouten lees ik het bericht niet verder
    Oneens, alhoewel ik me enorm irriteer aan spelfouten! Ik bedoel, ik schrijf ook echt niet voutloos (grapje!) maar sommige spelfouten kunnen gewoon ECHT niet. Ik knap er zeker wel op af maar stop daardoor niet met lezen, ik ben wat dat betreft té nieuwsgierig.
  • Het nabellen van een persbericht door een pr-bureau heeft geen zin Eens. Vind je een persbericht interessant en zie je er iets in om daarover te schrijven, dan doe je dat. Als je er niets mee doet, vind je het waarschijnlijk niet op jouw blog passen dus waarom dan nabellen? Om bloggers over te halen er toch aandacht aan te besteden?
  • Nieuws is eigenlijk nooit echt 'nieuw' meer
    Eens. Vaak hoor je in de wandelgangen al over iets nieuws; er lekt tegenwoordig zó snel iets uit. Tegen de tijd dat het nieuws echt naar buiten wordt gebracht, zijn veel mensen al op de hoogte. Maar het feit dat er dan al veel bekend is, hoeft natuurlijk niets in de weg te staan.
  • Melissa is als mommy-blogger al heel vaak afgeknapt op handelingen van PR-bureau's en -adviseurs. Zoals bijvoorbeeld tijd vrijhouden voor een opdracht en vervolgens niets meer horen of adviseurs die doen alsof ze jouw website al jaren in de gaten houden. Gelukkig is daar social media voor en kun je zien dat je slechts enkele dagen wordt gevolgd. PR-bureaus kunnen niet iedereen volgen. Zo zijn er bijvoorbeeld veel eendagsvliegen in bloggersland, waar andere bloggers maar ook wij als PR-bureau mee te maken hebben. Dagelijks krijgen we dan ook veel aanmeldingen voor de perslijst, maar uiteraard kijken we daar goed naar. Alleen echt serieuze bloggers hebben doorzettingsvermogen en zijn de blijvertjes! Zo is Melissa echt een blijvertje voor ons!Wil jij ook lekker klagen op de PR-Klaagmuur? Stuur een mailtje naar marcel@coopr.nl

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief