PR-Klaagmuur: Ronald Janus van Men’s Health

Wekelijks staat de Coopr-blog op woensdag in het teken van klagen over alles dat met PR te maken heeft: van de mensen die in public relations werken tot het veranderende medialandschap en van commerciële samenwerkingen tot de slechtste persbenaderingen. Deze week laat Ronald Janus, hoofdredacteur van Men’s Health, zich uit over alles dat hem irriteert aan PR en PR-mensen. En er vallen nog wel wat stappen te maken in dat wereldje volgens Ronald. Wat die stappen zijn? Dat lees je hier.

1. Wat zijn de voornaamste veranderingen bij Men’s Health als medium geweest in jouw tijd daar?

Vreemd genoeg zijn die er nauwelijks. De Men’s Health-formule is heel duidelijk gekaderd, het merk drijft op een aantal vaste pijlers en die zijn al meer dan 15 jaar onverminderd succesvol. Ik verwacht ook niet dat die gaan veranderen de komende 15 jaar.

2. Krijg je veel persberichten die buiten jullie interessegebied vallen?

Ik schoon mijn map ‘onbelangrijke e-mail’ wel eens op en dan tref ik daar berichten over een boekenfestijn in Eindhoven. Of dat die en die Marni draagt. Ik denk het dus wel.

3. Ontvang je liever scherp neergezette of genuanceerde persberichten?

Ik ontvang liever helemaal geen persberichten.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?

Men’s Health US en UK. Verder ben ik een verdomd goede curator qua internet. Social media gebruik ik met opzet niet om wijzer te worden, dat is vooral ruis.

5. Wat is de slechtste persbenadering die je recent hebt ontvangen? Waarom?

Ik kreeg een nogal dwingende mail van een PR meisje of ik even een prijs wilde rectificeren. Dat ging nota bene om een paginagroot free publicity stukje over iets superbelangrijks als een zonnebril. Natuurlijk ga ik dat niet rectificeren; de prijs klopte, die had ik via vrije nieuwsgaring opgesnord en die bleek een stuk lager dan de adviesprijs. Het verantwoordelijke PR bureau had z’n SEO niet op orde waardoor ik deze niet kon benaderen, en ik weet echt niet uit m’n hoofd welk merk waar zit. Ik kreeg niet eens een bedankje voor de duizenden euro’s aan exposure. Afijn, dat merk (Hoi TOM FORD!) komt er nooit meer in bij Men’s Health.

6. Bij welk (internationaal) tijdschrift, krant of medium zou jij wel willen werken?

Ik heb een groot zwak voor die scripted reality programma’s op Discovery Channel en National Geographic over klassieke auto’s en antieke rommel. Dat staat heel dicht bij me en het lijkt me aardig daar een Nederlandse versie van te maken.

7. Ben je sneller geneigd met een bekende PR-adviseur / -bureau in zee te gaan?

Ik heb liever dat een onbekende me benadert met een plan dat goed is voor Men’s Health dan dat een bekende hengelt naar free publicity.

8. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?

De budgetten en de creatieve vrijheid die dat met zich meebrengt.

9. Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gesproken?

Ik druk mijn collega’s op het hart dat iedere euro die een bedrijf aan een PR-bureau uitgeeft niet geïnvesteerd wordt in Men’s Health. Dat maakt PR-bureaus tot concurrent. Free publicity is voor ons geen verdienmodel.

10. Hebben jullie een zwarte lijst met PR-bureaus / -adviseurs?

Absoluut niet. Ook geen witte lijst trouwens.

 

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer

Geen idee, daar ben ik totaal niet mee bezig.

PR-bureaus verpesten de journalistiek

Oneens. Dat doet Facebook al.

Ik geef eerder gehoor aan persoonlijke berichten of mails dan aan algemene persbenaderingen

Eens, ik word graag persoonlijk benaderd, maar dan uitsluitend met een idee dat Men’s Health en onze lezer iets oplevert. Een PR-persoon die alleen vanuit zijn klant denkt, verdoet mijn tijd.

Ik werk liever met PR-bureaus dan rechtstreeks met merken

Ik werk liever met mensen die zich écht in ons merk verdiept hebben.

Tegenover een redactionele uiting moet altijd een commerciële uiting staan

Eens. En hunnie van sales zijn begonnen, met ‘ze willen wel adverteren, maar…’. Erg spijtig dat het zo gelopen is. Afijn, ik draai dat dus om tegenwoordig. Het kost vreselijk veel geld en energie om een tijdschrift en website te maken en ik zie werkelijk geen enkele reden waarom een merk daar gratis op mee moet liften. PR-bureaus werken ook niet voor niets omdat ze een merk zo cool vinden, of omdat die en die Marni draagt. Toch?

 

Ronald is lekker direct in zijn antwoorden en heeft een sterke mening over PR en de mensen die erin werken. De belangrijkste takeaway van deze klaagmuur? PR-bureaus kunnen gezien worden als concurrenten voor media, want merken die betalen voor PR-bureaus of –adviseurs investeren dat geld niet in een commerciële samenwerking met bijvoorbeeld Men’s Health. Free publicity is geen verdienmodel en moet dus altijd hand in hand gaan met een commerciële deal. Generieke persberichten mogen van Ronald helemaal verdwijnen en persoonlijke aandacht moet er juist meer zijn. Want ja hoor, daar issie weer: PR-mensen moeten zich verdiepen in het medium en zowel denken vanuit het merk als vanuit het medium. Dat maakt het voor iedereen makkelijker… Thanks voor jouw inzichten Ronald!

Wil jij ook jouw frustraties over PR uiten? Stuur een mailtje naar marcel@coopr.nl

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!