PR over de grens: Saskia van Hoeven in Duitsland

Blog
Interview
Jody Koehler
08-10-2014
We blijven deze week met 'PR over de grens' op het Europese vasteland. Bezochten we in de vorige editie het plaatsje Tønder in Denemarken, nu reizen we door naar buurtland Duitsland. Om precies te zijn, naar de stad Hamburg. Daar hebben we een aantal vragen voorgelegd aan de Nederlandse PR professional Saskia van Hoeven. Zij is bij FAKTOR 3 in dienst als Junior PR & Communications Consultant. Hoe is zij daar terechtgekomen? Wat deed zij als "flash quote reporter" voor de Olympische nieuwsdienst? Hoe is het om te werken met de Duitse media? En wat is haar advies voor professionals die ook een carrière bij onze Oosterburen overwegen? Dat, en nog veel meer, deze week in 'PR over de grens' met Saskia van Hoeven.

Vertel Saskia, hoe ben je als PR professional in Duitsland terechtgekomen?
Voor de UEFA Euro 2012 plande toenmalige sponsor Sharp een project rondom fan-statistieken: Fans uit alle deelnemende landen werden getest en vergeleken. Onderdeel van het project was een groots opgezet social media programma met Facebook-profielen voor alle deelnemende landen. Daarvoor zocht hun communicatiebureau FAKTOR 3 mensen die de betreffende talen spreken. Ik kon niet alleen Nederlands maar ook vloeiend Duits en wist wat van sport en communicatie. Naast het werk voor Sharp Fanlabs liep ik in het PR-team mee en vroeg tegen het einde van het project naar de mogelijkheden om door te groeien. Zo kwam ik als trainee in het food-team terecht en daar ben ik nu nog steeds, inmiddels als junior adviseur.

Wat heb je hiervoor allemaal nog meer gedaan?
Dit is eigenlijk mijn eerste vaste baan. Ik heb in 2011 aan de Fontys Economische Hogeschool Tilburg mijn diploma gehaald met de opleiding SPECO Sport & Media, de communicatie-variant van SPECO, en ben daarna tijdelijk als communicatieadviseur aan de slag gegaan bij de KNSB. Zij hadden destijds dringend iemand nodig voor de PR rondom het Europees Kampioenschap inline-skaten en ik had al wat ervaring bij de bond door een van mijn stages. Mijn afstudeerproject deed ik bij RTL op de sportredactie.

Je bent ook als vrijwilliger naar de Olympische Spelen in Sotsji en Londen gegaan. Wat deed je daar precies?
Mijn belangstelling voor sport komt voort uit het feit dat ik zelf lang op europees niveau aan shorttrack heb gedaan. Momenteel ben ik dan wel niet in de sport werkzaam, maar probeer mijn passie toch op andere wijze uit te leven, bijvoorbeeld door me als vrijwilliger voor dergelijke evenementen te melden. In Londen was ik bij de hockeywedstrijden werkzaam als "flash quote reporter" voor de Olympische nieuwsdienst. Mijn taak was na de wedstrijden eerste reacties van sporters te vragen en de wereldwijde pers ter beschikking te stellen - ook daarbij kwam mijn talenkennis van pas. In Sotsji maakte ik deel uit van de "field of play crew" - dat had weinig met communicatie te maken, hier speelde mijn team een meer assisterende rol, accreditaties controleren, bij de trainingen helpen als de coaches of sporters iets nodig hadden, enzovoorts.

Wist je eigenlijk altijd al dat je ooit voor je werk in het buitenland zou belanden?
Het is wel altijd mijn droom geweest, in ieder geval voor een tijdje iets anders als Nederland te zien en te ervaren. Al had ik wel iets compleet anders voor ogen, wilde altijd meer richting Canada of Amerika. Wie weet komt het daar nog eens van.

Dus Duitsland lag niet echt voor de hand?
Ja, ook wel hoor. Ik ben tweetalig opgevoed en wilde eigenlijk aan de Sporthogeschool in Keulen een vervolgopleiding doen. Dat lukte niet, dus ben ik gaan solliciteren, ook in Duitsland. Het is in ieder geval altijd een optie voor mij geweest, en handig op het moment dat de arbeidsmarkt voor een starter in de communicatie niet optimaal was.

Je werkt nu bij FAKTOR 3 AG. Welke activiteiten horen bij jouw huidige functie?
Als junior adviseur in ons food-team ben ik voor drie klanten (mede-) verantwoordelijk. Mijn grootste klant is Fanta (Coca-Cola), daarnaast werk ik voor REWE en Leysieffer. Het is heel divers: Leysieffer is een relatief klein en traditioneel familiebedrijf - zij maken handgemaakte chocolade en bonbons. Voor hen ben ik voor het volledige proces van strategie en concept tot aan de uitvoering verantwoordelijk. REWE is een wat grotere klant: Wij doen de product-PR voor hun vijf belangrijkste huismerken. "Mijn" merk betreft het gluten- en lactosevrije assortiment. Fanta is weer heel wat anders: Wij zijn lead-bureau voor een CSR-project rondom speeltuinen, waarmee Coca-Cola Duitsland als eerste land de doelgroep "moeders" met het merk Fanta aanspreekt. Daarvoor doen we dus niet alleen de PR, maar ook alles wat met social media te maken heeft én het projectmanagement. Een soort spagaat tussen drie bureaus, de klant, twee projectpartners, de media en een heleboel "kleinere" stakeholders.

Hoe is het voor jou om als Nederlandse PR professional in Duitsland te werken?
Qua werksfeer en houding vind ik dat je weinig verschillen tussen Nederland en Duitsland merkt. Mensen vinden het wel altijd leuk om te horen dat je uit Nederland komt. Je hebt altijd gelijk een gespreksonderwerp, dat helpt wel bij het opbouwen van relaties. Verder valt op dat we in Nederland gemiddeld toch een stuk jonger zijn als we beginnen met werken. Ik ben vaak de jongste in projectteams, veel trainees en ook stagiaires zijn al tegen de 30.

Duitsland is een ontzettend groot land. Bedienen jullie klanten op regionaal of nationaal niveau?
In ons team werken we hoofdzakelijk op nationaal niveau voor onze klanten, maar binnen het bureau hebben we ook meer lokale klanten, zoals een stichting die startups in Hamburg ondersteunt. Een leuke uitdaging is dat we voor Fanta ook af en toe een kijkje in de keuken mogen nemen op internationaal niveau. Zo werken we momenteel aan een handboek voor brand managers wereldwijd, om een speeltuinproject als het onze op te bouwen.

Welke tips heb jij voor bedrijven die PR willen bedrijven in Duitsland?
Hoewel Nederland en Duitsland behoorlijk op elkaar lijken, vind ik persoonlijk de cultuur toch nog wel wat formeler. Het is natuurlijk afhankelijk van de klant of het medium, maar mensen te snel met "jij" aanspreken is not done en ook de typisch Hollandse directheid zijn veel mensen niet gewend, ze zijn hier toch wat voorzichtiger.

Hoe ervaar jij persoonlijk de omgang met Duitse journalisten eigenlijk?
Die is heel prettig. Zoals altijd geldt natuurlijk dat iedereen het steeds druk heeft, en je dus even moet nadenken welke meerwaarde jouw onderwerp voor hen heeft. Maar in de food-branche zijn journalisten vaak dankbaar voor nieuwe ideeen. Dat hangt natuurlijk ook van het medium af. Redacteurs van dagbladen zijn wat moeilijker in de omgang, omdat die meestal nog meer onder druk staan en de concurrentie hier voor ons duidelijk hoger is, maar dat zal in Nederland niet anders zijn.

Je was voorheen ook Social Media Community Manager. Wat is de stand van zaken qua social in Duitsland?
Net als in Nederland kun je er als merk eigenlijk bijna niet meer omheen "iets" met social media te doen. Wij bij FAKTOR 3 proberen dan ook, naast onze eigenlijke PR-focus, op dat gebied expertise in huis te hebben om de klant ook daarin te kunnen adviseren. Daarnaast hebben we juist op het gebied van food in Duitsland veel invloedrijke bloggers, waarmee we voor onze klanten regelmatig samenwerken. Je merkt overigens wel, dat mensen in Duitsland, maar ook in Nederland, vaak wat kritischer ten opzichte van social media zijn, bijvoorbeeld wanneer het om privacy gaat. In Zuid- en Oost-Europa is dat minder het geval.

Hoeveel talen spreek je?
Drie: Nederlands, Duits en Engels.

Reis je voor jouw functie ook veel?
Op een incidenteel klantenbezoek, presentatie of workshop in Berlijn, Osnabrück of Keulen na, eigenlijk niet. Wel organiseren we natuurlijk regelmatig journalisten- en blogger-evenementen waar we zelf ook heen gaan, of gaan bij redacties op bezoek.

Hoop je ooit nog eens in een ander land te werken?
Momenteel heb ik het hier erg naar mijn zin, maar natuurlijk gaat dat toch regelmatig door mijn hoofd. Ik zie mezelf wel in Europa blijven of naar Noord-Amerika gaan - maar zeg nooit nooit!

Wat zou je advies zijn aan iemand die een PR carrière in Duitsland overweegt?
Gewoon doen! Je hebt hier echt weinig barrieres qua cultuur of taal, de meesten vinden het juist leuk en sympathiek als je met een nieuwe en andere kijk op zaken binnenkomt. Overdrijf het alleen - zoals ik al zei - in het begin niet met de Hollandse directheid.

Saskia, nogmaals - bedankt voor je tijd en antwoorden!

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief