PR-Klaagmuur: Sanne van VIVA

Een nieuwe woensdag, een nieuwe PR-Klaagmuur. Deze week deelt Sanne, redacteur bij VIVA, haar mening met ons over all things PR. Van persbenaderingen tot native advertising en van samenwerkingen met PR-adviseurs tot bloggers. Met hier en daar een kritische noot, weet Sanne vaak beide kanten van het verhaal te belichten. En gelukkig ziet ze zeker de toegevoegde waarde van samenwerkingen en goede contacten met bureaus. Lees lekker mee!  

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel daarvan belanden er in de prullenbak?

Slechts een paar, want ze komen normaliter binnen bij een algemeen e-mailadres en niet in mijn inbox. Ik meld me ook regelmatig weer af voor lijsten, want sommige PR-bureaus blijven maar persberichten sturen. Praktisch alles gaat in de prullenbak.

2. Hoe ziet het ideale persbericht eruit?

Kort maar krachtig. Ik zie vaak veel te lange berichten, waardoor ik al snel afhaak. Als iemand meer wil weten, kunnen ze toch altijd contact opnemen?

3. Wat is de meest waardeloze persbenadering die of het slechtste persbericht dat je (recent) hebt gezien?

Alle te lange persberichten dus!

4. Wie of wat zijn jouw belangrijkste nieuws- of inspiratiebronnen?

Ik lees graag de Volkskrant en haal veel nieuws uit mijn Facebook timeline, waar van alles langs komt: van Lindanieuws tot het NRC.

5. Hoe gaat de traditionele journalistiek zich ontwikkelen de komende jaren?

Meer online, minder print, maar toch zal print niet helemaal verdwijnen. En er zullen nieuwe verdienmodellen gevonden worden. Er zijn duizenden mogelijkheden, maar hoe het precies gaat uitpakken…

6. Vind je de grote hoeveelheid bloggers en vloggers een verrijking of verarming van het medialandschap?

Over het algemeen een verrijking, want ik lees veel leuke content op blogs. Ik snap wel dat sommigen het een verarming noemen. Er zitten ook veel slechte blogs tussen, maar die zullen nooit groot worden. Wel bieden blogs concurrentie, wat lastig is voor de traditionele media.

7. Hoe zie jij de ontwikkeling van native advertising binnen de journalistiek?

Ik denk dat dit gaat toenemen ten opzichte van traditionele reclames, want het is nu eenmaal leuker om te lezen. Natuurlijk is het niet altijd geslaagd, maar er wordt steeds creatiever mee omgegaan. Wel is er een valkuil: lezers kunnen zich bedrogen voelen als ze er pas laat achter komen dat iets gesponsord is. Daarom moeten media daar transparant over zijn. Wel is het dan weer de kunst om het aantrekkelijk te maken om te lezen, want zodra mensen ergens het stempeltje “reclame” op drukken, haken lezers al snel af.

8. Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gesproken?

Eigenlijk vrij weinig, we praten liever over leuke nieuwtjes, lekker eten of het weer 😉

9. Wat lijkt jou leuk en niet leuk aan het werken bij een PR-bureau?

Het lijkt me leuk om veel met regelen bezig te zijn, dat is iets wat ik bij VIVA ook graag doe. Onrealistische of veeleisende klanten lijken me minder prettig.

10. Wat is jouw gouden tip voor de PR-adviseur?

Heel simpel: be nice. Dat zijn de meesten ook zeker, maar ik heb ook weleens wat bitchy reacties gehad omdat een actie niet helemaal van de grond kwam. Dat kan nu eenmaal gebeuren. Maar wie weet heb je elkaar in de toekomst nog wel nodig, dus be nice.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer

Exclusiviteit is minder belangrijk geworden. In print kun je bijvoorbeeld nooit de snelste meer zijn, want nieuws staat zo snel online door media en op social media, dat het bijna niet te doen is. Dat betekent niet dat het helemaal niet meer belangrijk is. Je kunt nog wel de eerste zijn met een achtergrondverhaal, of de enige zijn die een bepaalde bron te spreken krijgt. Dus exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer bij puur nieuws, maar wel bij achtergronden en verdiepingen.

12. Ik geef eerder gehoor aan persoonlijke mails dan algemeen uitgestuurde persberichten

Zeker. Bij algemene mails reageer ik vaak niet, bij een gerichte laat ik weten of we er iets mee kunnen of niet.

13. Bij stijl- en taalfouten lees ik een persbericht niet verder

Nee, maar ik haak sowieso heel snel af bij een persbericht.

14. PR-adviseurs moeten niet proberen mee te denken met media, maar alleen input aanleveren

Meedenken mag, maar laat de doorslaggevende stem aan het medium over. Ik snap dat dat niet altijd makkelijk is, maar zij kennen de doelgroep en kunnen daardoor de beste invalshoeken bedenken.

15. PR-bureaus verpesten de journalistiek

Nee, want de journalistiek heeft PR-bureaus ook nodig. Wel moet er een juiste balans zijn.

 

Samenvattend is Sanne geen fan van persberichten omdat ze vaak veel te lang zijn – dus get to the point. PR-adviseurs die meedenken vindt ze alleen maar fijn, maar ze moeten wel hun plaats weten: het is uiteindelijk aan het medium om te beslissen of ze echt wat met de content kunnen én zo ja, op wat voor manier. Exclusief nieuws is volgens haar niet besteed aan printmedia door de snelheid van social en online media, maar een exclusief achtergrondverhaal of interview heeft wel meerwaarde en zeker als het exclusief is! Maar Sanne’s belangrijkste punt is toch wel: ben gewoon aardig voor elkaar, ook als de samenwerking even niet loopt of het niet gaat zoals je wilt. 

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!