PR-Klaagmuur: Renate Zoutberg (chef redactie Fabulous Football Magazine)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
30-01-2012


Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Renate Zoutberg, chef redactie bij Fabulous Football Magazine.

1. Van welke persbenadering was je onder de indruk?Ik kan niet één spectaculaire actie noemen. Maar ik vind in het algemeen dat bureaus - voornamelijk in fashion en lifestyle - het journaille goed in de watten legt voor een verhaal over een product of dienst. En ja, daar ben ik soms bij. Ik waardeer dat.

2. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?Wat elk mens lastig vindt die achter z'n broek wordt aangezeten om een item aandacht te geven: drammerigheid. Ik vind het gewoon niet leuk om meer dan drie keer 'nee' te moeten zeggen.

3. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?Kan eigenlijk niets bedenken dat ik belangrijker vind dan mijn slaap...

4. Ga je wel eens lunchen met een pr-adviseur?Bij perslunches zijn ze er natuurlijk. Eén-op-één komt minder vaak voor. Maar als het relevant is en ik heb tijd, schuif ik aan!

5. Hoe gewillig is een PR-afdeling in het beantwoorden van jouw vragen?Ze zijn altijd behulpzaam, maar niet altijd zo snel als ik soms zou willen.

6. Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?Die lees je allemaal bij mijn collega's op deze Klaagmuur. En dan voeg ik eraan toe: als een journalist bot reageert, trek het je niet aan. Zij maken ook wel eens tiepfauten, missen ook wel eens the point en bedenken ook wel eens een slechte kop.

7. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?Hm, ik weet niet of ik in de wieg ben gelegd voor zo'n job. Tenzij het om een stevig, eigenzinnig merk zou gaan met ruggengraat. Ik zou namelijk niet graag de loftrompet steken over een product waar ik niet achter sta. O, en ik zou wel een journalisten-Klaagmuur willen maken. Ben ook wel benieuwd hoe de pr-wereld dit soort rubrieken zou invullen ;)

8. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wat voor werk jij doet?De goede, ervaren adviseurs wel. Ik merk dat zij makkelijker de teugels te laten vieren. Het werkt voor beide partijen ook makkelijker als de pr-adviseur niet overal bovenop wil zitten.

9. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?Dat neem ik voor kennisgeving aan. Ik voel me er eigenlijk niet door aangesproken.

10. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?Ik zie ze tweeten en posten, maar of het effectief is, kan ik niet zeggen. Heb er geen cijfers van en het gaat toch om te feiten, nietwaar? ;)

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

1.  PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.Zo zie ik dat niet. Ze zijn er om hun best te doen voor hun cliënten, dat is iets anders. Ik weeg dat belang mee bij de boordeling van de inhoud.

2.  Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.Natuurlijk wel. Maar die krijg je volgens mij eerder via je persoonlijke netwerk.

3.  Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.Ja, eigenlijk wel. Ik ben, voor zover ik me kan herinneren, in tweede instantie nog nooit op mijn eerste besluit teruggekomen.

4.  Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.Ik link zeker wel met pr-bureaus en -mensen die voor mij nuttige informatie kunnen hebben. Het is een makkelijke manier om op de hoogte te blijven. Daarnaast waardeer ik het als ze hun persoonlijke kant laten zien en interactie aangaan. Toch ook een voorwaarde voor social media, lijkt me.

5.  De pr-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.Jawel. De ervaren adviseurs doen dat ook.

Heb je nog een brandende vraag aan Renate? Je kunt deze stellen via @R3nat3. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Arusha.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief