PR-Klaagmuur: Pascal Vugts (senior editor FHM)

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
04-06-2012


Deze week in de PR-Klaagmuur Pascal Vugts, senior editor bij FHM. Het valt gelijk al op: Pascal neemt geen blad voor zijn mond en komt met hele nuttige tips voor pr-bureaus: "Bel niet na om te vragen 'of we het oppikken' als je ons een ballpoint stuurt met een bepaald logo. Vraag niet of we ook een dvd rubriek hebben als we je al vier jaar het blad opsturen, want dan laat je weten dat je je werk niet goed doet. En zorg dat je kunt bieden waar je mee aankomt: ik maak vaak mee dat ik n.a.v. een persbericht om high-res beeldmateriaal vraag, maar dat kan dan niet geleverd worden. Terwijl het internet er vol van staat - dan maak je je ongeloofwaardig en kom je amateuristisch over." En bel hem ook niet na voor irrelevante persberichten. "Bij interesse nemen wij contact met u op - that's how we roll." Lees hieronder zijn overige antwoorden op onze vragen.

1.         Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als de woorden in de onderwerpregel van mijn mailprogramma de suggestie wekken dat ik er iets aan heb voor FHM. Een persoonlijke aanhef wil ook wel eens werken.

2.         Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Nieuws? Meestal Spitsnieuws en Nu.nl wat i-net betreft. In de trein de reguliere gratis krantjes.

3.         Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Nabellen of ik een irrelevant persbericht heb ontvangen en of ik er iets mee ga doen. Werkt meestal averechts bij FHM. Bij interesse nemen wij contact met u op - that's how we roll. Mensen bellen soms echt in de overtuiging dat ze goud bieden, maar het niet helemaal snappen: 'Kom je zondagavond om 20:00 naar de presentatie van een nieuw iPhone hoesje in Veenendaal? Het wordt heel leuk!' gebeurt zowaar echt...

4.         Zijn pr-mensen vaker hulpvaardig of remmend?
Wisselend. Meestal zijn het hele aardige vriendelijke juffrouwen, soms zijn het stagiaires die té beleefd zijn of werkelijk geen idee hebben wat voor partij ze aan de telefoon hebben.

5.         Begrijpen pr-mensen waar jij over schrijft?
De meeste wel. Maar daar gaan we ook van uit: je werkt in de PR, dus dan ga ik er van uit dat je professioneel communiceert en weet met welke partij je te maken hebt. Als je ons belt met de vraag wat voor blad wij eigenlijk zijn, verwijs ik je met alle liefde naar de kiosk.

6.         Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?
Zelden tot nooit. Zijn maar met weinig man, dus dat zou teveel tijd kosten.

7.         Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Scherp. Als het prikkelt, is het beter.

8.         Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
Je bent de koppeling tussen de media enerzijds en een bedrijf / product anderszijds. Die laatste zijn vaak nogal slecht in communiceren, dus dat is een leuke taak. Vooral als je achter het product staat. De afwisseling tussen de producten diensten enerzijds en de diversiteit aan partijen anderzijds. En fatsoenlijk helder bondig communiceren, allemaal leuk werk toch!

9.         Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Vast wel, maar PR-bureau's zijn voor hun werkzaamheden niet heel erg van social media afhankelijk omdat ze partijen (bijv. media) gericht en persoonlijk moeten benaderen. Dat werkt beter dan een algemene tool met algemene praat. Bovendien zijn social media tools om te socializen, niet om producten te promoten of aanbiedingen door te voeren. Het aantal likes of vrienden van PR-buro facebook pagina's valt vaak ook te verwaarlozen.

10.       Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Weet op wie je je richt. Dat je mensen van bijv. de Quote met U aanspreekt is perfect, bij ons hoeft dat niet. Stuur geen enorme dozen rond die enkel piepschuimen blokjes en een persbericht bevatten dat ook gemaild had kunnen worden. Bel niet na om te vragen 'of we het oppikken' als je ons een ballpoint stuurt met een bepaald logo. Vraag niet of we ook een dvd rubriek hebben als we je al vier jaar het blad opsturen, want dan laat je weten dat je je werk niet goed doet. En zorg dat je kunt bieden waar je mee aankomt: ik maak vaak mee dat ik n.a.v. een persbericht om high-res beeldmateriaal vraag, maar dat kan dan niet geleverd worden. Terwijl het internet er vol van staat - dan maak je je ongeloofwaardig en kom je amateuristisch over.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11.       Nabellen door pr-adviseurs over hun persbericht is overbodig.
Absoluut. Als we iets willen n.a.v. een persbericht, dan komen we er graag op terug. Ik krijg per dag zo'n 100 mailtjes waarvan er 95% overbodig / niet relevant is. Als we overal op moeten reageren...

12.       Nieuws is geen echt nieuws meer.
Jawel hoor. Het gaat alleen ontzettend snel, dus 'nieuws' is snel alweer 'ouds'.

13.       Pr-bureaus verpesten de journalistiek.
Nope, ze kunnen juist voor hele goede input zorgen. Sterker nog, PR buro's kunnen zelfs nieuws maken met ludieke acties.

14.       Pr-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.Nee hoor.

15.       Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Mmm. Deels waar. Maar het kan weldegelijk een meerwaarde hebben.

Wil je meer weten over en van Pascal? Stel je vragen via zijn LinkedIn. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief