PR-onderwijs: Het gat tussen theorie en praktijk

Blog
Opinie
Jos Govaart
13-04-2011


Ik heb zelf communicatie gestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam. In de praktijk heb ik gemerkt wat ik wel en niet gehad heb aan die opleiding. Om die reden "bemoei" ik me een beetje met het onderwijsprogramma van de opleiding communicatie van de Hogeschool Rotterdam. Wat je op die opleiding goed meekrijgt is de basis. Het maken van plannen, schrijf- en presentatievaardigheden, een gedegen selectie van communicatietheorie.  Wat je op die opleidingen niet leert, is hét verschil maken. Kont schoppen.  En dat is jammer, want ik heb gemerkt dat er best talent zit tussen de huidige studenten.

Ik denk met de Hogeschool Rotterdam mee over wat er in het onderwijsprogramma moet zitten. Ik ben een van de vele praktijkmensen waarmee de Hogeschool daarover spreekt. Een van de eerste zaken die hieruit voort komt is een vak PR in het reguliere lesprogramma en een minor PR voor mensen die écht voor PR willen kiezen. Ik ben benieuwd hoeveel studenten voor deze minor gaan kiezen.  En wat er vervolgens gedaan wordt met deze PR talenten die écht voor PR kiezen. Als Coopr hebben we de filosofie om díe studenten die echt beter willen worden, op weg te helpen.

Dit semester zijn de eerste stappen gezet met zes klassen communicatiestudenten met een echte klantencase.  Ik was betrokken bij 2 van die klassen.  Binnen elke klas gingen ongeveer 7 groepen aan de slag met ideeën voor een echte klant.

Creativiteit

Met de creativiteit van veel studenten zit het wel goed. Ik heb veel leuke stunts en insteken voorbij zien komen die soms ook nog relevant waren.  Wat deze studenten hier in de praktijk nog zullen leren is dat om deze acties heen veel meer werk zit dan ze zelf hebben ingeschat. Het draait zelden om een actie of stunt zelf. Daar zit voorbereiding in, contacten met leveranciers, media, bloggers etcetera. Over het algemeen werden al dat soort acties vergeten.

Copycatgedrag en het juk van de theorie

Wat me daarnaast opviel is dat er veel studenten waren die van elkaar afkijken. Niet in de verkeerde zin van het woord, maar vooral om steun bij elkaar te vinden. Dit had als resultaat dat ik de woordcombinatie "ludieke actie" nu echt niet meer kan zien. Of iets ludiek is bepaalt de buitenwereld immers wel. Wat ik ook vaak tegenkwam was "crossmediaal platform". Ik gok dat dat érgens in de theorie terug kwam. We maken een crossmediaal platform was dan de eerste zin van zo'n alinea.  Soms is dat de juk van de geleerde theorie. Wanneer je een idee verkoopt, heb ik er over het algemeen niet zo'n behoefte aan op welke theorie je dat gebaseerd hebt. Ik wil geraakt worden door het idee zelf. Als je het vervolgens met specifieke data en feiten kunt onderbouwen dan is het helemaal mooi.

Budget

Budgetteren is écht een praktijkvak. De studenten kregen een PR-budget van € 30.000 mee. Wat ik er express niet bij vermeld had, was om welke periode dat zou gaan. Zeker 12 van de 14 groepen hebben dat geld in één maand uitgegeven. Niet echt een gangbaar PR budget voor één maand werk.

Oproep aan alle pr-studenten: de deur staat open!
Als ik na dit project een conclusie moet trekken dan is dat er op de Hogeschool Rotterdam best een goede basis gelegd wordt maar dat studenten veel meer de confrontatie met de praktijk moeten kunnen aangaan. Als dat meer gebeurt dan ben ik ervan overtuigd dat studenten bij het solliciteren naar een baan beter beslagen ten ijs komen. Wat de toppers onder deze studenten wel gemeen hadden was een zeer oorspronkelijke blik. Als ze dan tijdens hun opleiding al iets meer in staat gesteld worden om deze ideeën ook binnen een reële context te plaatsten, dan is het voor organisaties ook een kleiner risico om deze jonge talenten in dienst te nemen en te laten groeien. Ik ben tenslotte erg benieuwd wie er vol overtuiging voor de minor PR gaat kiezen. Voor wie dat gaat doen: de deur bij Coopr staat altijd open om kennis op te halen.

PR Studentchat

Een van de mogelijkheden die Coopr daarvoor biedt is de maandelijkse PR Studentchat. Dinsdag 19 april is de volgende PR Studentchat. Onze gast zal dan Gwen Jansen zijn. Zij geeft leiding aan het PR bureau Jansen Jager. Een PR bureau dat sterk is in de automotivebranche.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief