PR-Klaagmuur: Roel van Niekerk van NOS op 3

Met de PR-Klaagmuur bieden wij journalisten, bloggers en andere influencers de kans om hun frustraties te uiten over alles dat met public relations te maken heeft. En de een heeft meer te mopperen en zaniken dan de ander. Deze week deelt Roel van Niekerk, redacteur bij NOS op 3, zijn positieve én negatieve ervaringen met PR-bureaus en -adviseurs. Voor NOS op 3 schrijft hij natuurlijk over het nieuws, en hij heeft dan ook een sterke mening over hoe dat aangeboden wordt aan redacties en aan lezers. Roel geeft aan dat nieuws tegenwoordig veel sneller oud is dan vroeger, en dat PR-bureaus en media daar samen mee moeten leren omgaan. Lees verder voor zijn hele klaagzang!

1. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Twitter en de vragen die ik zelf heb bij het nieuws. Als ik een dagdienst heb, staat Tweetdeck de hele dag open op mijn rechterscherm. Daar komt de hele wereld langs en obsessief lees ik dan een tweet per seconde tijdens al het andere werk. Een beetje gestoord word je daar wel van, maar je zit wel snel op het nieuws. En daarnaast houd ik ervan om vragen die mijn vrienden, collega’s en ik bij het nieuws hebben te beantwoorden. Dat zijn soms hele simpele dingen, zoals ‘waarom vluchten er meer mannen dan vrouwen?’ Maar dat soort verhalen leggen wel echt de wereld uit: daar word je als lezer wijzer van.

2. Hoe ziet het ideale persbericht eruit (scherp ingezet of genuanceerd, bijvoorbeeld)?
Kort en gericht op de uiteindelijke nieuwsconsument. Dus niet geschreven vanuit het belang van het bedrijf of de journalist, maar wel geschreven vanuit het belang van de lezer. Zo vaak is de eerste alinea een brij van irrelevante informatie die vooral het bedrijf zelf interessant vindt. Dan ben ik meteen weg.

3. Wat is het meest waardeloze persbericht dat je onlangs hebt ontvangen?
Zonder namen te noemen, precies zo’n geval van hoe het niet moet. Een sponsor van een spannend nieuw evenement. Eerste zin van het persbericht: bedrijf x gaat wat doen in deze wereld. Tweede zin: wij worden sponsor en partner en blabla van dit evenement. Maar nog niks over waarom ik of de consument de lancering van het evenement leuk moet vinden, of wat het precies inhoudt. En dan in de tweede alinea quotes van de marketingbaas die uitlegt waarom het voor het bedrijf logisch is dat ze dit evenement sponsoren. Daar snap ik dus helemaal niks van.

4. Heb je wel eens spijt gehad van een PR-benadering die je hebt opgepakt? Waarom?
Ja, zeker. Ik ben wel eens voor het karretje gespannen omdat ik het thema interessant vond. Op locatie bleek het echter allemaal lastig, en een stuk minder inhoudelijk en een stuk meer PR.

5. Voor welk nieuws of wat voor bericht mogen we jou wakker bellen?
Echt breaking. Denk Parijs, 9/11, dat soort dingen.

6. Hoe gaat de ‘traditionele journalistiek’ zich ontwikkelen de komende jaren?
Even in twee zinnen zeker, haha. Moeilijk te voorspellen, maar een paar open deuren zijn er wel. Meer online, minder televisie en krant. En dat betekent zowel qua vorm als inhoud de zaken anders aanvliegen. Het wordt korter, snappier en visueler. En qua inhoud komt er meer focus op context en uitleg denk ik: waarom zijn de dingen zoals ze zijn?

7. Zijn bloggers een verrijking of verarming van het medialandschap?
Ik ken niet veel bloggers meer, tenminste niet de types met een website. Het bloggen vindt plaats op social media tegenwoordig en dat vind ik een verrijking. Zeker als het mensen zijn uit conflictgebieden waar je anders weinig info en beeld over vindt. Dat zijn de persoonlijke verhalen die ik wil horen.

8. Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gesproken?
In alle eerlijkheid: met een meer of minder vermoeide toon. Al is dat niet helemaal eerlijk, want we kunnen ook niet altijd zonder. En een PR-bureau dat meewerkt is goud waard, maar dat gebeurt eigenlijk alleen als de belangen helemaal op één lijn liggen. En dat is niet zo vaak.

9. Heb je je ooit weleens belazerd gevoeld door een PR-adviseur?
Nee, niet echt keihard belazerd. Wel licht genaaid, als woordvoerders duidelijk meer weten dan ze vertellen of om de zaken heen draaien. Of als ze beloven je te mailen of bellen bij nieuwe info, dat niet doen, en dat je het terugleest op een andere plek.

10. Wat is jouw gouden tip voor de PR-adviseur?
Denk vanuit de gebruiker die het medium dat je benadert probeert te bereiken. Dat maakt het voor ons interessant om te brengen, dus pas je insteek daar op aan. En vooral: wees bereikbaar als je in het nieuws bent. Zo stom als je eindelijk de aandacht hebt, maar dan niet bereikbaar bent.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. PR-bureaus verpesten de journalistiek
Nee, voor veel onderwerpen zijn PR-bureaus handig, omdat onderzoekers of directeuren – mensen uit het veld – lang niet altijd snappen hoe de media werken. Zo’n tussenpersoon is dan handig. Het is vervolgens de taak van de journalist om door eventuele bullshit heen te prikken.

12. PR-adviseurs zijn er alleen om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen
Bij sommige bedrijven wel ja. Maar ja, dat is hun goed recht. Voor veel grote en controversiële bedrijven is de PR-afdeling er natuurlijk wel primair om slechte publiciteit te voorkomen of zo te draaien dat de schade beperkt blijft. In de praktijk is dat alleen niet altijd zo, soms is er ook gewoon sprake van samenwerking.

13. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer
Ik zou niet weten waarom niet. Embargo’s zijn er nog steeds en afspraken over publicatie ook. Maar de snelheid ligt hoger dan vroeger, dus ik vermoed dat het wel minder bestaansrecht heeft. Je wint er vooral minder mee omdat mensen er minder waarde aan hechten door de hogere snelheid.

14.Het nabellen van een persbericht door een pr-bureau heeft geen zin
Meestal niet, tenzij ik het ben vergeten. Maar om eerlijk te zijn: als ik het vergeet, vond ik het niet interessant genoeg, en heeft bellen ook geen zin meer. Beter mailen!

15. Nieuws is eigenlijk nooit echt ‘nieuw’ meer
Nieuws uit de ochtend is inderdaad geen nieuws meer aan het eind van de dag. Maar als er nu een vliegtuig neerstort in de Noordzee, is het hartstikke nieuw. Die cyclus is alleen korter dan vroeger, en de nieuwtjes volgen elkaar steeds sneller op. Al moeten we als journalisten niet vergeten dat er ook heel veel mensen zijn die niet de hele dag het nieuws volgen en rustig pas uren na iets ‘groots’ erachter komen dat er iets is gebeurd. Daar verkijk ik me ook nog wel eens op.

 

Roel is als redacteur van NOS op zoek naar het echte nieuws en heeft daarvoor de hele dag Twitter open staan. Nieuws is nog steeds echt nieuws, maar wel minder lang dan vroeger door de snelheid waarin nieuwtjes elkaar opvolgen. Zijn voorspelling is dat het nieuws alleen maar meer online en snappier wordt de komende jaren. En Roels gouden tip heeft al vaker de revue gepasseerd: denk aan de lezer! Dat gaat volgens hem nog regelmatig mis, en op de redactie wordt er dan ook met een vermoeide toon over PR-bureaus gepraat. Voor PR-bureaus die niet bereikbaar zijn als ze in het nieuws zijn, heeft Roel geen goed woord over. Al met al: PR-adviseurs moeten mee- of zelfs samenwerken met redacties voor het beste resultaat voor de lezers en bedrijven. Openheid voorop!

Wil jij ook lekker spuien op de PR-Klaagmuur? Stuur een mailtje naar marcel@coopr.nl

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!