PR-Klaagmuur: Wim Spijkers (SpijkersMedia)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
28-11-2011
Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Wim Spijkers, bladenmaker, redacteur, eigenaar SpijkersMedia en hoofdredacteur van Twietmagazine.1. Hoe belangrijk zijn pr-mensen voor jouw werk?
Ze zijn pas belangrijk als ik echt niet om ze heen kan om iets voor elkaar te krijgen.

2. Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Dat vind ik geen enkel probleem, zolang het maar kort, eenmalig en bij voorkeur per e-mail gebeurt.

3. Om welk 'brekend nieuws' heb je onlangs nog hard gelachen?
Om dat totaal mislukte spotje van Johan Derksen voor de Nederlandse Energie Maatschappij. Dat is PR-technisch natuurlijk een afgang, zowel voor die energiecowboys als voor het orakel van VI.

4.Hoe gewillig is de pr-afdeling van bedrijven in het beantwoorden van je vragen?
Ik stel vrijwel nooit vragen aan PR-afdelingen.

5.Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Mijn vaste adresjes op internet, Twitter en het eigen netwerk.

6. Wat vind jij van social media?
Wat een vraag! Het is een absolute verrijking. Negeren is ook geen optie meer voor mensen in mijn vakgebied. En toch zijn er nog hele volksstammen die het niet willen snappen.

7. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een pr-adviseur?
Op Twitter, natuurlijk, maar uitgerekend daar laat men veel positieve mogelijkheden liggen.

8. Waar ligt de grens in je relatie met een pr-adviseur?
Geen idee, dat hangt om te beginnen van de persoon en het beoogde medium af.

9. Kun je boos worden op pr-mensen?
Ik kan op iedereen boos worden, bij tijd en wijle, dus ook op PR-mensen.

10. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?
Ze moeten mij niet out of the blue bellen met hele verhalen over exclusieve mixdrankjes of nieuwe scheermesjes. Hoorbare hockeymeisjes die je dan toespreken op een toon alsof ze je al jaren kennen en denken dat je niks beters te doen hebt dan hun opgedreunde promopraatje aan te horen. En ook al heb je duidelijk gemaakt dat er weinig interesse is, bellen ze twee weken later doodleuk op met de vraag wanneer je iets over drankje zus of mesje zo denkt te plaatsen.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven te verdoezelen.
Oneens

12. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.

Oneens

13. Nabellen over een persbericht door een PR-adviseurs is overbodig.
Eens

14.PR bureaus verpesten de journalistiek.

Oneens

15. De pr-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Eens

Heb je nog een brandende vraag aan Wim? Je kunt deze stellen via @wimspijkers. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Marie Louise.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief