PR-Klaagmuur: Sjan Verhoeven (redacteur Novum Nieuws)

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
11-06-2012


Alleen als Yolanthe en Wesley gaan scheiden of wanneer Afrojack zegt dat hij wel degelijk een relatie met Paris Hilton heeft, wilt Sjan haar bed uit gebeld worden. Smeuïger kan het haast niet zou je zeggen voor deze entertainment redacteur bij Novum Nieuws. En blijkbaar is ze nog nooit heel erg onder de druk geweest van een persbenadering: "Er komt niet een-twee-drie iets bij me op!" Hmm... welk pr-bureau brengt hier verandering in? Lees hieronder alle antwoorden van Sjan Verhoeven in de nieuwe PR-Klaagmuur.

1. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Een gedeelte van ons nieuws komt binnen via PR-bureaus, dus redelijk belangrijk.

2. Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
Dat verschilt per bureau. Een bureau dat een mailtje stuurt met dieetrecepten heeft zich duidelijk niet verdiept in de ontvangers van het bericht.

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Dat zijn er meerdere: sociale media, radio, televisie, nederlandse en buitenlandse websites, e-mails...

4. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Er komt niet een-twee-drie iets bij me op!

5. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Yolanthe en Wesley die gaan scheiden, Afrojack die ons vertelt dat hij wel degelijk een relatie heeft met Paris Hilton.

6. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Geen idee. Wij hebben vooral contact met pr-bureaus via e-mails en telefoon.

7. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?
Als ik in de kop zie dat er BN'ers mee gemoeid zijn én het om een nieuwswaardig evenement gaat.

8. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
'Smeken' om plaatsing van een bericht, door bijvoorbeeld eerst een e-mail te sturen, vervolgens te gaan bellen, daarna de mail nog een keer te sturen en nóg eens te bellen. Als ik geïnteresseerd ben, neem ik zelf wel contact op!

9. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Nee, van tevoren wordt met collega's vaak overlegd of iets boeiend genoeg is om mee te nemen.

10.  Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Niet pushen! En weet waar je het over hebt.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11.  De pr-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Niet per se.

12.  Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Bijna niet, maar ik kan me voorstellen dat ik dat in de toekomst meer ga doen.

13.  Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
'Nieuws' is natuurlijk altijd weer oud op het moment dat het op een website of in een blad verschijnt. Dat wil niet zeggen dat het daarom niet moet worden gebracht, integendeel. Waar je in deze tijd wel rekening mee moet houden, is dat het allemaal zo snel mogelijk moet!

14.  Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Ik denk het wel.

15.  Nabellen door een PR-bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Negen van de tien keer wel, en ik vind het vooral irritant als pr-mensen gaan nabellen. We nemen zelf contact op als we geïnteresseerd zijn!

Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief