PR-Klaagmuur: Tonie van Ringelestijn (freelance journalist)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
29-08-2011

Journalisten krijgen jeuk als ze alleen al denken aan PR-mensen. Van wéér een belmiep aan de telefoon die niet weet waar ze het over heeft, wéér een persbericht in het postvak zit zonder enige relevantie tot wéér een verhaal van een spinmaster die de essentie van het vak vergeten is. Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Tonie van Ringelestijn, schrijft voor persbureau GPD, de Wegener-dagbladen, technologietijdschrift Bright en ict-nieuwssite webwereld.

1. Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Prima. Liefst wel per e-mail, behalve als we vaker telefonisch contact hebben. Omdat ik veel nieuws volg en over onderwerpen van de dag schrijf, is het handiger per mail overzicht te houden dan als ik allerlei voicemails moet afluisteren.

2. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Een combinatie van mijn mailbox (persberichten en tips) en de rss-feeds van tientallen sites die gespecialiseerd zijn in de de onderwerpen waar ik vooral over schrijf: technologie en media.

3. Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Liever zo neutraal en feitelijk mogelijk, met het 'nieuws' in de eerste zinnen. Door alle bewoordingen die dienen om iets mooier en bijzonderder te maken dan het werkelijk is, prik ik toch wel heen - althans als ik zelf scherp ben.

4. Kan een slechte benadering door een  PR bureau het nieuws verpesten?
Als nieuws minder belangrijk is vergeleken met andere onderwerpen om over te schrijven, dan kan een verkeerde benadering - of een slecht geschreven persbericht - ervoor zorgen dat ik op een drukke dag andere zaken kies om over te berichten. Als het belangrijk nieuws is, dan zou dat ondanks welke slechte benadering dan ook voor gaan.

5. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Voor exclusieve scoops, maar dat zal iedere journalist zeggen. Ik word wel eens vanwege nieuws uit bed gebeld door radio en tv om duiding te geven bij nieuws op ict-gebied. Voordeel van schrijven over technologie is dat veel nieuws afkomstig is van de Amerikaanse westkust (tijdsverschil negen uur) en dat nieuws heb ik vaak 's avonds laat al gelezen.

6. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Het moet altijd gaat over iets interessants om over te schrijven voor mijn doelgroep, of een uitnodiging zijn van een belangrijk bedrijf waar ik vaker over bericht. In dat laatste geval is het ook goed de mensen bij zo'n onderneming, plus de pr-mensen, zo nu en dan in het echt te spreken.

7. Hoe belangrijk vind jij de 5 W's en de H in het persbericht?
Die moeten er altijd in staan.

8. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?
Ja, als ik de tijd die ik eraan heb besteed achteraf beter aan iets anders had kunnen besteden.

9. Waar ligt de grens in je relatie met een PR-adviseur?
De grens is als de banden te vriendschappelijk zouden worden waardoor je als journalist minder kritisch zou worden dan normaal.

10. Op welk sociaal netwerk zou je geen contact leggen met een PR adviseur?
Op zich kan je op alle sociale netwerken contact leggen met pr-mensen. Sommige gebruiken de netwerken namelijk ook om nieuws of informatie te verspreiden. Je moet als journalist wel goed oppassen wat je deelt aan meningen en allerlei prive-zaken. Dat kan lastig zijn bij Facebook, dat ik vooral voor communicatie met vrienden gebruik. Maar sinds kort heeft Facebook betere opties om te bepalen met wie je precies een bericht, foto of link wilt delen, zodat ze bijvoorbeeld voor pr-mensen onder m'n Facebook-contacten niet zichtbaar zijn.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.
Oneens. Een journalist kan nieuws anders brengen dan PR, of completer met bijvoorbeeld wederhoor, waardoor er meer aandacht voor een onderwerp ontstaat. Met als gevolg dat er ook door anderen meer over wordt geschreven. Een persbericht kan later altijd nog. Wil PR graag in een bepaald medium, dan heeft het nog steeds zin om een primeur te beloven, terwijl datzelfde medium een persbericht dat naar iedereen gaat wellicht om die redene overslaat.

12. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig
Oneens. Het kan vervelend zijn - bellen onderbreekt de concentratie die bij lezen en schrijven nodig is - maar soms zie ik ook wel eens iets over het hoofd in de persberichtenstroom.

13. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer
Oneens. Nieuws is nieuws. De selectie van het belangrijkste nieuws voor de doelgroep in het steeds grotere informatie-aanbod blijft een belangrijke rol voor de journalistiek. Maar een afwisseling met 'licht' nieuws is ook wel prettig voor de lezer. Als het maar niet ten koste van de belangrijke zaken gaat.

14. Persbericht met zwakke kop haalt mn inbox niet
Eens. Het gebeurt op drukke dagen wel eens dat ik niet elk persbericht helemaal kan lezen en dan is de kop wel een reden om een bepaalde mail niet eens te openen.

15. PR bureaus verpesten de journalistiek.
Oneens, dat gaat te ver. Soms maken pr-bureaus het werk van journalisten wel lastiger, als zij alleen de woordvoering doen, terwijl de journalist natuurlijk ook graag direct de betrokkenen bij een bedrijf wil spreken.

Heb jij nog een brandende vraag die je Tonie wil stellen? Dat kan via @tonie. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief