PR over de grens: Kim van Bokhoven in Dubai

Blog
Interview
Jody Koehler
13-08-2014
Via Frankrijk en Groot-Brittannië reizen we deze week met 'PR over de grens' door naar het Midden Oosten. Naar Dubai om iets preciezer te zijn. Daar hebben we een aantal vragen voorgelegd aan Kim van Bokhoven, die daar werkzaam is als PR Manager bij BlackBerry. Na een jarenlange carrière in Nederland bij o.a. Lewis PR en Adobe Systems heeft Kim recentelijk het avontuur opgezocht in de Verenigde Arabische Emiraten. Hoe is het om daar PR te bedrijven? Hoe anders werken de media daar? Maar ook, hoe het is om weekend te vieren op vrijdag en zaterdag.

Vertel, hoe ben je als PR professional terechtgekomen in Dubai?
Ik ben in de gelukkige omstandigheid geweest dat ik ervoor ben gevraagd. Ik ben ruim 2 jaar bij BlackBerry verantwoordelijk geweest voor de PR in de Benelux. Mijn manager was op de hoogte dat ik graag een tijdje in het buitenland wilde werken. Het Midden Oosten is een belangrijke markt voor ons en de vraag kwam of ik naar Dubai zou willen verhuizen.

En... hoe is het om daar PR te bedrijven?
De manier van PR bedrijven verschilt erg van land tot land. Onze PR campagnes in Saoedi-Arabië bijvoorbeeld zijn vrij traditioneel omdat dat beter past bij de cultuur van het land. In de Verenigde Arabische Emiraten met Dubai en Abu Dhabi kan het soms niet gek genoeg. Hoe gekker, hoe beter lijkt soms wel het motto. Met name in Dubai.

Het Midden Oosten is wat dat betreft net als Europa. De Nederlandse cultuur is niet te vergelijken met de Franse cultuur. En zo is de cultuur in Saoedi-Arabië niet te vergelijk met die van Qatar.

Je werkt nu 6 maanden bij Blackberry in het Midden Oosten. Is het helemaal zoals je gedacht had?
Ja en nee. Omdat ik al geruime tijd bij BlackBerry werk ken ik het bedrijf door en door, dus wat dat betreft geen verassingen. Wat ik niet zozeer had verwacht was de enorme hoeveelheid aan culturen. Ons kantoor in Dubai alleen heeft al meer dan 14 verschillende nationaliteiten van Fransen en Denen tot Indiërsen Libanezen. En iedereen heeft zo zijn eigen gebruiksaanwijzing.

Heb je al een keer gedacht: 'Nee echt, werkt dat hier zo?!'?
Oh zeker! Regelmatig zelfs. Vorige week hadden we nog een interview met een van de belangrijkste kranten in Saoedi-Arabië. De journalist die het interview afnam was goed voorbereid met interessante vragen. Een dag na het interview kreeg ik een email van de bewuste journalist of ik het interview dat had plaatsgevonden even wilde samenvatten zodat hij het kon publiceren. Uhh, ok.

De herstructurering bij Blackberry is nu achter de rug. Hoe staat het bedrijf er nu voor in het Midden Oosten?
Wereldwijd zijn we op de weg terug; nieuwe focus, nieuwe strategie en volledig nieuw management. Bijzonder is dat in het Midden Oosten we de afgelopen 2 jaar juist heel stabiel zijn geweest. De situatie verschilt hier heel erg van de Amerikaanse en de Europese markt. Zo hebben we in het Midden Oosten bijvoorbeeld een enorme consumenten footprint.

Is de mobiele markt daar heel anders dan in Europa?
Ja en nee. Als je kijkt naar de smartphone penetratie dan zijn landen als Saoedi-Arabiëen de Verenigde Arabische Emiraten (met Dubai and Abu Dhabi) zeker te vergelijken met de Europese markt. Libanon en Iran zijn dan bijvoorbeeld weer een ander verhaal. Verder wonen er met name in de emiraten Dubai en Abu Dhabi maar ook in Saoedi-Arabië en Quatar veel vermogende mensen. High end 'special edition' smartphones vliegen hier als zoete broodjes over de toonbank.

Je bent nu qua PR overall verantwoordelijk voor het Midden-Oosten. Hoe is dat?
Een hele uitdaging. De realiteit is dat de regio zo groot is dat je prioriteiten moet stellen. Ik moet toegeven dat dat soms best lastig is, omdat er landen zijn waar heel veel groeikansen liggen maar waar je niet altijd zo proactief kunt zijn als je zou willen. In de praktijk komt het er op neer dat je veel slimme keuzes moet maken.

Welke vaardigheden moet je echt 100% bezitten om daar te slagen als Westerling?
Flexibiliteit, veel (echt veel) geduld hebben en het klinkt als een dooddoener maar repect hebben voor de Arabische cultuur. Ik zie veel Westerlingen die op de 'Westerse' manier onderhandelen of iets op proberen te lossen. Dat werkt gewoon niet. En relaties zijn hier heel belangrijk. Het is niet zoals in Nederland waar je het ene moment een flink meningsverschil kan hebben met een collega en het andere moment samen een biertje drinkt in de kroeg.

Hoe is de omgang met de media in het Midden Oosten?
Heel respectvol over het algemeen. Journalisten waarderen vaak je mening en expertise zolang het maar objectief is. In Europa wordt daar vaak met scepsis op gereageerd of als inmenging of zelfverheerlijking gezien. Printmedia doet ook nog veel aan feitencheck voordat er wordt gepubliceerd en er is minder strijd tussen de verschillende media outlets voor die ene scoop.

Loopt de PR industrie daar voor of achter op trends?
In bepaalde landen in het Midden Oosten loopt het zeker achter t.o.v. Nederland of Europa maar dat heeft ook vaak met de cultuur en de overheidsinmenging to maken. In andere landen, zoals de Verenigde Arabische Emiraten, is het vergelijkbaar met Europa. Hier werken ook veel Europese journalisten voor de Engelstalige media.

Welk project vraagt nu alle aandacht voor jou?
Op het moment ben ik aan het serial multitasken. Het is een erg druk najaar. We gaan 2 nieuwe smartphones uitbrengen; BlackBerry Passport en BlackBerry Classic. Verder hebben we  GITEX in oktober (vergelijkbaar met Cebit in Duitsland en CES in Amerika) en de F1 natuurlijk. De laatste race van het seizoen vindt plaats in Abu Dhabi. Wij sponsoren het Mercedes AMG Petronas team en beide coureurs liggen nog op koers om de titel de winnen. We zijn veel consumentenactivaties aan het plannen en een hoop PR activiteiten met de Nico Rosberg en Lewis Hamilton.

Wat zou je advies zijn aan iemand die een PR carrière in het buitenland overweegt?
Doen! Het is absoluut een verrijking voor je carriere en jezelf. Wat dat betreft kan ik het alleen maar aanbevelen. Wel moet je de impact op je leven niet onderschatten. Je begint echt weer van voor af aan. Van het opbouwen van een vriendenkring tot aan het zoeken van woonruimte en die ene supermarkt die een beetje lijkt op die van thuis.

Tenslotte, weekend vieren op vrijdag en zaterdag: hoe gek is dat?
Ha ha... dat is vaak de eerste vraag die ik krijg. Prive gezien maakt het totaal niets uit, al vergt het wel wat meer afstemming met je vrienden en familie in Nederland. Maar werk gerelateerd is het eigenlijk wel heel erg fijn. Op zondag, als onze werkweek begint, zijn er geen conference calls, urgente emails of andere zaken vanuit Amerika die direct de aandacht vragen. Fijne (productieve) start van de week dus. Vrijdag is wat lastiger. Ik heb regelmatig emails die ik 'even snel' moet beantwoorden of een conference call die ik moet bijwonen.

Kim, ontzettend bedankt nogmaals voor je tijd en antwoorden!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief