PR-Klaagmuur: Rawathe Keijzers (film- en muziekredacteur HITKRANT)

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
02-07-2012


Veel pr-mensen begrijpen volgens Rawathe Keijzers, film- en muziekredacteur bij de HITKRANT, nog steeds niet dat HITKRANT een echt meidenblad is geworden. "Het kan echt geen kwaad om af en toe eens een HITKRANT door te bladeren. Je wilt toch weten wie je benadert?" Gelukkig vindt ze de meeste pr-mensen wel hulpvaardig. De complete PR-Klaagmuur van Rawathe lees je hieronder.

1. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als ik in het onderwerp iets zie staan wat me interessant lijkt voor HITKRANT.

2. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Ik haal nieuws van verschillende bronnen, zoals persberichten, nieuwsbrieven en (nieuws)persbureaus. Daarnaast heb ik vrijwel dagelijks contact met de pr/promo-afdelingen van film- en platenmaatschappijen. Zij bellen vaak zelf met nieuws dat interessant kan zijn voor HITKRANT.

3. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Meteen nabellen zodra het persbericht is gestuurd. Als ik iets met het nieuws wil doen, dan bel of mail ik zelf. Ook proberen sommige pr-adviseurs me ook naar dingen te sturen die helemaal niet interessant voor ons zijn. Het zou fijn als er iets mee begrepen zou worden wat de doelgroep van HITKRANT is.

4. Zijn pr-mensen vaker hulpvaardig of remmend?
Eerlijk gezegd vind ik de meeste pr-mensen hulpvaardig, behalve dan degenen die dus niet weten met wat voor soort tijdschrift ze bellen.

5. Begrijpen pr-mensen waar jij over schrijft?
Niet altijd dus. Veel pr-mensen komen met dingen aan die voor kinderen van zes zijn, terwijl onze doelgroep toch een stuk ouder is. Daarnaast heeft nog niet iedereen in de gaten dat HITKRANT echt een meidenblad is geworden. Het kan echt geen kwaad om af en toe eens een HITKRANT door te bladeren. Je wilt toch weten wie je benadert?

6. Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?
Ja, maar eerlijk gezegd heb ik daar op het moment te weinig tijd voor en dat is jammer. Het werkt namelijk stukken prettiger om een gezicht te hebben bij degene met wie je mailt.

7. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Scherp.

8. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
De verschillende projecten waar je aan werkt, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook leuk aan HITKRANT. De ene keer sta je op een filmset, dan loop je in een radio-studio of sta je vooraan bij een te gek concert. Elke dag precies hetzelfde doen lijkt me vreselijk, maar ik heb het idee dat het werken bij een pr-bureau ook behoorlijk afwisselend is.

9. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heel erg goed weet. Ik volg weinig tot geen pr-bureaus op social media omdat ik natuurlijk de meeste persberichten al in mijn mail krijg en dat is eigenlijk al voldoende. ;)

10. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Beter weten wie je benadert voor een bepaalde acties. Post/mail/telefoontjes krijgen is leuk, maar niet als je constant moet uitleggen voor welk blad je werkt en voor wie je schrijft.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Nabellen door pr-adviseurs over hun persbericht is overbodig.
Eens. Ik bel of mail zelf als ik geïnteresseerd ben. Als iedereen elk persbericht zou nabellen dan zou ik niet meer aan mijn werk toekomen.

12. Nieuws is geen echt nieuws meer.
Oneens.

13. Pr-bureaus verpesten de journalistiek.
Oneens.

14. Pr-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.
Oneens.

15. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens, wij hebben juist heel veel exclusieve acties.

Wil je meer weten over en van Rawathe? Stel je vragen via @Rawathe_HITtwit. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief