PR over de grens: Huib de Vries in Qatar

Blog
Interview
Jody Koehler
07-05-2014
Vandaag introduceren we op ons PR blog een nieuw interviewformat: PR over de grens. Hiermee willen wij een inkijkje geven in het leven van een Nederlandse PR professional in het buitenland. Hoe is het om elders PR te bedrijven? Wat viel er mee of valt nu nog steeds vies tegen? En wat maakt het eigenlijk zo bijzonder? We trappen vandaag af met niemand minder dan Huib de Vries. Hij woont met zijn vrouw en twee kleine kinderen in Doha, Qatar en hij werkt als Vice President bij het internationale PR bureau BLJ Worldwide.

Huib, hoe ben je als PR / communicatieman terechtgekomen in Qatar?Simpel: mijn vrouw werd door haar werkgever (Shell) naar Doha gestuurd, en ik ben meegegaan. Ik was daarvoor Marketing Directeur bij Volvo. Min of meer toevallig kwam ik hier bij het international PR bureau BLJ terecht.

Was dat altijd de gedroomde regio voor je?Niet specifiek. Wij wilden graag naar het buitenland, vooral ook om onze kinderen een internationale, multiculturele opvoeding te geven. Ik heb de Golfregio altijd aantrekkelijk gevonden sinds ik in 2005 voor het eerst in Dubai kwam. Ik viel direct voor de het zeer internationale karakter. De samenleving hier is een ware smeltkroes van culturen en nationaliteiten. En de zon schijnt altijd, da's ook fijn. 

In 1 zin; hoe is het om daar communicatie / PR te bedrijven?Zeer uitdagend. Het is een relatief nieuw vak hier. Bovendien is er geen cultuur van mediavrijheid. Klanten verwachten dat zij (of hun PR bureau) kunnen bepalen wat er in de media over ze geschreven wordt.

Je werkt er nu 3 jaar. Liep je tegen bepaalde zaken aan als vakman?Als Nederlanders zijn we gewend zeer snel, efficiënt en doelgericht te werken. En ik ben zelf ook nog eens ongeduldig van aard. Dat is lastig in de cultuur hier. Ik heb geleerd dat doelgerichtheid niet altijd op prijs wordt gesteld. Vaak is het proces belangrijker dan het doel.

En wat viel er beroepsmatig reuze mee?Niet veel, ha ha! Laat ik er dit over zeggen: omdat het PR-vak hier nog vrij onderontwikkeld is, kan het soms vrij makkelijk zijn om nieuwe ontwikkelingen over het voetlicht te brengen. Men houdt van veranderingen hier, men omarmt graag nieuwe inzichten en technieken. Zo heb ik een groot aantal organisaties hier zonder al te veel moeite kunnen overtuigen van de noodzaak CSR te integreren in hun dagelijkse business.

Welke skills moet je bezitten wil je daar slagen in het communicatievak als buitenlander?Een sterk ontwikkelde politieke antenne is het belangrijkste. In de Arabische cultuur spelen relaties, je netwerk en politieke overwegingen altijd een belangrijke rol. Ben je je daar niet van bewust, dan werk je vaak naar het verkeerde doel.

Wat kun je zeggen over het medialandschap in Qatar?Er zijn hier drie Engelstalige dagbladen, vier Arabische kranten, een aantal Arabische TV zenders en een handvol magazines. Alle gedrukte media staan onder controle van de overheid, al hebben ze een zekere mate van vrijheid binnen de gestelde kaders. Misschien is dit wel de reden dat het gebruik van social media vrijwel nergens zo groot is als juist in de Golfregio.

Hoe is de omgang met de media eigenlijk?Totaal anders dan in Nederland. Als je contact hebt met journalisten namens een groot PR bureau zoals BLJ of namens een bekende lokale organisatie, dan neemt men de boodschap vaak simpelweg over zonder al te veel vragen te stellen. Aan de andere kant is de omgang met journalisten veel afstandelijker.

PR is al jaren in ontwikkeling. Loopt de PR industrie daar voor of achter op online trends?Het is zeker niet zo dat de PR industrie hier voorop loopt, maar als het gaat om online gaan de ontwikkelingen hier sneller dan in Europa. De penetratie van mobiel internet hier behoort tot de hoogste in de wereld, en vanwege de controle op de gedrukte media en TV kent men ook grote waarde toe aan de informatie die via twitter, facebook en instagram wordt verspreid.

Zijn er PR / communicatiepraktijken die typerend zijn voor de regio?Het meest opvallend is de gewoonte om voor werkelijk alles een persconferentie te houden, liefst met veel senior officials achter een tafel met een groot bloemstuk erop. Ik stel vaak voor om een persbericht te versturen met de juiste quotes erin, en beeldmateriaal erbij van het onderwerp dat we graag willen toelichten. Maar de klant wil toch de persconferentie met de geijkte foto van de directeur. Prima. De kranten staan er vol mee.

Je werkt zelf bij een groot, internationaal bureau. Zijn alle internationale bureaus actief in Qatar?De meesten zijn hier actief, maar hun rol is beperkt. Je hebt een heel lange adem nodig om hier echt voet aan de grond te krijgen. BLJ is al meer dan 15 jaar actief in Qatar en die loyaliteit wordt beloond. Met name de Qatarese organisaties zijn erg terughoudend met het inschakelen van adviseurs die geen wortels in de regio hebben. Maar met de internationalisering van het bedrijfsleven komen uiteraard ook de grote PR bureaus mee.

Is er een Qatarese PR case die Nederlandse vakgenoten ook zouden moeten kennen?Vanzelfsprekend: Qatar 2022, het WK Voetbal. Vanaf het moment, eind 2010, dat Qatar het WK binnensleepte is het land aangevallen door de gevestigde orde, de Britse sportpers voorop. Ik was in die tijd namens BLJ zelf verantwoordelijk voor de mediarelaties van de WK organisatie hier en het was 24/7 crisiscommunicatie. En dat is het nu - meer dan drie jaar later - nog steeds.

Wat zou je advies zijn aan iemand die een PR carrière in het buitenland overweegt?Wees je bewust van de politiek op de werkvloer. Bij bureaus en bij de klanten. Als Nederlanders zijn we recht door zee en doelgericht. Ga er vanuit dat je collega's in het buitenland dat juist niet zijn. Sterker: te veel openheid wordt juist niet op prijs gesteld. Verloochen jezelf niet, maar wees bewust van je eigen gedrag en van de onderstroom om je heen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief