PR-Klaagmuur: Miljuschka Witzenhausen van 24Kitchen

Dagelijks werken journalisten, bloggers en influencers samen met PR-bureaus en -adviseurs, en dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Want waar er soms irritaties vanuit PR-mensen zijn, gaat datzelfde zeker op voor media: weer een belmiep aan de lijn, weer een irrelevant persbericht in de inbox… Deze week horen we de klaagzang van Miljuschka Witzenhausen. Ze draait al even mee en begon ooit als VJ en tv-presentatrice bij MTV en TMF voordat ze de overstap maakte naar all things food. Tegenwoordig is ze chef bij 24Kitchen, blogger en eigenaar van Foodmyfavoritedish en sinds kort food expert bij RTL Boulevard. Haar populariteit en grote zichtbaarheid heeft wel het bekende gevolg: ze wordt regelmatig benaderd door PR-bureaus. Maar is ze daar wel zo blij mee? Dat lezen we deze week in de Coopr Klaagmuur.

1. Je werkt voor 24Kitchen en hebt daarnaast je eigen blog. Hoe bepaal je of je meegaat in een persbenadering? En hoe bepaal je voor welke mediatype het interessant is?
Eerlijk gezegd doe ik heel weinig aan persevents of -uitingen. Ik moet echt zelf interesse hebben in het product en er boven alles een goed gevoel bij hebben. Daarnaast kan ik uiteindelijk best weinig tijd vinden in m’n agenda voor dit soort events. Om daadwerkelijk over iets te schrijven is een ander verhaal. Dat doe ik bijna nooit. Mijn missie om over eten te praten, heeft in principe niks met merken te maken. Of het nieuws van een merk moet food-mindblowing zijn.

2. Van welke persbenadering was je echt onder de indruk?
Ik kreeg dit jaar een kerstboom bezorgd door Uber. Dat was echt een cadeautje en bracht zoveel gemak met zich mee. Tevens was het een hele rare ontgoochelende maar plezante ervaring zo’n Uber met een kerstboom, haha.

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Moeilijk, want wanneer is iets nieuws? In de wereld van food word dat toch vaak gecreëerd. Maar één van de rijkste verzamelingen van nieuws vind ik terug op Culy.nl.

4. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er in de prullenbak?
Haha oh wat erg! Moet ik het echt zeggen? Ik denk tussen de 2 en 20. 98% daarvan gaat linea recta naar de prullenbak.

5. Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs hebt ontvangen en waarom?
Amai. Dat zijn die in de trant van ‘we hebben zo een leuk product en als jij er nou over schrijft en deelt via jouw social media. Dan win je misschien wel zo een tof plastic bewaarbakje van de nieuwe collectie.’ For real?!

6. Hoe gaat de ‘traditionele journalistiek’ zich ontwikkelen de komende jaren?
Ik vind dat heel moeilijk in te schatten. Ik had nooit verwacht dat we nu hier zouden staan qua blogs en social. Maar ik denk dat er altijd een tastbare krant zal blijven. Toch is de snelheid van het internet niet te overtreffen. Ik zou graag een glazen bol willen hebben.

7. Heb je een zwarte lijst met PR-adviseurs/bureaus? Zo ja, hoe beland je op die lijst, en kom je er ooit vanaf?
Nou niet echt een zwarte lijst maar er zijn absoluut partijen die ik minder serieus neem. Herhalende herinneringen, beloftes die niet worden waargemaakt. Het klinkt misschien heel arrogant maar door mijn tijd op tv ben ik gewend aan die feestjes waar je van alles krijgt. Ik vind dat nou niet persé meer waarde toevoegen. Je hebt een vette dienst of product of niet. Dus PR-bureaus die dat om de haverklap doen en je daarmee stalken vind ik sowieso ingewikkeld.

8. Wat zijn absolute afknappers in jouw contact met een PR-bureau?
Zie bovenstaande.

9. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?
Om te gekke activaties te bedenken. Ik zou bijvoorbeeld heel graag stiekem op die manier Guinness World Records breken voor een merk. Maar ook het spanningsveld tussen de klant en een controverse manier om de consument te bereiken, lijkt me uitdagend.

10. Wat is jouw gouden tip voor de PR-adviseur?
Zorg dat je een persoonlijke band opbouwt met jouw klanten en influencers. Dit werkt veel effectiever dan een globaal persbericht dat naar iedereen gestuurd wordt.  

 

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Nieuws is eigenlijk nooit echt ‘nieuws’ meer
Eens

12. Een persbericht met een zwakke kop of stijl- en taalfouten gaat linea reacta de prullenbak in
Wat taalfouten betreft, eens.

13. PR-bureaus hebben teveel macht
Oneens

14. PR-bureaus verpesten de journalistiek
Oneens

15. Bloggen doe ik voor mezelf
Eens

 

Al met al heeft Miljuschka genoeg noten op haar klaagzang, met als hamvraag ‘Wanneer is iets nieuws?’ En hoewel ze ‘maar’ 2 tot 20 persberichten per dag ontvangt, verdwijnen ze toch bijna allemaal in de prullenbak. Want persberichten waarbij zij iets kan winnen of krijgen als ze erover schrijft of persberichten met taalfouten, daar kan ze helemaal niets mee. Het is not done om dingen te beloven en niet waar te maken, of om haar continu aan dingen te herinneren. Ben origineel in de benadering en voeg echt iets toe. Haar belangrijkste punt? Dat PR-adviseurs hun product of dienst moeten kennen en moeten weten hoe dit ligt bij consumenten en media. Want een vette dienst of product maak je niet, dat heb je!   

 

Heb jij een sterke mening over public relations en de mensen in onze sector? Of wil je gewoon even lekker spuien? Neem dan contact met me op via marcel@coopr.nl.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!